Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvordan regne ut skatt på kjøp og salg av aksjer

Brevik

Anbefalte innlegg

Jeg er ny i "gamet" og lurer på følgende: 1) Hvis jeg investerer 100 000 i askjer i USA, holder dem et år, og deretter selger med feks 10 000 i fortjeneste og reinvesterer hele greia (alstå 110 000), vil jeg da måtte betale skatt av de 10 000 jeg tjente eller er det bare når jeg tar ut gevinsten i cash at jeg må betale skatt? Hvis jeg selger for 110 000 og kjøper for det samme har jeg da egentlig noen gevinst det året. 2) Beregnes gevinst ved å trekke salgssum fra kjøpesum eller ved å trekke kjøpesum fra indeks eller en eller annen referanseverdi/indeks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du selger får du beløpet "i cash" inn på en konto. Det har ikke noe å si om den kontoen er hos megleren eller en vanlig bank. Du har uansett realisert gevinsten, og må derfor skatte av de 10 000. Gevinsten/tapet er i utgangspunktet mellomlegget mellom det du gir for aksjene, inkl. kostnader med å kjøpe dem, og det beløpet du får når du selger dem, etter at kostnader for å selge dem er trukket fra.

Du kan utsette skatten hvis du handler gjennom et AS, men det er dyrt å ha det siden man da må ha regnskap som må godkjennes. En tommelfingerregel er at man må ha rundt to mill for at det skal betale seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...