Gå til innhold

hvordan slå av/på autofocus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ah takk for raskt svar...

fins det noe program som jeg kan installere som "behandler" bildene.. fikk ikke noe med kameraet.. når jeg kobler til kameraet så bruker jeg det programet til å se på bildene å legge de inn på pc'en osv

Lenke til kommentar
kjøpte det brukt.. så har ikke fått med dette

Ante meg. Har du noen i familien eller noen venner som bruker Canon speilrefleks. Da kan du låne CD'en av de. Det er desverre ikke mulig å laste ned programvaren fra nettverket :( Oppdateringene derimot; de er tilgjengelig ...

Du kan også ta en titt på Picasa og paint.net som er gratis programvare.

Tom

Lenke til kommentar
kjøpte det brukt.. så har ikke fått med dette

Jeg synes det er rart at noen som selger brukt ikke sender med manual og programvare som følger med. Jeg har solgt noen kompaktkamera og litt annet, alltid sendt med CD-er og papirer som hører til. Zoombrowser og EOS Utility som følger med Canon er aldeles utmerket synes jeg. Det letter mye lagring, innlasting og redigering. Blant annet er det et flott "tag"-system i Zoombrowser, Digital Photo Professional som følger med er ogå et meget bra program til behandling av RAW. Personlig synes jeg de som selger brukt, forplikter seg til å sende med slik programvare..manualen som følger med, er jo et absolutt... :yes:

RandiA

Lenke til kommentar
Jeg synes det er rart at noen som selger brukt ikke sender med manual og programvare som følger med. Jeg har solgt noen kompaktkamera og litt annet, alltid sendt med CD-er og papirer som hører til. Zoombrowser og EOS Utility som følger med Canon er aldeles utmerket synes jeg. Det letter mye lagring, innlasting og redigering. Blant annet er det et flott "tag"-system i Zoombrowser, Digital Photo Professional som følger med er ogå et meget bra program til behandling av RAW. Personlig synes jeg de som selger brukt, forplikter seg til å sende med slik programvare..manualen som følger med, er jo et absolutt... :yes:

RandiA

Du kan så si. Men jeg vet om folk som er såpass rotete at de surrer vekk slikt.

Tom

Lenke til kommentar

Ja ja, slik er det. Noen synes at manualer er best som dopapir, og at det umulig kan komme noe gratis med et kamera som er verdt å gjemme på. De tar selvfølgelig feil, men dem om det. De som kjøper utstyret i etterkant er de som får lide for det, og jeg synes at et Canon-kamera uten CD bør koste et par hundre mindre enn et med. Nok om det.

Det finnes mange gode alternativer. Faststone Image Viewer, The Gimp, Paint.net og mange flere. Picasa kan faktisk konvertere raw fra Canon ganske greit, men hvis raw står på menyen bør man skaffe noe bedre. Det skal finnes gode rawkonvertere som er laget for Gimp, og sikkert andre også. Noen andre har sikkert mer å si om det.

Det beste ville være å finne noen som kan installere sin Canon-cd på din pc. Da får du en glimrende rawkonverter i DPP. Resten kan du lett fikse på i et av de programmene jeg nevnte ovenfor.

Vi burde hatt en sticky for gratis programvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...