Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vunnet festivalbillett mulig borte i posten. Hva gjør jeg?

Gjest Slettet-IHWlGMJn

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IHWlGMJn

Har vunnet en festivalbillett(den 5. juni) som jeg ennå ikke har fått. Den skal ha blitt sendt direkte fra festivalarrangør(i danmark). Har ringt posten og de har registrert meg feil på ett eller annet vis. Jeg bor i oslo og ut i fra det jeg forsto må man stå på en egen liste som postbudet har, eller så er det opp til det enkelt postbud å gidde å sjekke om jeg faktisk bor på adressen. Gidde å sjekke blir da å se på postkassen min der navnet mitt står korrekt og tydelig på en maskintrykket plate.

Jeg har som topic sier vunnet denne billetten. Så jeg har aldri hatt noen direkte kontakt på noen måte med arrangøren...

Hva gjør jeg om posten bare "mister" billetten min til en verdi av ca1600? Jeg begynner å få dårlig tid nå...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å kunne levere post må en jo budene ha et sted hvor de kan legge sendingene ... Så hvis du bor i Kongensgate 123, har satt opp postkasse med navn og får et brev sendt til 'ditt navn' og Kongensgate 123 OSLO så kommer brevet frem. Denne listen som du nevner brukes ikke aktivt til å hindre at brev legges i postkasser.

Hvis noe mangler vil posten vanligvis først prøve å finne ut om noe kan være skrevet feil el, dvs prøve og finne ut hvor du bor. Hvis dette ikke gir noe resultat blir brevet returnert til avsender.

Tviler på at det er snakk om at posten "mister" billetten.

edit: Du kan jo ta kontakt med de du har fått billetten av og høre hvem de sendte til, når de sendte og hvordan det ble sendt. For har du informasjon om sendingen kan du nok ta kontakt med posten så hjelper de deg nok litt mer.

Endret av zeltex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Jeg ble fortalt av posten(tlf 810 00 710) at om du ikke er på denne listen og postbuden har noe dårlig tid så kan han/hun velge å ignorere brevet. Og siden jeg bor i oslo vil automatisk et postbud ha mye dårligere tid enn om jeg skulle bodd utti gokk en plass...

Det var nå i alle fall det posten sa til meg..

Og om brevet ikke blir lagt i postkassen ble det trolig returnert sa de. Men om det er en returadresse på brevet aner ikke jeg..

De jeg har fått billetten av har sendt til den addressen jeg ligger ute med på gulesider/telefonkatalogen. Og den stemmer. De har også sagt at brevet skal ha blitt sendt fra danmark den 10. juni. Det er 10 dager siden nå...

Har også tatt kontakt med posten og spurt dem om hvor dette brevet kan befinne seg nå og da er svaret jeg får at de beklager, men har ingen mulighet til å vite hvor et vanlig brev befinner seg og de beklager dette enda en gang

EDIT:

Kan jo legge til at jeg har ringt de som har gitt meg billetten(enda en gang idag) og de skal se på saken. Kommer nok til å ringe posten igjen også...

Endret av Slettet-IHWlGMJn
Lenke til kommentar

Tåpelig av avsender å ikke sende billetter som en registrert sending med sporingsnr (rek/verdi-sending), eventuelt kunne den vel blitt oversendt elektronisk som alle andre billetter i dag. Greit at Posten ikke skal rote ting til dersom man sender noe som vanlig brev, men det er jo absolutt å anbefale å sende ting som dette i en sendingstype man faktisk får sporing på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Det er da helt vanlig å sende som et brev? Ta f.eks billetservice i norge.. de sender da som brev om man ikke velger noe annet?

Lenke til kommentar
Det er da helt vanlig å sende som et brev? Ta f.eks billetservice i norge.. de sender da som brev om man ikke velger noe annet?

Det er ikke mulig å velge en forsikret sending selv. Det avgjør Billettservice, tilnærmet alt går som vanlig post, virker som det er litt på måfå hva som sendes som rek. Ikke alltid verdi avgjør det.

Uansett, de sender billettene i konvolutter som det lyser BILLETTSERVICE opp av, med firmanavn og deler av konvolutten i farger.. Ikke akkurat smart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn
Uansett, de sender billettene i konvolutter som det lyser BILLETTSERVICE opp av, med firmanavn og deler av konvolutten i farger.. Ikke akkurat smart.
Nettopp dette jeg også har tenkt på(Selv om jeg ikke tror det er tilfelle i min sak)

Om Posten ikke kan spore disse brevene over hodet, som de sier. Da kan de vel heller ikke gjøre en dritt med at et postbud "mister" ett brev som det "tilfeldigvis" f.eks står Billetservice på? Og siden de over hodet ikke kan spore disse brevene vil de heller ikke kunne ta dette postbudet som "mister" brevet.... med mindre dette selvsagt gjenntar seg EKSTREMT mange ganger. Men selv da vil de ikke kunne bevise noe...

EDIT:

I postloven står det forsåvidt:

Postoperatør plikter å betale erstatning for uregistrert postsending som er skadet, bortkommet eller forsinket, dersom dette skyldes grov uaktsomhet.

Dette er jo bare BS.. hvordan skal "skadelidende" kunne bevise at han/hun ikke har mottatt brevet og bare later som det er "bortkommet".

Igjen kan ikke "postoperatør" bevise at "skadelidende" faktisk ikke er "skadelidende".

Noe som igjen gjør hele "loven" idiotisk...

Endret av Slettet-IHWlGMJn
Lenke til kommentar

om jeg ikke tar feil, så dekker posten bare beløp opp til 1000 kr i vanlig brevpost.

edit: men finner ingenting om dette på hjemmesiden deres, rotete opplegg.

satser på at noen av dere andre kan finne en kilde på utsagnet mitt :)

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar
om jeg ikke tar feil, så dekker posten bare beløp opp til 1000 kr i vanlig brevpost.

edit: men finner ingenting om dette på hjemmesiden deres, rotete opplegg.

satser på at noen av dere andre kan finne en kilde på utsagnet mitt :)

Postloven § 22

Postforskriften § 14

Postens leveringsvilkår. Her fremgår maksimale erstatningsbeløp.

Det fremgår av ovennevnte at Postens ansvar trer i kraft når posten har mottatt brevet, og for uregisterte brev kan selv det være vanskelig å bevise. Erstatningsansvar for uregistrert post gjelder kun ved grov uaktsomhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...