BlueEAGLE Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 A) Det er mange idiotiske fartsgrenser rundt omkring, fart etter forhold vet du.B) Han skal ikke miste førerkortet ved 140 km/t i 100-sonen. C) Det stemmer nok sannsynligvis. D) Da skal du ha en temmelig god grunn. De tar gjerne alt du eier for å betale boten, lenge før du får tilbringe natten bak lås og slå. A) Det finnes steder hvor fartsgrensen er satt høyere enn den burde være, ja. B) "Ved skjerpende omstendigheter, for eksempel dårlig sikt eller vanskelige kjøreforhold for øvrig, kan tap av førerett fastsettes for mindre hastighetsoverskridelser enn det som fremgår av ovenstående tabeller." (Hentet fra forskriften du lenket til) D) Jeg kan ikke se at tvangsfullbyrdelsesloven kan nyttes til å drive inn forenklede forelegg. Det der er så sykt hovent av deg å si! Akkurat som du aldri har kjørt for fort?? Det er sykt hovent av meg å be folk følge loven? Snedig konsept. Det å klage på noen for å be noen om å holde loven vil jeg si er mer hovent. Det er som å si at det er greit å bryte enkelte lover og regler. Enten fordi man personlig ikke er enig med disse reglene eller fordi det er "normalt" å bryte dem. Selv om jeg gir et fornuftig råd så er det ikke en forutsetning at jeg følger det fornuftige rådet til enhver tid. Men 140 km/t i en 100-sone er i overkant ufornuftig synes nå jeg og kan ikke sammenliknes med de forseelsene jeg begår. De gangene jeg kjører for fort så er det snakk om 5-10 km/t over grensen i en 50-sone eller høyere. De gangene jeg er så mye som 10 km/t over grensen så er det fordi jeg har vært uoppmerksom på speedometeret og det er ikke noe jeg gjør med overlegg. Jeg kjører aldri over grensen i 30-soner (da holder jeg heller 25km/t da det i disse sonene er overhengende fare for at barn forviller seg ut i veibanen). Lenke til kommentar
M-J Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 lappen går nok ikke nei. en pen bot og noen prikker blir spennende å se hva som kommer i posten. skulle ikke forundre meg om du ikke får noe i det hele tatt.. Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 (endret) A) Det finnes steder hvor fartsgrensen er satt høyere enn den burde være, ja.B) "Ved skjerpende omstendigheter, for eksempel dårlig sikt eller vanskelige kjøreforhold for øvrig, kan tap av førerett fastsettes for mindre hastighetsoverskridelser enn det som fremgår av ovenstående tabeller." (Hentet fra forskriften du lenket til) D) Jeg kan ikke se at tvangsfullbyrdelsesloven kan nyttes til å drive inn forenklede forelegg. A) Og det finnes steder der fartsgrensen er satt unaturlig lavt, og det føles OK å bryte dem. Slike fartsgrenser er med å svekke respekten for øvrige trafikklover og lover generelt, siden folk ikke ser noe samsvar mellom loven og den virkeligheten den dikterer. B) Det stemmer, men i dette tilfellet var det vel ikke snakk om noe annet enn en fartsovertredelse. D) Statens Innkrevingssentral driver ikke veldedighet, spesielt ikke når du ikke spiller på lag med dem. Det er sykt hovent av meg å be folk følge loven? Snedig konsept. Det å klage på noen for å be noen om å holde loven vil jeg si er mer hovent. Det er som å si at det er greit å bryte enkelte lover og regler. Enten fordi man personlig ikke er enig med disse reglene eller fordi det er "normalt" å bryte dem. Det er vel ikke det at man ikke bør følge loven, men det er forskjell på alvorlighetsgraden på lovbrudd. Synes du for eksempel at hvis en person har 120 km/t i en 100-sone midt på natta, så bør han straffes likt med pengebøter som personen som knakk nesa på deg og alle vennene dine på byen? Eller når loven en gang sa at jøder ikke hadde adgang til riket, var det også greit siden loven sa det? Såklart, eksemplet har ingenting med tråden å gjøre, jeg sier bare at selv om noe pr. def. er ulovlig, så betyr det ikke at det er galt. Slik ser i hvertfall jeg det. Endret 23. juni 2008 av SupremeX Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Loven reflekterer samfunnet de gjelder i. Det vil alltid være noen som ikke er enig i loven og det vil alltid være noen som mener at en lov ikke gjenspeiler ens eget syn på ting. Men lover blir vedtatt av et folkevalgt organ. Det er denne veien man må gå for å endre lover man synes ikke gir et rett bilde av flertallets rettsfølelse. Når lovene først er der så er de absolutte. Lover blir ikke til av seg selv men det er vanlige folk som vedtar dem. På samme måte så er det ingen som kaster terning for å se hvilken fartsgrense som skal gjelde for en gitt veistrekning. Disse grensene blir satt på bakgrunn av erfaringer og kjenskap til ulykker, befolkning og andre aktiviteter i området. Selv om en vei er oversiktelig så betyr ikke det at det ikke finnes barn, husdyr eller vilt som plutselig kan dukke opp. Når det gjelder denne spesielle saken så kan man heller se på muligheten til å innføre en differensiert hastighetsgrense avhengig av tid på døgnet og sesong. Standarden på de veiene med fartsgrense på 100 km/t er veldig høy og de er veldig sikre når det er lite trafikk på dem. Men når det er høy trafikktetthet så synes jeg at en øvre grense på 100 km/t er fornuftig. Inntil en slik differensiering er på plass så ser jeg det som naturlig at man respekterer loven selv om man ikke er enig med den. Selv om både bil, fører og vei tåler høyere fart og selv om man har medvind, hjemlengsel og kjøttkaker til middag. Kall det hovent hvis dere vil, men jeg har tillit til at de som er betrodd med oppgaven å sette fartsgrenser har kompetanse til å vurdere hvor grensen for hva som er trygt går. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Da holder vi oss til saken og fakta, OT slettes uten forvarsel.. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 kan du forklare forskjellen mellom forenkelt forelegg og forelegg? Forenklet forelegg får du på stedet av politimannen etter faste satser. Forelegg får du tilsendt i ettertid, det blir utferdiget av en politijurist. Litt mer skjønn når det gjelder botens størrelse. Nå kan det hende en viss jurist kommer korreksjoner, men dette dekker ihvertfall ditt tilfelle. Lenke til kommentar
da_pretender Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 det har nå gått 12 dager siden jeg ble tatt og har ikke fått noe i posten hvr lang tid tror dere at jeg må vente? kan det hende at noe dukker opp til uka? hvor lang tid tar det en politijusrist å bestemme straff? jeg har lest et innlegg her at en som ble tatt i 91 km/t i 60 sone og risikerer fengsel og har mistet lappen jeg ble målt [som fortalt av politimann] 140 km/t i 100 km/t sonen..fikk ingenting på stedet men ble fortalt at jeg får to prikker og bot i posten men som sagt ingenting har kommet..tror dere at jeg får noe? evt. når? er litt redd for at jeg får fengsel Lenke til kommentar
paroa Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Alle 100-soner samt noen 90-soner er motorvei klasse A, da er det 41km/t over som gjelder. Du skal ikke miste førerkortet, men få et forelegg som det er sagt før her. Lenke til kommentar
da_pretender Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 ok jeg er ganske sikker på at politiman sa at farten var 140 km/t hva hvis jeg har hørt feil og jeg ble faktiskt målt i over 140 km/t? kan jeg da få brev i posten om jeg har mistet lappen? hvor lang tid tar det å få et brev? er det et stedd jeg kan ringe? Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) for å si det sånn: hvis du kan miste lappen for dette, så har de nok allerede tatt den. er det en liten sjanse for at du mister lappen, så tar de den på stedet, så får du den heller tilbake når de har avgjort at du ikke mister den og ja, jeg har mistet førerkortet før. Du får sikkert i løpet av et par-tre uker et brev i postet der det står hva du må betale og om du godtar. Vil du vite noe mer, så drar du nedpå stasjonen og snakker me polizei. Endret 2. juli 2008 av Gridset Lenke til kommentar
