Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bluescreen og maskiner booter ikke etterpå?

Anbefalte innlegg

Jeg har for øyeblikket bare problemer med maskinen min, og jeg aner egentlig ikke hva problemet er lengre..

Saken er den at for noen måneder tilbake så systemet mitt slik ut:

Hiper Type-R 750W

ASUS P5N32-E SLi nForce680i

Core 2 Duo E6600

4x 1GiB Kingston ValueRAM DDR2-533MHz

MSI 8800GTS 640MB

CREATIVE SoundBlaster Audigy2 ZS

Problemet jeg hadde da var en haug av minnefeil i memtest86+ men alt på standard innstillinger og når jeg overklokket.

Det trodde jeg rett var på grunn av dårlige minnebrikker, så jeg skaffet meg 4x Crucial PC-8500 CL5 DDR2 brikker.

Med de så klarte jeg (med litt triksing for P5N32-E er ekstremt kresent på minnehastigheter) å få igjennom memtest86+ uten en eneste feil. Så tydeligvis var det kanskje minnebrikkene som var problemet?

Er vell ganske naturlig at feil i memtest86+ har enten med minneinnstillinger, minnebrikkene eller minneslottene / minnekontrolleren på hovedkortet å gjøre?

Men så var det overklokking da, det har egentlig aldri gått bra med mine gamle Kingston ValueRAM brikker så fikk jeg jo feil i memtest86+ om jeg så kjørte på stock (2.4GHz) eller om jeg kjørte på 3.2GHz, så jeg tok å kjørte på 3.2GHz uansett siden feilene i memtest86+ kom jeg meg jo ikke unna uansett.

Det fungerte sånn tålelig greit, men når jeg gikk over til Vista / Server 2008 64bit så var det et sant like helevete med bluescreens flere ganger om dagen, helt til ting til stock igjen.

Da bestemte jeg også meg for å kjøre en Prime95 test som ikke kom seg noen vei i det hele tatt, bare error på under 5sekunder på alle de tre forskjellige testene. Om jeg kjørte på stock så vil "Small FFTs" Torture Test kjøre helt fint denne sto på i 1time uten noen feil, men derimot "In-Place Large FFTs" og "Blend" feiler på første test, får bare meldingen "Hardware failure" detected.

Og det samme skjer etter jeg fikk meg de nye Crucial minnebrikkene, selv på stock / standard innstillinger så er det KUN "Small FFT's" som ser ut til å funke, "In-Place Large FFTs" og "Blend" feiler fremdeles på første test, får bare meldingen "Hardware failure" detected akkurat som da jeg hadde mine Kingston ValueRAM.

Så da begynner jeg jo å tro at feilen ligger et annet sted i systemet?

Derfor får jeg meg en Q6600 (gratis faktisk fra PCUtstyr da jeg sendt inn min E6660, ikke dårlig!)

Men her blir historien akkurat den samme, jeg prøver meg først med en memtest86+ med alt på stock og det går helt fint, "Small FFT's" går fint, men fremdeles så feiler både "In-Place Large FFTs" og "Blend" på første test, får bare den irriterende meldingen "Hardware failure" detected.

Etter å ha lest på nettet så er det tydelgvis ikke normalt å feile på disse testene om maskinen faktisk fungere sånn det skal, noen sier at "In-Place Large FFTs" er litt overkill og at jeg ikke trenger å bry meg om den, men at "Blend" burde kjøre feilfritt ellers så er det noe galt. Jeg vet om flere som med standard kjøling kjører samme hovedkort og Q6600 overklokket lett til 3.0GHz uten noen feil i det hele tatt, og jeg fikk jo også feil med E6600 som hvert fall burde kjøre greit på 3.0GHz, og jeg får ikke kjørt noe på standard / stock engang??

Det var da tydeligvis ikke prosessoren heller, så da har jeg byttet både prosessor og minnebrikker så jeg har på en måte utelukket de to mulighetene.

Så da er det jo mer eller mindre bare hovedkortet igjen, da verken skjermkort, harddisk eller lydkort skal ha noen innvirkning på Prime95?

Så jeg får meg et ASUS Striker Extreme ubrukt fra en kompis (merk ubrukt!) som jeg skal teste med, men fremdeles akkruat det samme problemet?? Memtest86+ går helt fint, samme gjør "Small FFT's", men nok engang så kommer jeg meg absolutt ingen vei på verken "In-Place Large FFTs" eller "Blend", samme feilmelding nok engang.

Har forsøkt med både BIOS 1203 og 1404 (1203 er den anbefale BIOS'en av andre brukere til P5N32-E, mens 1404 er den siste), samt 1303, 1305 og 1504 til Striker Extreme.

Begynte jo å tro at det rett og slett er nForce680i som er såpass crappy? Striker Extreme og P5N32-E er jo i prinnsippet det samme kortet, så kanskje problemet ligger på hovedkortet og ikke det faktum at det må være defekt?

Men det forklarer jo ikke hvordan andre tilsynelatende ikke har problemer? Hjalp faktisk en på mail for ikke så lenge siden til å overklokke sin Q6600 til 3.2GHz, han hadde også Striker Extreme og 4GiB RAM og kjørte da en full Prime95 test uten feil?

Jeg testet også prosessoren i en kompis sin maskin (han har ASUS Rampage Formula) og det resulterte i null feil på noen av Prime95 testene. Men hva i allverden er oddsen for at jeg liksom skal ha to hovedkort som tilsynelatende har samme feilen? Eller er det noe annet som kan være kilden til problemet her?

En annen ting som har dukket opp nå som jeg har slitet med den siste måneden med både mitt P5N32-E og Striker Extreme er at maskinen plutselig bare restarter seg (blir svart og starter opp på nytt) også driver bare BIOS'en og går i en slags loop. Jeg får ikke bilde på skjermen jeg hører bare biiip... biiip.. biiip.. biiip og sånn holder den på til jeg skrur den av. Og om jeg bare skrur den av og på vil den forstsette rett etterpå med biiip... biiip.. biiip.. biiip, jeg må ta å skru den av dra ut strømmen og la den stå i noen sekunder, ta strømmen i igjen også starte opp da booter den igjen.

Av og til når jeg restarter, sånn som når PerfectDisk restarter maskinen for å kjøre en planlagt boot-defrag så kommer det noen ganger en BIOS Checksum error ved oppstart, som tvinger meg til nok engang å dra ut hele strømmen, vente litt for så å starte den opp igjen. Dette skjer altså med både P5N32-E SLi og Striker Extreme?

Det kan da umulig være normalt at den holder på sånn??

Hva kan årsaken være? Og hvorfor i allverden er det nøyaktig samme problem med begge hovedkortene?

Greit nok at et hovedkort kan feile, men begge to, med så og si nøyaktig samme problem, på samme tid?

Jeg mistenkte at det kunne være 1404 (P5N32-E) og 1504 (Striker Extreme) BIOSen som forutsaket det, siden 1404 og 1504 egentlig er nøyaktig samme BIOS, bare den ene er til P5N32-E og den andre til Striker Extreme, jeg skal i teorien kunne flashe P5N32-E med Striker bios og andre veien siden kortene i seg selv er kliss like nesten.

Men jeg mistenkte at dette var ekstremt dårlig BIOS siden jeg syntes nestsen problemene kun oppsto etter jeg oppdarte den, men problemet er der forstatt når jeg flasher tilbake til 1203 og 1303.

Har også prøvd å cleare CMOS, bruk jumper, tatt ut batteriet og alt det der.. Men problemet vedvarer.

Hva i allverden er galt med systemet mitt? Hvorfor klarer aldri Prime95 å fullføre verken "Blend" eller "In-Place Large FFTs" testene? Og hva skjer med denne plutselig restarten etter fulgt med biiip.. biiip.. biiip.. biiip... på begge hovedkortene? For ikke å snakke om denne BIOS Checksum error'en som kommer av og til?

Noen som har den fjerneste anelse om hva som kan være problemet?

Hva anbefaler dere meg å gjøre? Er sinnssykt irriterende å ha det sånn :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du gå over hovedkortet og se etter kondensatorer som buler ut eller har sprukket ? Hvis du ikke finner noen slike ville jeg mistenkt MCH eller minneslotten(e) som synder(e). Test f.eks. en brikke i kanal 1, prøv så i kanal 2 etterpå.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Ville ikke problemer med minneslottene blitt fanget opp av memtest86+ da?

Derfor jeg liksom ikke har mistenkt minnebrikkene (eller slottene / kontrolleren) så mye, ettersom jeg klarer å kjøre en hel runde med memtest86+ uten problemer.

Men skal prøve ut forskjellige kombinasjoner, en og en osv med Prime95 nå og se om det gjør noen forskjell :)

Jeg kan godt legge ut noen bilder av P5N32-E SLi hovedkortet mitt om det kan hjelpe (tenker da på å se om det er noe som ser defekt ut)

Lenke til kommentar

Riktige innstilling vil være 1066MHz, 5-5-5-15, 2.2V, noe som den kjører på nå.

Uansett så vil vell memtest86+ reagere om det skulle være for lite / for mye volt til minnebrikkene?

Er ikke hele poenget med memtest86+ at det skal finne ut om minnehastighet / timings / volt er alt stabilt?

Lenke til kommentar

Okay, da har jeg begynt med litt testing av RAM / minneslotter..

Det jeg gjør er at jeg har nå nummeret minnebrikkene mine, og jeg starter nå med å kjøre minnebrikke nummer 3 i minneslott 1, da kjører jeg først en full memtest86+ etterfulgt av en Prime95 test. Har også da forsikret meg om at minnebrikkene kjører på nevnte 1066 - CL5 - 2.2V

Jeg kan jo nevne at jeg prøvde med en memtest86+ før jeg begynte å fjerne noen minnebrikker, og jeg fikk faktisk feil i test 4 og 6, og på pass 3 dukket det faktisk opp feil i test 5 også.. Så tydeligvis var noe galt, så får vi se om dette kan ha hatt noe med Prime95 problemene osv å gjøre.

Jeg vil jo nå etterhvert finne ut om det er en minneslott som ikke fungerer helt som det skal, eller om det er eventuelt en eller flere minnebrikker som viser tegn til å være defekte, eller om Prime95 rett og slett ikke vil fungere uansett om jeg kommer meg igjennom memtest86+ feilfritt eller ei.

Har hvert fall nå startet med minnebrikken jeg merket som nummer 3 i minneslott nr1.

Og det gikk igjennom memtest86+ uten noen feil, og har nå faktisk kommet seg til Test2 på alle firekjerner i Prime95 sin blend test, som jeg nevnte tidligere så kom jeg meg altså aldri noen vei på denne testen får, fikk bare beskjed om at en hardware feil var oppdaget og fikk knapt startet på test 1.

Så det kan være enten en defekt minnebrikke eller minneslott som er kilden her, det vil tiden vise, tar jo sin tid å kjøre alle disse testene når 4x slotter og 4x minnebrikker skal testet i både full memtest86+ og Prime95..

Men takk for all hjelp og alle råd, det er bare å komme med andre anbefalinger til tester osv som jeg kan gjøre!

Så får vi nå se hvordan dette går, men kan defekt minneslott / minnebrikke være medvirkende til dette jeg opplever med plutselig restart og BIOS som går i loop (altså bare svart skjerm og biiip.. biiip.. biiip.. biiip... i det uendelige fra BIOS?) og BIOS Checksum error?

Lenke til kommentar

Da er jeg helt ferdig med minnebrikke nr3 i minneslott nr1, og det gikk helt smertefritt.

Fikk ingen feil i verken memtest86+, eller i noen av torturtestene til Prime95.

Nå er minnebrikker nr1 plassert i minneslott nr2 og den kom seg også fint igjennom memtest86+ og har alt kommet seg et stykke igjennom Blend testen til Prime95 så det ser bra ut med den også, så enten ligger vell da feilen i brikke 2 eller 4, eller så er det en av de resterende slottene som er problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...