Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er nå kommet til et stadie, der vannkjølingen er så og si, komplett. Men jeg greier ikke å stoppe der :)

Det neste jeg lurer på, er peltier.

Noen som har noen konkrete tall over hvor mye mer man kan overclocke feks en cpu ved peltier?

Jeg har som sakt, vannkjøling i dag og har overclokka 292MHz mer enn utgangspunktet. Vil jeg komme til å tjene mye på å anskaffe meg peltier?

Kan i samme slengen spørre om det er noen som bruker peltier på cpu sammen med ac evoplex cpu kjøler. Noen som vet om det går? Det jeg tenker på, er at vannblokka er rund, og er usikker på om peltieren ikke vil bli helt dekket av blokka.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye DU kan klokke mer med Peltier, er umulig for meg og si. For det første kjenner jeg ikke til din CPU, og for det andre er det masse andre faktorer med i bildet. Du må først finne ut hvor kald din CPU blir, så må du finne ut hvor mye du kan tjene på det. Ingen enkel sak..

Når det gjelder Peltier, så måler den som regel 50 X 50 Hele peltier skal dekkes. Dvs du må kjøle hele den varme siden, og du må ha en skikkelig coldplate på den kalde siden som man skrur fast.

I tillegg må du ha isolasjon for og forhindre kondens.

Og du må ha en skikkelig PSU.

En annen ting som er veldig viktig, er god kjøling. Altså en eller flere radiatorer som bør holde vanntemp under 30 grader.

maze31c.gif

Lenke til kommentar
Hvor mye DU kan klokke mer med Peltier, er umulig for meg og si. For det første kjenner jeg ikke til din CPU, og for det andre er det masse andre faktorer med i bildet. Du må først finne ut hvor kald din CPU blir, så må du finne ut hvor mye du kan tjene på det. Ingen enkel sak..

Helt riktig!

At folk ikke forstår det er helt utrolig synes jeg. Det spørsmålet har blitt stillt så utrolig mange ganger. (hvor høyt kan jeg klokke prosessoren/grafikkortet mitt ?)

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale alle som har lyst og utprøve peltier, om å kjøpe et på rundt 30 watt. Den trekker lite strøm, men funker på akkurat samme måte som sine større brødre. Du kan lett kjøle den ned med en gammel CPU kjøler. Du kan selvfølgelig IKKE bruke denne på en CPU! Men det er morsomt og lærerikt uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...