Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Montere aircondition på en Toyota Celica T20?

Anbefalte innlegg

Heisann!

I disse varme sommerdager drømmer jeg om aircondition i min bil. Bilen er orginalt uten aircondition.

Er det noen mulig å montere inn dette? Er det et stort inngrep? Kan jeg eventuelt gjøre det selv?

Setter pris på svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til Toyota vil jeg tro det er ganske "enkelt", de fleste Japanske biler er forberedt for ettermontering av AC og man får komplette originale sett for ettermontering.

Dog så koster det endel kroner, du kan sjekke prisen i Sverige.

Lenke til kommentar
Hva betyr T20?

Celica fra 85-89 T16

Celica fra 90-93 T18

Celica fra 95-99 T20

Celica fra 2000-2005 er T23

husker ikke helt de nøyaktige årene T18 og T20 ble laget, og T23 kom egentig sent 1999 så finnes noen 99 modeller av den.

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Hør med toyota, de har nok dette. Dog koster det nok ett sted mellom 10000,- og 15000,- kr.

Det krever fortsatt at man bør kunne og skru for og montere det.

Fytti katta, det var en stiv pris.. Mulig jeg vurderer å montere det selv, om det ikke er alt for gæli.. Hvor skal den kobles på, egentlig?

Lenke til kommentar
Såppas... Sinnsyk pris på dette da! Jeg er jo bare en student, så det er begrenset hva jeg kan kjøpe meg.. :p

Hvor monteres AC aggregatet btw?

Hvis du ikke vet hvor AC aggregatet monteres, syns jeg du seriøst skal vurdere om dette er noe du bør gå i gang med.

Det er mye jobb, og litt tilpasning vil du nok måtte gjøre.

Dette er ikke nedlatende ment, bare som et godt råd.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner... Bare vurderte å gjøre det selv om det var gjennomførbart... Men ser nok ut som jeg må ty til profesjonell hjelp her..

Uansett, takk for svar! :) Får lete litt rundt etter noen som kan gjøre det for meg.. :)

Lenke til kommentar

Skal montere dette selv i Volvo 940'en min, fikk skaffet dette brukt i Sverige i god stand til omlag 2000 kr.

Det jeg fikk besto av:

Reimdrevet kompressor med nytt feste (kombi-feste for både dynamo og kompressor) [montert]

Varmeveksler foran radiator til kjølegassen [montert med røret til kompressor]

Tørker

Hele klima anlegg kassa (stor!) som skal monteres bak dashbord med temperatur regulering

Kontrollpanelet som skal kobles til kassa

Alle rør og fester

Så langt har det ikke vært så vanskelig, men den vanskeligste biten blir å rive ut dashen og montere boksen. Da må kjølevannet tappes for at varmeapparatet kan kobles til, og en del andre ting må kobles opp. Noen rør og ledninger må trekkes gjennom torpedoveggen (ferdige hull).

Når alt er ferdig må anlegget trykktestes så det helt sikkert er tett og så fylles med aircondition gass. Dette kommer på rundt 1500 kr.

Når det er montert blir det mer morro å kjøre i varme sommerdager :D og bilen stiger nok en del lapper i verdi.

Endret av chrml
Lenke til kommentar

Hvertfall det enkleste i Volvoen da alt av varmeapparat og klima ting er kapsla inni en svær plast boks med tilkoblinger for AC gass, kjølevæske og div strøm kontakter. Alt av luftekanaler og vifter er ferdig inni der.

På 940'en er det ingen realistisk jobb å plukke fra hverandre en boks uten AC og modifisere den til AC, der kjøper man hele boksen (klimakontroll med AC) og bytter ut. Veit ikke åssen det er med din bil, men vil tippe det er noe av det samme.

Lenke til kommentar

Tipper det er det samme jeg også.. Men er en ganske omfattende jobb å bytte ut den boksen under dashbordet, da MYE må skrus fra hverandre..

Blir spennende om jeg får til noe med AC! Hvor mye i verdi stiger eventuelt bilen med AC? Noen som har noen antydninger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...