edge Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Heisann Drar på ferie om noen dager, og i den anledning holder jeg nå på med en liste over ting jeg skal ha med. Skal kun vandre rundt i storby(Paris, stockholm og Amsterdam), så noen svær bag er uaktuelt. Av fotoutstyr har jeg egentlig bare planlagt å slenge D80en i en skulderbag sammen med laderen og minnekort. Stativ har jeg ikke, men tror jeg skal finne meg et da det er nattåpent i kveld Noen andre ting som er nødvendige? Takk Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 (endret) Hva har du av objektiver? Det er forørvrig så mye mas med stativ i storbyer; at det hadde jeg droppet. En brukbar monopod kan derimot være av nytte. Tom Endret 20. juni 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Det er forørvrig så mye mas med stativ i storbyer; at det hadde jeg droppet. En brukbar monopod kan derimot være av nytte. Evt. bruke trikset med en stram tråd i stedet for monopod. Lenke til kommentar
edge Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2008 Objektiver er det lite av. 18-70 og 70-200. Regner ikke med å ha bruk får tele, samt at det er for stort og tungt til at jeg gidder å drasse på det. Tror jeg skal kjøpe en gorillapod til selvportrett og sånt, bare. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Gorillapod eller lignende er jo greit å ha med i reisekofferten. At du lar 70-200mm ligge hjemme, det sjønner jeg godt. 18-70mm holder lenge i en storby. Ta med godt med minnekort og husk laderen. En slagsikker oppbevaringsboks for minnebrikkene kan være en ide. Tom Lenke til kommentar
edge Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2008 Oppbevarer minnekortene i en veske som fulgte med, som jeg igjen har i skulderveska sammen med kamera osv. Håper bare fotobutikkene kjører litt tilbud for meg, så jeg får fingrene i en gorillapod Lenke til kommentar
fototim Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Solkrem og kondomer. Og et skikkelig håndkle. Lenke til kommentar
edge Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2008 Solkrem og kondomer. Og et skikkelig håndkle. Er 2/3 på den listen. Håndkle finner jeg dog på hotellet, antar jeg Lenke til kommentar
viggoant Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Gorillapod eller lignende er jo greit å ha med i reisekofferten. At du lar 70-200mm ligge hjemme, det sjønner jeg godt. 18-70mm holder lenge i en storby. Ta med godt med minnekort og husk laderen. En slagsikker oppbevaringsboks for minnebrikkene kan være en ide. Tom 18-70mm holder lenge i en storby??? Det kommer vel an på hva man liker å ta bilde av! Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 I en storby satser jeg på en ultravidvinkel og en tele. Det at jeg fikk med meg en 10-22mm på turen min til Irland er jeg enormt glad for. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 18-70mm holder lenge i en storby??? Det kommer vel an på hva man liker å ta bilde av! Prøv. Det høres begrensende ut; det er jo for lite vidvinkel, og det er ivertfall alt for lite tele. Men stemmer egentlig det? Jeg var på en 21 dagers tur i Tyskland og Østerrike i fjor; og brukte da 17-70mm på 90% av bildene; enda jeg hadde med en 70-300mm. Jeg hadde i tillegg en 35mm f/2 som jeg brukte når jeg ville være litt diskret. Selv den ble brukt mer enn tele-zoomen ... Tom Lenke til kommentar
fototim Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Solkrem og kondomer. Og et skikkelig håndkle. Er 2/3 på den listen. Håndkle finner jeg dog på hotellet, antar jeg Det høres ut som du trenger en ting til, nemlig et eksemplar av Douglas Adams bok Haikerens Guide til Galaksen. Da skjønner du hvor viktig det er med et skikkelig håndkle Lenke til kommentar
edge Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2008 Det høres ut som du trenger en ting til, nemlig et eksemplar av Douglas Adams bok Haikerens Guide til Galaksen. Da skjønner du hvor viktig det er med et skikkelig håndkle Spørs om du sier noe der Skal overveie om det er verdt den fratrekte plassen og tillagte vekten. Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Det kommer an på om du er på ferietur og tar bilder, eller om du er på fototur. Dersom du kan akseptere at du kommer til å gå glipp av en del gode motiver holder 18-70 lenge. Lenke til kommentar
viggoant Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Det kommer an på om du er på ferietur og tar bilder, eller om du er på fototur. Dersom du kan akseptere at du kommer til å gå glipp av en del gode motiver holder 18-70 lenge. Stiller meg enig med denne, for det var vel egentlig det jeg mente med innlegget over! (jeg er alltid på fototur). Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Det kommer an på om du er på ferietur og tar bilder, eller om du er på fototur. Dersom du kan akseptere at du kommer til å gå glipp av en del gode motiver holder 18-70 lenge. Stiller meg enig med denne, for det var vel egentlig det jeg mente med innlegget over! (jeg er alltid på fototur). Sant nok. Men da blir spørsmålet: Hvor lite kan du ta med og føle at du ikke går glipp av noe viktig. I dette tilfelle; på en storby-ferie. Tom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Hvis jeg rekker å få tatt et skikkelig portrett til konkurransen, skal jeg rapportere hvordan det er å reise på ferie med Sonys 18-70 For å være ærlig mener jeg at en slik zoom, muligens supplert med noe lyssterkt i normalområdet (en brukt Minolta 28mm, for eksempel), vil være nok til en normal ferietur. Jeg har reist på utallige ferieturer kun med fast normal, og kom alltid hjem med en håndfull gode bilder. Det er klart du kommer over motiver der den zoomen ikke holder, men de hopper du bare over. Da har du mer tid til å ta de bildene du kan ta, og de vil automatisk bli enda bedre. Hvis du ikke er et født fotogeni. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå