Gå til innhold

Superdatamaskiner blir råere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man ville mest sannsynlig ikke fått kjørt Crysis på grunn av integrerte grafikkbrikker er for svake.

Når det gjeld grafikkbrikker, er det sannsynleg at dedikerte grafikkbrikker vil bli vanleg i superdatamaskiner i framtida? Til dømes Folding@Home utnytter jo grafikkbrikker til å gjere kalkulasjonar, så tilsvarande kunne vel vore gjort i superdatamaskinar og. Eller er ikkje dette eit godt alternativ til tradisjonelle oppsett?

Lenke til kommentar
Når det gjeld grafikkbrikker, er det sannsynleg at dedikerte grafikkbrikker vil bli vanleg i superdatamaskiner i framtida? Til dømes Folding@Home utnytter jo grafikkbrikker til å gjere kalkulasjonar, så tilsvarande kunne vel vore gjort i superdatamaskinar og. Eller er ikkje dette eit godt alternativ til tradisjonelle oppsett?

Det kommer nok, men Cell har vel omtrent samme egenskaper med massiv flyttallsytelse og jeg tror heller at den tar et par flere plasser før vi ser nVidia representert.

Lenke til kommentar

nForce nVidia iPod

Så skal HW bruke Nforce Nvidia og Ipod men selv skriver de hardware.no gamer.no osv med liten bokstav :- S

For første gang har en superdatamaskin klart en max ytelse på over 1 petaflops

Hvor kraftig er 3,2Quad som intel har nå i forhold?

Og hvordan styres systemet?

går det millioner av kabler til en pc eller flere pcer osv.

Skal alle maskinene beregne en ting kan man da starte en ting fra en pc?

Vil tro harddiskene må hete noe annet en C: E: F:

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg tror det vil bli mer og mer vanlig. Vi har allerede en sped start i form av Nvidia Tesla og AMD FireStream som er ment for kraftige arbeisstasjoner og små til middels HPC-klynger. Nå stiller Roadrunner med Cell og vi har andre maskiner med Xilinx Virtex FPGA.

Bruksområdene til maskinene på topp 500-lista passer ofte med de flyttallsegenskapene HPC-klynger har. Mange av systemene kunne nok med fordel byttet ut mange av de tradisjonelle prosessorene med noe mer flyttallsintensivt. Men dette skjer ikke over natta. Det tar tid før alternativene modnes og opparbeider seg i det markedet.

For første gang har en superdatamaskin klart en max ytelse på over 1 petaflops

Hvor kraftig er 3,2Quad som intel har nå i forhold?

En Xeon firekjerne på 3,0 GHz yter ca 80 Gigaflops i Linpack. Xeon firekjerne er praktisk talt det samme som Core 2 Quad.

Lenke til kommentar

Er det kun dyr strøm som setter en stopper?

Hvorfor 1000dobbler dem ikke rackene og får noe enda større?

Ser også at nye maskiner leveres med 1,6 2,2 osv selv om det finnes 3,2 prosessorer for å minske varmen.

Prisen hadde blitt høyere men man kan jo trekke fra 30% av rackene?

Om man hadde hatt bedre kjøling.Kanskje prisen blir den samme.

Jeg hadde vært skuffet om min nye serverpark til millioner av doller kom med P3 cpu

Lenke til kommentar

De som kjøper inn serverne har nok gjort grundig forarbeid på hva som lønner seg med tanke på innkjøpskostnad vs energikostnad og totalkostnad vs ytelse. Siden bruksområdene varierer så vil de konkludere ulikt i de ulike tilfellene.

Lenke til kommentar

Ser at Bladerunner brukes bla. til å sikre atomarsenalet til USA, men på hvilken måte trengs det hjelp av verdens råeste maskin til å ta hånd om sikkerheten av dette arsenalet?

Skulle også brukes til en del astronomi og bioteknologi, men ettersom det står såpass spesifikt lurer jeg.

Lenke til kommentar
Ser også at nye maskiner leveres med 1,6 2,2 osv selv om det finnes 3,2 prosessorer for å minske varmen.

Et eksempel. Mine to LV Xeon prosessorer kjører orginalt på 1.6 GHz og 1.2V hvor de trekker 30W. De er helt identiske med topmodellen på 3.2GHz på 1.6V som trekker 85W. Effektiviteten per MHz er altså en del lavere på de høyere klokkede modellene. I et system som allerede har et par tusen prosessorer lønner det seg nok ofte å velge litt flere men tregere prosessorer enn de raskeste du finner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...