Gå til innhold

IntelCore2 Duo Prosessor E6850 vs T9300

Anbefalte innlegg

Står å ser på to forskjellige laptops, største forskjellen mellom de to er prosessorene og lurer da på hvilken av disse to som vil passe best til å spille med?

Intel® Core™2 Duo Prosessor E6850 3.0GHz, 4MB Cache, 1333MHz

vs:

Intel® Core™ 2 Duo-prosessor T9300 (2,50 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-buffer)

Kan dere, som faktisk vet hva dere snakker om forklare meg hvilken av disse som er best? og hvorfor?

skal da spille aoc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

E6850 er en prosessor for standard desktop pc.

T9300 er en prosessor for bærbare maskiner.

Uansett, T9300 er en mer moderne prosessor og vil være bortimot like rask som den andre og kanskje raskere i enkelte oppgaver.

Gå for T9300.

Lenke til kommentar

Kunshan d900 med:

17" Widescreen WUXGA 1920x1200

Intel® Core™2 Duo Prosessor E6850 3.0GHz, 4MB Cache, 1333MHz

G.SKILL 4GB DDR2 800MHZ SO-DIMM 200 pin (2x2GB)

2 stk NVIDIA® GeForce® 8800M GTX

320GB SATA 7200RPM 2.5" (2x160GB)

Eller

XPS M1730 med:

Intel® Core™ 2 Duo-prosessor T9300 (2,50 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-buffer)

17" UltraSharp™ WUXGA (1920 x 1200) TFT med TrueLife

4096 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 2048]

320 GB harddisk (2 x 160 GB) med fritt fall-sensor (7200 RPM)

DOBBELT SLI 512 MB NVIDIA® GeForce® 8800GTX-kort

Ageia PhysX prosesseringsenhetskort (skal få ut den ved en evnt bestilling)

Lenke til kommentar
Uansett, T9300 er en mer moderne prosessor og vil være bortimot like rask som den andre og kanskje raskere i enkelte oppgaver.
Har du noen benckmarks å vise til?

E6850 er nemlig 500 MHz raskere enn T9300, og har i tillegg 533 MHz høyere FSB og 133 MHz raskere RAM. Og når det er samme arkitektur og navn på prosessorene, så kan man i aller høyeste grad sammenlikne disse tallene og slå fast at E6850 sannsynligvis vil knuse T9300, selv om T9300 har 2 MB ekstra cache.

Men siden T9300 har en nyere produksjonsprosess og er beregnet for bruk i bærbare, vil den nok bruke langt mindre strøm en E6850. Men hvis trådstarter kun skal spille med strømmen i veggen spiller ikke det noen rolle. Begge disse maskinene minner mer om slepbare PC'er enn bærbare PC'er.

Lenke til kommentar

Det nærmeste jeg har funnet er sammenligning mellom Merom og Penryn baserte prosessorer.

Den generelle ytelsesøkningen ligger mellom 1-10%.

Hvis man går på spesifike nyvinninger som SSE4 er Penryn 30-40% raskere en Conroe baserte Merom.

Når det gjelder FSB har tester vist at overgangen fra 1066 til 1333 var en marginal ytelsesøkning. Det er mao lite å hente med økt fsb når prosessorene kjører samme frekvens.

Merom vs Penryn

1066 vs 1333

Men, etter å ha sett hva han sammenligner er jeg jo enig i at dette er et litt spesielt tilfelle.

Personlig hadde jeg aldri kjøpt en bærbar med en desktop prosessor.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Kommer til å sitte med strømmen i veggen ja, så om den ene bruker mer strøm enn den andre er det av liten betydning for meg.

Vekten og størrelsen bryr jeg meg egentlig ikke om.

Varmeutvikling derimot er jeg lite keen på, gidder ikke ha masse ting som kortslutter eller smelter liksom.

Hva slags problemer vil man kunne støte på med en prosessor som er beregnet for en desktop i en notebook? Noe annet en skikkelig kjip varmeutvikling? Og jeg må nesten gå ut i fra at produsenten har tatt høyde for dette da de dyttet E6850 inn i laptopen sin?

Takk for mange informative svar btw folkens :)

Lenke til kommentar

TDP for dekstop prosessoren er 65W mens det er "bare" 35W for den bærbare.

Forskjellen er da 30W som er rimelig mye.

De har nok designet den andre (d900'n) slik at den takler E6850 greit, du kan jo bestille den med Quad Core også ;-)

Ytelsesmessig blir det nok ikke noen stor forskjell, de har jo lignende spesifikasjoner og samme skjermkort som vel er det viktigste her.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Fikk inntrykk av at quadcore ikke var noe særlig for en gaming laptop da jeg leste en annen topic her tidligere, husker ikke hvilken. Er det feil?

Ellers er jo det en fin løsning på problemet, bare velge Intel® Core™2 Quad Prosessor Q6700 2.66GHz, 8MB Cache, 1066MHz istedenfor? Det vil vel også putte D900 langt over XPS`n ?

Endret av Alexengis
Lenke til kommentar
Fikk inntrykk av at quadcore ikke var noe særlig for en gaming laptop da jeg leste en annen topic her tidligere, husker ikke hvilken. Er det feil?

Ellers er jo det en fin løsning på problemet, bare velge Intel® Core™2 Quad Prosessor Q6700 2.66GHz, 8MB Cache, 1066MHz istedenfor? Det vil vel også putte D900 langt over XPS`n ?

Jeg tror det vil bli rimelig varmt med en Quad Core i en laptop ;-)

Jeg har faktisk vært borti en som brukte en Quad i en laptop (en Sager) ytelsen var absolutt bra. Link

Det optimale hadde vært om D900'n kunne leveres med E8400 eller Q9450, da hadde saken vært noe anderledes. De produserer mindre varme en de alternativene du har nå.

På Sager'n kan du faktisk velge dette.

Sjekk denne linken.

Lenke til kommentar

Jeg tror det vil bli rimelig varmt med en Quad Core i en laptop ;-)

Jeg har faktisk vært borti en som brukte en Quad i en laptop (en Sager) ytelsen var absolutt bra. Link

Det optimale hadde vært om D900'n kunne leveres med E8400 eller Q9450, da hadde saken vært noe anderledes. De produserer mindre varme en de alternativene du har nå.

På Sager'n kan du faktisk velge dette.

Sjekk denne linken.

Den sagern blir litt dyr med moms og toll hvis jeg forstod det riktig. Helt syke avgifter.

Hvis ikke jeg missforstod da? er med på 24%moms, men 10,7% til i toll? det er jo helt latterlig.

Uansett så burde xps`n med Intel® Core™ 2 Duo-prosessor T9300 (2,50 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-buffer)holde til mitt bruk?

Endret av Alexengis
Lenke til kommentar
Har kjøpt mye fra spesielt USA - riktignok er det mest andre ting (man må jo ha en hobby også...) - har aldri betalt annet enn moms og frakt.

Uansett så er den fortsatt dyrere enn xps`n og det er med en god del forsikringer og support avtaler på den. Og den bude forsåvidt holde også.

Lenke til kommentar
Har kjøpt mye fra spesielt USA - riktignok er det mest andre ting (man må jo ha en hobby også...) - har aldri betalt annet enn moms og frakt.

Uansett så er den fortsatt dyrere enn xps`n og det er med en god del forsikringer og support avtaler på den. Og den bude forsåvidt holde også.

Jeg hadde uten tvil tatt XPS'n, synes ikke desktop prosessorer har noe i en bærbar å gjøre men det betyr jo ikke at det ikke funker.

Dell har topp service og det burde telle etter min mening.

Lenke til kommentar

Jeg hadde uten tvil tatt XPS'n, synes ikke desktop prosessorer har noe i en bærbar å gjøre men det betyr jo ikke at det ikke funker.

Dell har topp service og det burde telle etter min mening.

Har ikke de outsourca til india? =P hehe men uansett så har jeg hørt mye bra om supporten dems ja.

Lenke til kommentar
Du forstår iallefall hvorfor XPS'en koster såpass når du får den - den er gjennomført, og RASK! bare man fjerner alt dritten Dell har lagt inn da ;-)

hehe, tviler ikke. Ringer dem og bestiller ( fjerner unødvendig stash) da jeg kommer hjem fra øvelse.

Tusen takk for all hjelp og info, hjalp meg veldig mye! har til og med lært litt av prosessen=p

Snakkes om 1 uke:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...