Alliha Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 hei! og takk for at du leser og bryr deg for eg er heilt ny i ubuntu(heilt heilt ny) og veitt ikkje korleis eg skal installere driverene eg har lasta ned... den eine er frå nVidia til eit 9800gtx kort, og instruksjoner er som følger (frå sidene deiras): STEP 1: Review the NVIDIA Software License. You will need to accept this license prior to downloading any files. STEP 2: Download the Driver File Download - NVIDIA-Linux-x86-173.14.09.pkg1.run SuSE users: please read the SuSE NVIDIA Installer HOWTO before downloading the driver. STEP 3: Install Type "sh NVIDIA-Linux-x86-173.14.09-pkg1.run" to install the driver. NVIDIA now provides a utility to assist you with configuration of your X server configuration file. Please see Chapter 3 of the README or run 'man nvidia-xconfig' for details on usage. Instructions for those wishing to edit their X config file by hand can also be found in the README. men kvar skal eg skriva den kommandoen? eg prøvde på programmer-tilbehør-terminal, men det virka ikkje... Den andre driveren er frå Creative til eit Creative X-Fi Soundblaster Xtrememusic lydkort og det er bare ei fil omtrent som .rar i windows, men denne heter .tar.gz eg har leita litt inni den og prøvd meg litt fram, men eg er så grønn på dette at eg ikkje veitt kva eg skal prøve på... ein siste ting: skjermen min er på 1920x1200 oppløsning, men inne i Ubuntu kan eg bare velge mellom 800x600 og 640x480... skyldes dette mangel på driver? ein siste siste ting: eg fekk beskjed at det var nye program tilgjengelige første gong eg starta opp og eg lasta ned og installerte det automatisk, har det noko å sei? Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 (endret) Prøv å legg filen du lastet ned i HOME/"navnet ditt" mappa også kjører du sudo sh ./NVIDIA-Linux-x86-173.14.09-pkg1.run for å installere. Hvertfall det jeg gjorde med min ATI driver som også var .run fil Endret 20. juni 2008 av WD40 Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Og det gjør du fra en terminal. trykk alt + f2 og start gnome-terminal Lenke til kommentar
Mevon Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Når det gjelder installasjon av skjermkortdrivere så ville jeg tatt en titt på Envy. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Det kan være problematisk å installere drivere som er "pakket" av Nvidia eller AMD: Disse driverne kommer med egne versjoner av libGL (Mesa). Det blir problematisk når pakkesystemet i distribusjonen skal oppgradere pakken som inneholder libGL. Derfor er det greieste å installere drivere direkte fra distribusjonen sin pakkebrønn eller hvertfall installere en driver som er regnet på den aktuelle GNU/Linux-distribusjonen. Lenke til kommentar
Alliha Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2008 (endret) takk for svar:) men eg slite fortsatt for når eg prøvde med den kommandoen eg fekk, kom følgande feilmelding: første gongen... så eg prøvde å lesa litt om envy, men det fatta eg ingenting av :\ så eg prøvde kommandoen igjen, men nå kommer det ingenting opp! kva skal eg gjer?! og korleis skal eg fikse creative-driveren? uten den er det ingen lyd.... ps: manuel: hæ? quick edit: trur eg fekk til envy nå laster ned ein salgs pakke-ting... --||-- 2 : nei.. ingen driverar. og ingen komponent i hardware drivers under system-administrasjon. til og med etter reboot Endret 20. juni 2008 av alliha Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Det jeg mener er: Hold deg unna de driverne du laster ned direkte fra Nvidia. Som standard så ligger faktisk nvidia-driverne i pakkebrønnen til Ubuntu. Med mindre du har et veldig nytt grafikkort som ikke er støttet i forrige driverversjon, så er det like greit å krysse av for å bruke "ufrie drivere". Lenke til kommentar
