Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Montert KN filter. Mer oljeforbruk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, får se og olje filteret skikkelig en gang til, og montere det skikkelig. Det var også en måler eller noe som satt i det originale filteret som nå henger løst i motorrommet. Hva er den til, og kanskje denne har noen betydlig hensikt?

Lenke til kommentar

Kn filter gir nok som nevnt ikke den helt store forskjellen, litt mere sporty lyd og kansje litt raskere respons ved gasspådrag

Men ett annet problem er som nevnt feilmontering, og det at kn filterene er innpregnert med en olje for å filtrere bort de minste støvpartiklene, denne oljen er det noen som mener kan være med på å ødelegge luftmengdemålerene i bilen

 

Men har vell ikke hørt at det skal være med på å øke oljeforbruket på moteren, kan ikke helt se sammenhengen der det skal ha noen sammenheng heller

Lenke til kommentar

Hvordan kan et KN filter feilmonteres? Er det forresten vanlig å høre en veldig sugelyd når motoren er kald? Merket dette først med KN filteret. Har sjekket at jeg har satt det riktig på også, og det ser bra ut. Jeg er ingen bilmekaniner, dog.

Lenke til kommentar
Hvordan kan et KN filter feilmonteres? Er det forresten vanlig å høre en veldig sugelyd når motoren er kald? Merket dette først med KN filteret. Har sjekket at jeg har satt det riktig på også, og det ser bra ut. Jeg er ingen bilmekaniner, dog.

Med feilmontering menes det at filteret er montert et sted hvor lufta er varm. Motoren vil ha kald luft for å gå optimalt, derfor skal slike filter monteres et sted de kan "trekke frisk luft". Sugelyden du nevner er helt normal, da motoren suger inn MANGE liter luft i minuttet. Den sensoren du snakker om er sannsynligvis luftmassemåleren, den skal ligge inne i filteret, eller inne i slangen som går mellom motoren og filteret. Så lenge bilen går som normalt, så er det ingen grunn til bekymring :)

Lenke til kommentar

Aha.. Nei det går et rør som leder friskluft rett på KN filteret, så jeg tror den får bra med luft som er kald.. :)

 

Sugelyden høres litt fæl ut når motoren er kald, høres nesten ut som det er noe gæli. Ikke pent! Men det er ikke så tydelig når motoren er varm.

 

Dette med luftmassemåleren, er denne koblet til injection systemet? Har den noen funksjon? For nå ligger den jo løst og slenger i motorrommet.. Mulig jeg bare skal prøve å legge den inni filteret?

Lenke til kommentar

Da min luftmengdemåler tok kvelden slet bilen med å få opp turtallet. Koblet jeg den i fra gikk bilen bra når det var mellom 15 og 20 grader, ellers hadde den samme problemet som med turtallet. Koblet jeg den ikke i fra, men lot den henge i motorrommet kubbet motoren sånn litt innimellom...selv i fart.

 

Altså, tror det kan være lurt å koble den på igjen.

 

 

Nå gjaldt dette en Octavia. Der er ikke luftmengdemålen i filteret, men i røret som går fra filteret, men den har samme funksjon; måle mengden med luft for å gi rett blanding.

Lenke til kommentar

Aha.. Jeg tror jeg bør vurdere å montere det gamle filteret igjen med luftmassemåleren i, til jeg får et rør til KN filteret som man kan montere måleren i.. Eller hva?

 

 

Jeg har ikke merket noe med motoren, tror jeg.. Hva menes med kubbet?

Lenke til kommentar

Okay.. Når den går på tomgang hører jeg det "poffer" litt i eksosanlegget, kanskje dette er et symptom? Det ser også at hele motoren er påvirket av denne "poffinga", slik at den gir ifra seg et lite rykk når det "poffer".

 

Eller er dette rett og slett sein forbrenning av gassene i eksossystemt? Uansett er nok konklusjonen at jeg BØR få luftmengdemåleren på plass i systemet igjen..

Lenke til kommentar
Okay.. Da veit jeg hva det første jeg skal gjøre når jeg kommer hjem til bilen min igjen..

 

Kan dette på noen måte skade motoren?

 

 

Vel om det har noe spes skade på motoren skal nok mye til om du ikke har blåst av mange hundre mil mens du har kjørt sånn.

Men jeg trur dette kan sammenlignes med og bruke 1 vanelig dumpvalve på Passat/a4 1.8t istede for og bruke en ResirkuleringsVentil.

Det vil si Feil luft masse bensin osv = Tett katt.

Om ikke dette har skjedd så har du nok ikke noe og være redd for.

 

Det bør være Temmlig lett og sette inn luftmengde måleren mellom KN filtret og Røret som sender luft til Innsuget.

er som regel bare og sette KN filtre på måleren og måleren på røret.

Lett som en plett.

Lykke til

Lenke til kommentar

Okay, så noen stor skade kan uansett ikke skje? :)

 

Er ingen plass jeg kan feste måleren på en skikkelig måte slik som det egentlig skal gjøres, men jeg tror jeg kan legge luftmengdemåleren inni røret til KN filteret. Eller er dette for risky, mtp. at den kan ryke og bli sugd inn i systemt?

Lenke til kommentar

prøv å få festet den på en måte, går vel an å borre et hull i røret og få festet den i hullet ved hjelp av silikon eller lignende? jeg har i ihvertfall festet en bensin dyse på den måten, og det holder som bare det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...