Gå til innhold

Mulig problem med 40D / 24-70 2.8 L

Anbefalte innlegg

Mener å ha lest i flere tester at 40D leverer litt uskarpe jpeg med default innstillnger. Dette skal ikke være et problem med raw. Har selv tatt noen bilder med mitt 40D og 24-105L. Kvaliteten ser veldig lovende ut. Har ikke foretatt noen justeringer på kamerahusets innstillinger enda.

Prøv objektivet sammen med en bra blitz å se om resultatet blir det samme. Tegner det skarp på samme innstillinger da, er det sikkert i orden. ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ein kompis av meg hadde problemer med skarpheten med eit 1D MK III og 24-70 f/2.8L. Men etter han sendte det inn til Canon for service så kom det tilbake og var heilt perfekt, det følgte og med eit ark der det sto att dei hadde sjekka det og funne ein fokusfeil.

Det er jo betryggende, sort of. Får ta å sende det inn etter ferien. :]

Mener å ha lest i flere tester at 40D leverer litt uskarpe jpeg med default innstillnger. Dette skal ikke være et problem med raw. Har selv tatt noen bilder med mitt 40D og 24-105L. Kvaliteten ser veldig lovende ut. Har ikke foretatt noen justeringer på kamerahusets innstillinger enda.

Prøv objektivet sammen med en bra blitz å se om resultatet blir det samme. Tegner det skarp på samme innstillinger da, er det sikkert i orden. ??

Jau, litt uskarpt på JPEG uten å stille det inn. Har testa med blitz også, samme resultat. (Se innlegg #18 på forrige side, de er tatt med blitz)

Takk for all respons folkens!

Endret av nazrm
Lenke til kommentar
Godt mulig det er brukerfeil, men jeg vet ikke helt hva jeg gjør feil isåfall. Bildene jeg testet med for 2 dager siden ble tatt med 1/5000 f13 iso100 og prøvd fokus både manuelt og auto. (begge kamera var på stativ) Uskarpt. En D70 med et Sigma objektiv ble MYE skarpere på samme settings. Og jeg var ikke den eneste som ikke fikk til fokus.

Får nesten teste det litt mer, takk for all feedback så langt! Håper egentlig det er jeg som gjør noe feil.

Bilder tatt på 1/5000 f/13 og iso 100 kan neppe ha blitt noe annet enn svarte

Lenke til kommentar

For morro's skyld kan du teste ut følgende innstillinger og ta bilder i JPEG (Large Fine) modus;

Bildestil: Standard

Skarphet: 6

Kontrast: 2

Fargemetning: 1

Fargetone: 0

Ta bilder på rundt f/4-f11 med ISO 100-800 og sjekk om de blir skarpe nok, evt. kan du prøve 7 på skarphet.

Får du ikke skarpe bilder på disse innstillingene så må noe være galt. Det er enklere å sjekke sånn enn å ta bilder i RAW og etterbehandle i diverse programmer osv.

Lenke til kommentar
Her er to bilder til, på f4 og f5.6. Siste ser litt skarpere ut, men jeg vet ikke helt.

216959.jpeg

216960.jpeg

Tror faktisk jeg bare stikker innom butikken imorgen og spør om jeg kan få teste flere eksemplarer. Lite lyst å gå rundt med et, erm, "ikke optimalt / feilkonfigurert" objektiv.

Hvor har du satt fokuspunktet på http://bildr.no/view/216959? Hvis du satte den midt i ansiktet, ser det ut som det bakfokuserer noe. Ser ut som halslinningen, nakkehårene er mye skarpere enn forsiden av ansiktet.

Hadde selv problemer med mitt kamera etter at jeg byttet fra kit-objektivet til Tamron 18-55 f2.8. Da lå problemet i selve kameraet. Etter at det ble sendt inn til reperasjon, har det blitt mye skarpere.

For å teste om oppsettet ditt front-/bakfokuserer kan du bruke:

FocusTestChart

Lenke til kommentar
Bilder tatt på 1/5000 f/13 og iso 100 kan neppe ha blitt noe annet enn svarte

Ikke med blitz! Heh, skulle kanskje nevnt det tidigere. :] (Samme setup som mamama sin siste BK post, om du har sett den)

For morro's skyld kan du teste ut følgende innstillinger og ta bilder i JPEG (Large Fine) modus;

Bildestil: Standard

Skarphet: 6

Kontrast: 2

Fargemetning: 1

Fargetone: 0

Ta bilder på rundt f/4-f11 med ISO 100-800 og sjekk om de blir skarpe nok, evt. kan du prøve 7 på skarphet.

Får du ikke skarpe bilder på disse innstillingene så må noe være galt. Det er enklere å sjekke sånn enn å ta bilder i RAW og etterbehandle i diverse programmer osv.

Takk for tips, skal se om jeg får testet!

Hvor har du satt fokuspunktet på http://bildr.no/view/216959? Hvis du satte den midt i ansiktet, ser det ut som det bakfokuserer noe. Ser ut som halslinningen, nakkehårene er mye skarpere enn forsiden av ansiktet.

Hadde selv problemer med mitt kamera etter at jeg byttet fra kit-objektivet til Tamron 18-55 f2.8. Da lå problemet i selve kameraet. Etter at det ble sendt inn til reperasjon, har det blitt mye skarpere.

For å teste om oppsettet ditt front-/bakfokuserer kan du bruke:

FocusTestChart

Fokus på venstre øye, om jeg husker rett! Takk for tips. :]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...