Gå til innhold

140 i 100 sonen

Anbefalte innlegg

slik er saken

ble tatt på E6 med 140 km/t når grensen var 100 km/t av sivil politiet

han ikke hadde meg seg blokk derfor fikk jeg ingenting men han sa at han har notert navn og adresse og skal sende meg bot i posten samt. har han gitt meg to prikker

jeg har søkt litt på nettet og finner ingenting om straff når det gjelder 140 km/t i 100 sonen

vet noen av dere hvor mye kommer jeg til å få i bot?

får jeg tatt fra lappen?

får jeg fengsel straff?

politiman sa ingenting om fengsel..han sa bare at han skal sende meg bot i posten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er det noe jeg kan ringe for å høre?

tror du at jeg kommer til å få noe i posten?

mister jeg førerett?

Tror nok bare du må vente på svar. Jeg vil tro at du kun får et forenklet forelegg i posten. Hadde du mistet lappen, ville han nok ha sagt det. Og ja, du kan miste førerretten. opptil et halvt år.

Edit:

denne oversikten gjør at jeg blir litt i tvil. Der står det at 31-35 km/t over fartsgrensen er maksgrensen for forenklet forelegg, altså overtredelser over dette vil føre til tap av førerkort.

Så hvis du er "heldig" i denne saken, kan du regne med en bot på rundt 8000

Endret av Guttorm190E
Lenke til kommentar

takk for svar

politiman ga meg ingenting på stedet

er redd for at jeg kommer til å miste lappen og få fengsel

tror dere at jeg får det!

hvor lang tid må jeg vente for å få noe svar i posten?

hvordan får jeg lappen igjen hvis jeg mister lappen i 6 månder?

må jeg ta alt på nytt eller bare oppkjøring?

er det noe jeg kan ringe hos politi for å høre om besluttingen dems?

forresten:

lovdata sier at man mister førerett i 3-5 mn når fart er over 140 km/t:

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-2...-1660.html#2-2

politiman sa at jeg på 140 km/t så jeg mister ikke førerett..ikke sant !

Endret av da_pretender
Lenke til kommentar

jeg var på E6 og den tror jeg er klasse A

i hvor mange år gjelder to prikker?

hvor lang tid trordere tar det før jeg får noe svar i posten?

kan jeg få brev i posten i ettterkant av høyesterett at lappen er fratatt?

altså, kan poliman skrive i rapporten hans at jeg kjørte over 140 km/t og han sa feil til meg?

jeg har ikke fått noe skriftlig fra han i det heletatt..alt var muntlig.

Endret av da_pretender
Lenke til kommentar
men i følge "Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv.":

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20031219-1660.html#2-2

mister man ikke rett til å kjøre så lenge fart er under 141 km/t

Lappen skal ryke på 141 km/t i 100-sonen på motorvei klasse A, og ut ifra lovdata.no, så kan det jo tolkes som om alle 100-soner er klasse A, og da er det 141 km/t som gjelder. Lappen er nok din enda en stund, ser det ut som. :)

Ellers, så kan du ha seks (eller er det 8 fortsatt?) prikker over tre år, før du mister førerkortet i 6 måneder. Har du seks prikker, og får flere tre år etter du fikk den/de forrige, så går du klar.

BlueEAGLE:

A) Det er mange idiotiske fartsgrenser rundt omkring, fart etter forhold vet du.

B) Han skal ikke miste førerkortet ved 140 km/t i 100-sonen.

C) Det stemmer nok sannsynligvis.

D) Da skal du ha en temmelig god grunn. De tar gjerne alt du eier for å betale boten, lenge før du får tilbringe natten bak lås og slå.

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar

jeg spurte purken om prikker og da sa han at jeg fikk to

hadde jeg mistet lappen så hadde han sagt det på stedet og dermed skal ikk gi meg lov til å kjøre heller..

hvis i verstefall jeg blir fra tatt lappen..hvor mange dager må jeg vente til jeg får et brev fra politiet om dette siden jeg ikke fikk noe på stedet? han sa at jeg kommer til å bot mellom 6000 og 7000og når jeg spurte om prikker sa han at jeg fikk to.

hender det at politiman sa at jeg fikk to prikker men sender meg et brev i posten som sier at jeg ikke har lov til å kjøre lenge?

Endret av da_pretender
Lenke til kommentar

Man kan jo såklart miste lappen på hvilket som helst tidspunkt, avhengig av saksgangen fra politiets side, men du mister den nok ikke. Å ha 140 km/t i 100-sonen kvalifiserer ikke til førerkortinndragning, noe som gjør at du får et forelegg (ikke forenklet, pga "hullet" mellom 136 og 141 km/t) på et beløp med ukjent antall siffer, pluss to prikker. Var jeg deg ville jeg begynt å spare til forelegget, og slutte å være redd for å miste sertifikatet. :)

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...