Alliha Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 kor kan eg krysse av for det? har nå funne ut at envy ikkje passer med denne versjonen av ubuntu... og kva kan eg gjer med creative sin driver? Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Etter installasjon av Ubuntu pleier det å komme opp en melding om to ting hos meg; installere oppdateringer og ufri driver av nVIDIA. Du kan sjekke om Ubuntu allerede har klar driveren din ved å gå til System -> Administration -> Hardware Drivers. Hos meg ser det slik ut: Den opperste og nederste var allerede installert hos meg, mens jeg bare laget en hake på den i midten så var den installert. Det er det som er så nice med Linux, du slipper å gå ut på nettet for å finne driverene, for det meste Men håper du ikke har rotet for mye med Ubuntu'en med drivere, slik at du ikke får rare errors om du prøver å installere skjermkortdriveren Ville ha reinstallert Ubuntu om det skulle ha skjedd. Lenke til kommentar
Alliha Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 det er ignenting inne på hardware drivers.. det har det aldri vore. men nå trur eg den kom med i pakkebrønnen, for skjermoppløysningå er høgare. trur eg gir opp dette, kommer ikkje til å bruke ubuntu så mykje uansett, var vel mest av nysgjerrighet eg installerte det (bruke egentlig windows sidan eg er gamer) men kan nokon forklara meg korleis eg får vekk/formaterer/avinstallerar ubuntu? Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Skjønner Er lett å fjerne Ubuntu. Men installerte du Ubuntu i Windows? For viss du gjorde det, er det bare å hiva Ubuntu CD-en inn igjen mens du kjøre Windows, og velge avinstaller. Om du installerte den "clean", med LiveCD, så må du fjerne partisjonen Ubuntu ligger innpå. Bare fyr opp LiveCD-en igjen, og når du er inne, går du til System -> Administration -> Gparted. Her velger du partisjonen du installerte Ubuntu på, og sletter den Er du usikker på hvilken det er, så bruker i hvert fall Ubuntu ext3 formatet, og windows ntfs. Så om du ser ext3 på en partisjon, så er det nok den. Viss ikke ta bilde så vi kan hjelpe deg. Men problemet nå er at GRUB-loaderen ikke vil virke, så du får ikke startet Windows lenger. Men det er også enkelt å fikse; siden du er sikkert enda i Ubuntu LiveCD-en, så følg denne guiden: http://www.arsgeek.com/2008/01/15/how-to-f...-ubuntu-livecd/ Ellers kan du gjøre det på denne måten: Finn fram Windows XP CD-en din, og boot den opp. Trykk på "R" i setup'en, da skal et noe tekstgreier komme fram. logg deg inn med administratorpassordet ditt der. Skriv så "FIXMBR", restart og alt skal være fint. Vetsje om det er sånn med Vista. Eller laste ned Super Grub Disk, boot den opp, og resten skal være å bare finne frem til hvor du kan "reinstallere Windows MBR" elns Lenke til kommentar
Alliha Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 har vista, men teller det ikkje om eg sletter partisjonen i windows? Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Trur det skal funke å bare fjerne Ubuntu partisjonen i Vista ja, så lenge partisjonen blir fjernet, og Vista'en blir ikke, slik at harddisken da blir til sammen "en" partisjon Men du vil fortsatt få GRUB-loader problemet, regner jeg med. Det er den tingen som helt i begynnelsen av boot'en som finner OS-ene dine, men den er nå ødelagt. Så du må legge windows sin inn igjen. Lenke til kommentar
Alliha Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 (endret) takk super grub disk gjorde susen ^^ admin kan gjerna stenga tråden, for nå er eg ferdig med dette Endret 20. august 2008 av alliha Lenke til kommentar
1915 Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 er det ikke enklere å bruke commando i terminalen ? sudo apt-get install nvidia-new-glx husker ikke om det var nvidia-new-qlx eller nvidia-qlx-new Lenke til kommentar
Alliha Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 litt seint nå, kanskje? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå