Nilsen Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 (endret) Naboen min har nylig montert en stor radioantenne ikke mange meterene fra husveggen min. Nøyaktige spesifikasjoner vet jeg ikke, men den er omtrent 5 meter høy, i tillegg til at den har fire armer. Den brukes til en amatørradio, og eieren prater vistnok med folk i amerika ol. Etter at antennen ble montert har jeg opplevd at det trådløse nettverket i huset mitt har blitt mer forstyrret. Overføringer går saktere, og jeg får høyere responstid i spill ol. I tillegg opplever jeg knatring på både mobiltelefoner og hustelefonene når jeg oppholder meg hjemme. Er det sannsynelig at det er antennen som er skylden i dette(når den er i bruk)? Kan den eventuelt slå ut på andre ting slik som større rippel på strømnettet? Endret 20. juni 2008 av Nilsen Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Noe nevneverdig støy på strømnettet tviler jeg på at den vil skape. Iallefall ikke slik at det vil få noen konvekvenser. At den forstyrrer de trådløse enhetene er nok mer sannsynlig, uten at jeg kjenner spesielt til slike antenner. Men er det fritt frem for hvem som helst å sette opp noe slik, vil det ikke regnes som et permanent byggverk som må nabomeldes osv ? Lenke til kommentar
Patz Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Det er spørs hvilken sendereffekt han har. Tror maksimum tillatt sendereffekt i Norge er rundt om 15W. Med en så stor antenne, og det faktum at han prater med folk i amerika så er det jo sansynelig at den er betydelig høyere. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 ser ut som om det er en Langbølgeantenne eller noe sånt. men at det er den som er synderen mtp dårligere trådløst nett osv er nok ganske så sikkert tror du får ta deg en prat med naboen, om han er en amatørradio mann forstår han at han må gjøre noe mtp at antenna forstyrrer mye. Lenke til kommentar
Smeltelim Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Vil bare si det at det faktum at han snakker med folk i Amerika trenger ikke bety at sendereffekten er over 15W, dette kan gjøres via repetere. Har selv gjort dette med en liten håndholdt amatørradio. Men antennen kan nok skape litt forstyrrelser i det trådløse nettet ditt Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 Takk for svar. I skrivende stund sitter jeg faktisk å hører hva som blir sagt på radioen via høytalerne mine når de står på standby. Irriterende opplegg. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 haha! jeg tror du har en god mulighet til å få karen til å plukke ned antenna si ja! Lenke til kommentar
Trygve Onnestad Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Jeg hadde hvertfall reagert med og snakke til naboen. ellers så kan det vel være artig og smuglytte Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Hvis det er en ekte radioamatør så er det ikke noe problem. Det står i statuttene deres at de skal utøve sitt virke på en hensynsfull måte som ikke forstyrrer andre. Ta en rolig prat med ham og informer nøytralt om hva du opplever, så vil han ta affære og samarbeide med deg om å få til en løsning. Ettersom det ser ut til at det slår inn på flere systemer hos deg så vil han nok måtte redusere effekten og/eller sende kun til tider som ikke forstyrrer deg. Vær bare obs på at trådløse nettverk kan påvirkes av nye nettverk eller kanalendringer hos andre naboer. Han vil kunne beregne om det er sannsynlig om det er han eller andre som påvirker akkurat det. Det er ikke noen vits i å gå og irritere seg i lange tider og så til slutt eksplodere. Gedigen antenne må jeg si.. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Når jeg var nabo med la7dfa.com fikk vi inn amatørradioen hans på alt mulig rart her i bygda. Alt fra trådløstelefoner, hammondorgler og gamle mixepulter. Så at noe sånt kan forstyrre er det forsåvidt ingen tvil om. Men er det sansynelig at han sender i 2,4GHz nettet da? Mulig han ligger noe nært som kan gi interferrens dog. Dette kan LA7DFA _MYE_ om. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 det er nok ikke i 2,4 ghz båndet han overfører nei. mtp antennen så er det nok lave frekvenser han sender på. veit ikke helt hvordan det er med sending men ved mottak av radio så bør man ha en antennelengde tilsvarende lengden fra topp til topp på signalet. dvs lav frekvens stor antenne som på f.eks FM radioer. og kort antenne som på trådløst nettverk, parabol O.L. men la oss få høre hvordan ting går da Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg pratet med personen i dag, og antennen skal vist flyttes på toppen av taket i løpet av uka. Vi får se om det løser problemene mine, takk for all hjelp! :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå