henke- Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Hei, skal kjøpe meg ny motor, opp til 10000. Kva motor ville du godt for? Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Ny 9.9 til 10.000? Jeg ville gått for Yamaha da jeg har ett godt forhold til de Lenke til kommentar
henke- Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2008 ikkje ny, men brukt;) hehe:D Lenke til kommentar
Golito Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Yamaha 9.9 UTEN tvil! Hvorfor det? Tviler på at du hjelper trådstarter noe særlig med det svaret der.. Hei, skal kjøpe meg ny motor, opp til 10000. Kva motor ville du godt for? Skjønner ikke helt hvorfor du gidder bytte motor fra en 15hk til en 15hk? Mener å huske bensinforbruk var grunnen? Hvis du synes forbruket nå er for ille, må du nok nesten se på noen firetaktere tror jeg.. I følge en test båtmagasinet gjorde skiller det hele 0,02l per nautisk mil mellom motoren du har nå og Yamaha totakt Det skal imidlertidig sies at Yamaha'en er langt bedre når du drar av på gassen, men fremdeles blir begge grundig slått av firetakterene Testen: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...8d?OpenDocument Orker ikke ta debatten firetakt/totakt, litt opp til hva en selv foretrekker=)! Endret 24. juni 2008 av Golito Lenke til kommentar
Eagl-force Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Eg ville gåt for ein yamaha 9.9 fordi dei går og går uten problemer, det beste merke innen utenbordsmotorer syntes eg. Lenke til kommentar
dal-z Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 det har jo johnson, mariner og tohatsu motorene mine/familien sine også gjort... eneste problem jeg har opplevd med et av merkene, som forøvrig er tohatsu er at jeg måtte bytte startsnor og smøre litt fjører i startapparatet så den slo inn. ellers har det bare vært standard vedlikehold johnson, 03 mod 4takt 5hk... eid siden ny mariner 10 magnum 93 mod... eid siden ny tohatsu 25, 94 mod.... kjøpt feb. 08 men for all del, yamaha funker bra de og! er nok de som holder seg best i verdi, men personlig ville jeg bare droppet å bytte fra 15 hk totakt til en annen 15 hk totakt, kjøp heller en 25 hk! Lenke til kommentar
Eagl-force Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 men personlig ville jeg bare droppet å bytte fra 15 hk totakt til en annen 15 hk totakt, kjøp heller en 25 hk! Så enig så enig! Lenke til kommentar
Golito Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) men personlig ville jeg bare droppet å bytte fra 15 hk totakt til en annen 15 hk totakt, kjøp heller en 25 hk! Så enig så enig! Og jeg er enig med dere igjen Eneste er at du i denne tråden tydelig er missfornøyd med bensinforbruket; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=963821 Da blir nok 25hk neppe noen lønnsom investering hvis ikke du har planer om å kjøre mye mer økonomisk I bunn og grunn er økonomisk kjøring det enkleste og billigste for lavere forbruk. @Dal-z Yamaha holder seg nok bedre i pris, men i og med at disse kun finnes på brukmarkedet er de også tilsvarende dyre i innkjøp Tør også våge å tro at trådstarter ikke vil beholde motoren sin i altfor mange år, derfor er ikke verditap ååå relevant.. Det meste er lettsolgt igjen Endret 24. juni 2008 av Golito Lenke til kommentar
dal-z Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 men personlig ville jeg bare droppet å bytte fra 15 hk totakt til en annen 15 hk totakt, kjøp heller en 25 hk! Så enig så enig! Og jeg er enig med dere igjen Eneste er at du i denne tråden tydelig er missfornøyd med bensinforbruket; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=963821 Da blir nok 25hk neppe noen lønnsom investering hvis ikke du har planer om å kjøre mye mer økonomisk I bunn og grunn er økonomisk kjøring det enkleste og billigste for lavere forbruk. tja, for med en 25 hk kan han jo kjøre på mye lavere turtall og allikevel komme fortere fram, så kan bli en mer behagelig tur. Lenke til kommentar
Eagl-force Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Da hadde eg prøvd meg på en tank økonomisk kjøring, og deretter bestemt meg om eg skulle beholde den eller selge den og kjøpe ny. Kjøper du ny må du nesten ha 4 takt om du skal ha lavt bensinforbruk. Endret 24. juni 2008 av Eagl-force Lenke til kommentar
henke- Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Ska diskutera litt med pappa no angåande 25 hk;) Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) Hei, skal kjøpe meg ny motor, opp til 10000. Kva motor ville du godt for? Jeg har 2 stk suzuki 97 mdl en lang og en kort stamme. 1 stk kjøpte jeg brukt i år 2000 monterte 15 hk forgasser og likeretter / spenningsregulator, denne går og har gått uten problemer og ser nesten ut som ny. Den 2 kjøpte jeg nå i Mai på bakgrunn av erfaring med den første, denne motor er ennå penere, fjusker litt i rått vær( kan være en dårlig plugg ) og funker som bare det den også. Begge er veldig lettstartet. Anbefaler å skifte girolje regelmessig, smøre inn proppelaksel med fett, etterfylle fettnipler, kjøre motor i ferskvann før lagring, og spraye eldeler med elektronikkspray. Du kan også vokse og polere motor, og bruke silikonspray på gummilister og deler av gummi / plast. Har tidligere hatt Johnson 15, brukbar og lett motor, men likte ikke alle plastdetaljer i startapperat som slites lett. Forøvrig en grei motor hvis den blir regelmessig vedlikeholdt. Men det viktigste er at forrige eier / eiere har behandlet motoren pent, hjelper ikke uansett merke hvis motor er kjørt med vann i girhus, bensin uten olje og brutal behandling forøvrig. Men dette vil vises som ofte på motoren, ser den stygg ut er den også ganske så sannsynlig stygt behandlet - så styr unna. Endret 29. juni 2008 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå