Gå til innhold

Mulig problem med 40D / 24-70 2.8 L

Anbefalte innlegg

Hallo.

Liten bakgrunnshistorie først..

Jeg har hatt kameraet mitt siden 10. Mai, og objektivet i ca 2 uker. Min erfaring med speilrefleks strekker seg litt lengre enn siden jeg kjøpte kamera, og jeg vil si jeg har "above average" peiling på hva som funker og hva som ikke funker. (utstyr, instillinger, oppsett, etc)

Iløpet av tiden før jeg kjøpte Canon 24-70mm 2.8L, brukte jeg en Canon 35mm, og var relativt fornøyd med bildekvaliteten/skarphet/farger. Da jeg fikk det nye, tok jeg ett bilde på vei hjem som forbauset meg. Jeg var klar over at en oppgradering til et L-objektiv ville utgjøre endel forskjell, men ble overrasket da jeg så kvaliteten, fargene og skarpheten på noen av bildene.

Så, til "problemet".

Siden innkjøpet av objektiv har jeg tatt mellom 400 og 500 bilder. Av de, så har jeg fått kanskje 5 skikkelig skarpe bilder. Jeg har fått 2 uavhengige kilder til å se på det, der en av dem selv tenkte at det var noe galt, og den andre ikke var sikker. (Nei, jeg bruker ikke LCD-skjermen på kamera til å dømme skarphet på bildet) Jeg har prøvd med stativ i et provisorisk studio, med forskjellige lukkertider og blenderåpninger, med samme resultater. Autofokus sliter til tider voldsomt (fokuserer fram og tilbake i loop), og om jeg prøver å fokusere manuelt gjør ikke det bildet noe skarpere. (Det skal sies at synet mitt er ganske dårlig.)

Det blir fokusert, men ikke SKARPT.

Jeg er usikker på hva jeg kan forvente av kameraet og objektivet. Tar gjerne imot råd og feedback på dette. Jeg ble anbefalt å sende kameraet til service, men jeg reiser på ferie snart, så det er uaktuelt. (Testet med 2 forskjellige 24-70´er, så det er ikke noe galt med det.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan muligens hjelpe til med at objektivetet fokuserer frem om tilbake i loop som du kaller det. Gå inn i C.Fn III 1: Fokussøk når AF ikke er mulig. Der har jeg satt kameraet til Fokussøk av. Det bør hjelpe på "loopingen". Prøv også å blende ned til ca. f/4 når det skarpheten.

EDIT: Fjernet qoute.

EDIT2: Hva slags AF Mode bruker du?

Endret av grizley
Lenke til kommentar

Tar du JPG eller RAW, og om du skyter JPG, bruker du kameraets standardinnstillinger?

40D leverer JPG-filer som er ganske kraftig underoppskarpede om du ikke justerer dette i kameraet, men tar du RAW og behandler i etterkant, får du se hva kameraet virkelig er godt for.

Lenke til kommentar

Fikk det sjekka idag, hos JapanPhoto. De testet med 2 nye 24-70, og fikk identiske resultater. Ikke snakk om noe intensiv testing, though, og bildene ble bare sett på LCDen til kamera.

-- Fyren på JP var usikker på om det var noe galt eller ikke, og anbefalte å sende det på service. Reiser på mandag, så det er utelukket. :X

Endret av nazrm
Lenke til kommentar
Fikk det sjekka idag, hos JapanPhoto. De testet med 2 nye 24-70, og fikk identiske resultater. Ikke snakk om noe intensiv testing, though, og bildene ble bare sett på LCDen til kamera.

-- Fyren på JP var usikker på om det var noe galt eller ikke, og anbefalte å sende det på service. Reiser på mandag, så det er utelukket. :X

Jeg har identisk utstyr og har ikke hatt noe problemer. Jeg tror at her er en brukerfeil et sted. Som et tips bruker jeg å sette punktfokus manuelt med tommel under vansklige/spesielle forhold mine bilder blir skarpe. Prøv et par knepp opp på skarpingen og eller/RAW modus. Den eneste linsen jeg har hatt problemer med er 24mm/f1,4 men dette var kun bruker-feil ifra min side intil jeg lærte meg å bruke denne spesielle saken.

Lenke til kommentar

Godt mulig det er brukerfeil, men jeg vet ikke helt hva jeg gjør feil isåfall. Bildene jeg testet med for 2 dager siden ble tatt med 1/5000 f13 iso100 og prøvd fokus både manuelt og auto. (begge kamera var på stativ) Uskarpt. En D70 med et Sigma objektiv ble MYE skarpere på samme settings. Og jeg var ikke den eneste som ikke fikk til fokus.

Får nesten teste det litt mer, takk for all feedback så langt! Håper egentlig det er jeg som gjør noe feil.

Endret av nazrm
Lenke til kommentar

Sitter med samme kamera, og faktisk med samme opplevelse av skarphet som nazrm. Dog med 17-85 kit objektiv. Jeg tok noen test bilder av et slik fokuschart, og fikk vesentlig bedre resultater med mitt Fujifilm F30 enn mitt 40D.

Bildene ble tatt med stativ på begge kameraene.

Dårligst resultat for 40D var med 17mm blender F4,0. Her var det også problemer med frontfokus.

På 85 mm F5,0 var skarphet det bedre, men langt unna hva Fujifilm F30 leverte på sin videste og smaleste brennvidde.

Kan noen erfarne brukere forklare litt her? Jeg vet at Fujifilm F30 er et fantastisk kamera, men trodde at Canon 40D også var det.

Lenke til kommentar
Sitter med samme kamera, og faktisk med samme opplevelse av skarphet som nazrm. Dog med 17-85 kit objektiv. Jeg tok noen test bilder av et slik fokuschart, og fikk vesentlig bedre resultater med mitt Fujifilm F30 enn mitt 40D.

Bildene ble tatt med stativ på begge kameraene.

Dårligst resultat for 40D var med 17mm blender F4,0. Her var det også problemer med frontfokus.

På 85 mm F5,0 var skarphet det bedre, men langt unna hva Fujifilm F30 leverte på sin videste og smaleste brennvidde.

Kunne vært interresant å se bildene du sammenliknet... Sitter selv med samme kamera og objektiv i venstre hånden...

Lenke til kommentar

Here goes: Altså 17-85 IS USM på Canon 40D

PS: Har ingen erfaring fra flikr, så vet ikke om linkene vil virke for alle.

Si ifra.

Bilde 1: Utsnitt i 100% av canon 40d 17mm F4.0

Som det kan sees av bildet er teksten ikke særlig i fokus/skarpt. Fokus mener jeg er mer på ca 10 mm ned, og tilsvarende uskarphet oppnås oppover 20mm mot 40mm nedover.

Uansett, ingenting oppleves som spesielt skarpt.

http://farm4.static.flickr.com/3242/259794...81dfb44_o_d.jpg

Bilde 2: Utsnitt i 100% av canon 40d 85mm F5.6

Her er skarphet bedre, men vinner vel ingen konkurranser akkurat.

Men, må si at det er akseptabelt. Eller er det?

http://farm4.static.flickr.com/3148/259794...c693450_o_d.jpg

Bilde 3 Utsnitt i 100% av fujifilm f30 8mm F2.8

Fokus jevnt over bra, spesielt med tanke på at dette er et kompakt kamera.

Vesentlig bedre enn 40d.

http://farm4.static.flickr.com/3123/259877...2e637dd_o_d.jpg

Bilde 4 Utsnitt i 100% av fujifilm f30 24mm F5.0

Fokus meget bra, spesielt med tanke på at dette er et kompakt kamera.

Vesentlig bedre enn 40d.

http://farm4.static.flickr.com/3213/259794...ab6e84e_o_d.jpg

Det skal sies at jeg siden disse bildene er tatt justert opp skarphet på RAW fra 2 til 5. Det hjalp, men gav også mer støy.

Lenke til kommentar

Hvilken firmware versjon har dere på deres 40D?

Jeg har lest et par steder at folk er misfornøyde med skarpheten på 40D, men selv så har jeg ingen problemer med skarhpheten på mitt (og med mine objektiver, hadde litt problem med en Sigma 70-200mm som var alt for myk på f/2.8). Jeg tar alltid bilder i raw og konverterer til dng i Adobe Lightroom. Jeg bruker å skarpe opp noe i Lightroom (tar somregel utgangspunkt i Landscape sharpening og justerer denne etter behov).

Lenke til kommentar
Kan jo nevne DENNE tråden jeg startet da jeg var ute etter samme objektiv. Litt ute i tråden er det en del brukererfaringer med 24-70 som er meget skremmende. Har i allefall skremt meg så jeg kommer til å gå for 24-105 L i stedet når jeg nå skal handle.

Hm, meget interessant. Jeg har googlet rundtom både før og etter jeg kjøpte objektivet, men ikke funnet noe sånn omtale før. Takk. :]

Får se hva jeg gjør. Har 4års "supergaranti" fra JP, som dekker altmulig..

Testet litt videre idag, diverse portretter. Ble -rimelig- skarpt, men jeg er fremdeles usikker. Bytte det med et 24-105? :/ Meh. Hadde forventet mer av et L-objektiv.

What to do!

Hvilken firmware versjon har dere på deres 40D?

1.0.8, nyeste.

---

Her er to bilder til, på f4 og f5.6. Siste ser litt skarpere ut, men jeg vet ikke helt.

216959.jpeg

216960.jpeg

Tror faktisk jeg bare stikker innom butikken imorgen og spør om jeg kan få teste flere eksemplarer. Lite lyst å gå rundt med et, erm, "ikke optimalt / feilkonfigurert" objektiv.

Endret av nazrm
Lenke til kommentar

Ein kompis av meg hadde problemer med skarpheten med eit 1D MK III og 24-70 f/2.8L. Men etter han sendte det inn til Canon for service så kom det tilbake og var heilt perfekt, det følgte og med eit ark der det sto att dei hadde sjekka det og funne ein fokusfeil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...