da_pretender Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 gridset så du sier at hvis de skulle ha tatt lappen hadde de tatt det på stedet! og hvis dem ikke hadde tatt den så blir den ikke tatt heller! vel, det høres positivt ut litt skummelt at jeg har ikke fått noe i posten etter 13 dager Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 gridsetså du sier at hvis de skulle ha tatt lappen hadde de tatt det på stedet! og hvis dem ikke hadde tatt den så blir den ikke tatt heller! vel, det høres positivt ut litt skummelt at jeg har ikke fått noe i posten etter 13 dager vær glad du sist jeg fikk forelegg så brukte dem 3mnd på å sende det, og gjett hva? det kom akkurat før jeg skulle på ferie og, ja, de hadde nok tatt den på stedet, fordi det er klare regler for når man mister lappen for fartsovertredelser. mener at det er på 141 eller 142 man mister den Lenke til kommentar
da_pretender Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 det som er skummelt er at politman ikke hadde blokka meg seg [noe så rart] så den skulle ha blitt fratatt selvom poliman ikke hadde noe med seg? men det kan altså ta 3månder hva hvis jeg ikke får noe etter 3 månder helelr? Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 det som er skummelt er at politman ikke hadde blokka meg seg [noe så rart]så den skulle ha blitt fratatt selvom poliman ikke hadde noe med seg? men det kan altså ta 3månder hva hvis jeg ikke får noe etter 3 månder helelr? synes dette virker rart. de skal uansett ta lappen det er en sjanse for at du mister den. men noterte han ikke ned navn eller noe som helst? og hvordan målte han farten din? Lenke til kommentar
da_pretender Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 han sa at han har nortet den i blen på datamskinen vet ikke hvordan har han målt den..han var i i en sivil bil og viste meg politi leg. Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 da har han nok målt gjennomsnittsfarten din. synes fortsatt hele greia virker merkelig, skulle tro du kunne fått en forenklet forelegg på stedet men.. Lenke til kommentar
da_pretender Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 ja, men hadde ikke meg blokka sa han til meg er dritt redd at jeg kommer til å få et brev i posten om fengsel straff og fratagelse av kjørerett er det håp for meg? har dere noen ganger hvert i slik tilfellet der dere har ikke fått noe på stedet men fikk brev posten etterhvert? Lenke til kommentar
kanonkent Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Dersom du ikke ble målt OVER 140, men ca 140, så skal du ikke miste lappen. Slik jeg har lest og forstått det så kan førerkortet inndras dersom du er over 141 km/t. Og når du ikke har fått noe bot i posten enda, kan det virke som om han politikaren har glemt hele saken. MEn igjen, leser et par innlegg her som sier at det har gått lang tid før de har fått noen bot i posten. Men de 2 prikkene har du nok fått, kan det virke som. Og da bør du holde deg på matta en stund, for om du får en prikk til så ryker lappen. Lenke til kommentar
da_pretender Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 det vil si at får jeg ingen ting i posten i løpet av august så kan det hende at saken har blitt henlagt og jeg får ingenting ! det har bare gått 12 dager siden jeg ble tatt så jeg må nok vente i 60 dager før jeg begynner å puste lett Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 sist gang jeg fikk forelegg (som nevnt over) så ble "ugjerningen" gjort i slutten av januar, ble kontaktet av polizei og dradd inn i avhør i midten av mars, og fikk boten i slutten av juni, så det kan gå tregt. men du mister nok verken lappen eller får noen fengselstraff, du får vel 7000-10.000kr i bot. men jeg vil tro at du ikke hører noe mer. når man blir tatt for fart så pleier man å få et forenklet forelegg på stedet som man bare betaler når man kommer hjem, verre er det ikke, ser ingen grunn til at det er nødvendig med en anmeldelse her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå