Bjonski Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Da jeg skulle kjøpe D40 var jeg innom Elite Foto for å prøveholde og snakke med folkene der, men bestemte meg for å spare penger ved å kjøpe på Elkjøp. Nettsiden til Elkjøp reklamerte nemlig med at D40 skulle selges for 3000,-(tror jeg det var). jeg dro glad og fornøyd til Elkjøp for å plukke med meg mitt eksemplar av D40, men da vi kom til prisen var den nå en helt annen, 3500,-(om jeg husker rett) skulle de ha for kamera så skulle jeg slippe frakt(frakt for hva?).. Ble rimelig fornermet og dro tilbake til Elite foto og betalte 4500,- for D40 + bag. Elite Foto er også villige til å faktisk yte litt service i forhold til Elkjøp. Om jeg trengte objektiv, blitz etc. så var det mulig å låne hos butikken for den anledningen. Fikk også problemer med mitt objektiv, dro innom og fikk det fikset på flekken. Veldig fornøyd med service hos Elite Foto, vel verdt pengene. De lokale fotosjappene trenger vår støtte, men da må de også yte service. Noe de selv sa, store kjeder selger mange forskjellige varer mens fotobutikkene lever av å selge fotoutstyr og fotografier. Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) Har selv handlet det meste av fotoutstyret hos FotoVideo. Synes det er veldig greit å ha en fysisk butikk hvor man kan kjenne på det man skal kjøpe. I tillegg er prisene stort sett ganske bra. Skal jeg kjøpe utstyr til mange tusen utgjør ikke en hundrelapp eller to så stor forskjell at jeg heller handler i en nettbutikk. Støtter da heller de fysiske butikkene, og synes også det er greit å få noen tips og råd fra fysiske personer. (Selv om forumet her, selvsagt også gir mange gode tips ) (...klipp...)Selvfølgelig ønsker vi at du kjøper alt i butikk, men dersom du bare ønsker å "takke for hjelpen" ved å handle i butikken, gjør du faktisk mange en tjeneste ved å bare handle tilbehør der. For det første er det ikke alltid så mye å spare i kroner og øre på det, en sekk du får til 5-600 kr på nettet koster gjerne 7-900 kr i butikk, men butikken sitter igjen med en større andel av pengene du legger igjen. (...klipp...) Beklager k-ryeng, men ekstrautstyr som minnekort osv., kjøper jeg vanligvis ikke i fysiske butikker. Her ligger vanligvis nettbutikkene prosentvis mye lavere, og det virker som det nesten er dette de fysiske butikkene tjener penger på. (Akkurat som bensistasjoner tjener vel så mye på pølser og andre varer, som bensin). Ekstrautstyr er også "tryggere" å handle, og jeg trenger ikke så mange eksterne synspunkter ifm kjøp av et minnekort kontra kjøp av et kamera. Synes det blir litt snodig å spørre om hjelp på et kamera, men så ende opp med å kjøpe et minnekort.... Men noen ganger har de fysiske butikkene tilbud på ekstrautstyr, og da kjøper jeg selvsagt der. (Edit: Så innlegget til k-ryeng, og editerte mitt litt iht dette) Endret 3. juli 2008 av KalleKanin Lenke til kommentar
deviant Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Nuja .. Det er ikke nødvendigvis veldig store forskjeller på f.eks. minnekort, selv om enkelte stikker seg ut. Sandisk Extreme III 4 GB (den nye 30 MB/s utgaven) Fo2 (butikk) 790,- Japanphoto (butikk) 390,- Datakjeden (butikk) 380,- komplett.no 320,- pluss porto Jeg kjøper selvsagt ikke minnekort hos Fo2, men de to andre fysiske butikkene synes jeg er svært så akseptable. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Beklager k-ryeng, men ekstrautstyr som minnekort osv., kjøper jeg vanligvis ikke i fysiske butikker. Her ligger vanligvis nettbutikkene prosentvis mye lavere, og det virker som det nesten er dette de fysiske butikkene tjener penger på. (Akkurat som bensistasjoner tjener vel så mye på pølser og andre varer, som bensin). Ja, det er nettopp denne type varer de fysiske butikkene tjener penger på. Kamera, objektiver og andre større ting er det minimal fortjeneste på (kun noen veldig få prosent), og det er fordi folk går rett forbi og handler heller på nettet om prisene er mye lavere der. For i det hele tatt å kunne dra folk, må vi derfor ha omtrent samme pris som på nettet på de varene som folk sjekker pris på. Skulle vi hatt den samme avansen i prosent på alle varer, også ekstrautstyr, ville det ikke vært mange igjen av oss. Det er det foresten heller ikke, men de som har overlevd, har i stor grad gjort det på grunn av to ting; "dyrt" ekstrautstyr og bildetjenester som fremkalling og annen egenproduksjon. Husleie (spesielt i handlegater og kjøpesenter) er så dyrt at man må ha en gruelig større fortjeneste enn en hvilken som helst nettbutikk som i praksisk kan drives hjemmefra. I tillegg kommer kostnaden til ekspeditører/kundebehandlere eller fotorådgivere som noen kaller oss. Inventar, strøm, kommunale avgifter og andre utgifter blir også fort større enn for en nettbutikk. Ja, vi vet vi er dyrere enn nettbutikker på en del ekstrautstyr som minnekort og andre ting, men vi ønsker å overleve vi også. Og uten høyere avanse på ekstrautstyr enn nettbutikkene, ville det ikke vært igjen mange fysiske butikker å besøke når man trenger å "klå" på et kamera eller trenger noe der og da. Derfor kan man gjøre seg selv en bjørnetjeneste om man sparer en hundrelapp der og da når man velger å gå til innkjøp av minnekort og annet ekstrautstyr hos en nettbutikk, mens den lokale butikken kun får fortjenesten av selve kameraet. Jeg har full forståelse for at du og andre som kjøper kamera hos oss kjøper ekstrautstyr eller andre ting hos nettbutikken, ettersom alle ønsker å spare penger. Men det er en grunn til at du kjøpte kameraet i en fysisk butikk... og det er ikke sikkert de er der neste gang du har behov for dem om alle er like opptatt av å spare penger for enhver pris. Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 (endret) Jeg har full forståelse for at du og andre som kjøper kamera hos oss kjøper ekstrautstyr eller andre ting hos nettbutikken, ettersom alle ønsker å spare penger. Men det er en grunn til at du kjøpte kameraet i en fysisk butikk... og det er ikke sikkert de er der neste gang du har behov for dem om alle er like opptatt av å spare penger for enhver pris. Er klar over det... Derfor har jeg også handlet noe ekstrautstyr i de fysiske butikkene også. Får prøve å bli litt flinkere med det i fremtiden Jeg har ihvertfall klart handlet hovedvekten i fysiske butikker. Edit: Samtidig handlet jeg nettopp litt småtteri på eBay, og jeg må innrømme at det fristet veldig til gjentagelse. Enkelte ting går det greit å kjøpe uoriginalt, og når man får det til en brøkdel av hva man får det til her i Norge, blir det veldig fristende. I disse tider med lav dollar, er kanskje utenlandske nettbutikker vel så stor trussel mot de fysiske butikkene. Endret 8. juli 2008 av KalleKanin Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Synes det blir litt feil om man går inn i en fotobutikk, prøver forskjellige hus og objektiver, finner ut hva som passer best også drar hjem og bestiller over internett for å spare noen hundrelapper.. Jepp, og resultatet er at de lokale butikkene forsvinner og til slutt blir en totalt avhengig av å bestille over nett uten mulighet for å prøve/se utstyret først . Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Moralen er: Jobb en dag overtid og kjøp utstyret i lokalbutikken istede for en ansiktsløs nettbutikk.. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Moralen er: Jobb en dag overtid og kjøp utstyret i lokalbutikken istede for en ansiktsløs nettbutikk.. Godt sagt Det er stort sett ikke dyrere enn at man tjener det "tapte" inn på en time eller to ekstra med jobb. Så får du alle fordelene med å handle i en fysisk butikk også. Enkelte er fanatiske når det gjelder å spare en hundrelapp når de kjøper et eller annet. Mange bruker gjerne noen timer på å sjekke hvor man får et SD kort 50 kroner billigere enn i den lokale butikken, mens de ikke gidder å bruke 10 minutter på å sjekke om deres forsikringsselskap/bank/strømleverandør har konkurransedyktige priser, og taper kanskje flere tusenlapper på akkurat det. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 En femtilapp gidder ikke jeg å spare ved å ikke gå i butikk. Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Jeg har i den siste tiden tiden vært å klådd på hus og objektiver, spurt og bundet opp mye tid på min lokale fotosjappe i tr.heim og han jeg har snakket mest med vet godt hva slags hus og objektiver jeg kommer til å kjøpe om 1 mnd el. 2.. Kan spare endel tusen på å kjøpe det på nett, men pga oppdragelsen jeg har fått ville jeg ikke hatt samvittighet til å komme tilbake til butikken for å få fremkalt bilder eller lignende.. Den servicen jeg har blitt møtt med er så veldig mye mere verdt enn de 10-15% jeg ville spart på å handle på nett.. Lenke til kommentar
Grankongla Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) Jeg var innom min lokale fotobutikk og prøvde noen kamerahus, deriblandt et Samsung GX-10 de ikke hadde prisen på for øyeblikket, men jeg skulle komme tilbake neste dag for å få prisen. Det endte riktignok opp med at jeg bestilte 30D (som de ikke hadde, de hadde kun 40D som jeg fikk holde litt i) på nett, og jeg fikk aldri dratt tilbake for å høre prisen på Samsungen. Hva er poenget mitt? Det er vel at jeg egentlig ikke føler jeg kunne gjort dette (uten å kjenne litt skyldfølelse for at jeg ikke "ga noe tilbake") hvis det ikke var sånn at jeg ikke seriøst vurderte å kjøpe det ene kamerahuset de hadde, men siden de ikke hadde prisen der og da, og jeg kom fram til at 30D var et bedre valg, så bestilte jeg istedet for å vente til neste dag og høre prisen. Men for å være helt ærlig så tror jeg den prisen hadde vert litt for høy for meg uansett. (Jeg tror de var litt generelt dyrere i forhold til nett sånn som de fleste andre fotobutikker) Men føler likevel at jeg burde ringe dem nå og bare høre om prisen likevel. Er litt nysgjerrig. (og føler det var litt slemt å si jeg skulle komme tilbake neste dag, for deretter å ikke få mulighet til det, og ikke ringe og spørre istedet. Selgerern var jo veldig hjelpsom og hyggelig) Edit: Ringte nettopp til dem og pratet med enda en hyggelig fyr. De hadde Samsung GX-10 til 5500kr for kit tror jeg det var, som da er ganske billig, men det hjelper jo ikke så mye når jeg alt har bestilt 30D som også det var det beste kamerahuset til mitt bruk osv. Men. Jeg fant ut at de har National Geographic veska jeg titter på der, til kun 50 kroner mer enn på nett, så da er jeg ivertfall sikker på at jeg skal ta meg en tur innom og kjøpe den der. Endret 9. juli 2008 av Jacobs1k Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Jacobs1k: At man prøver et par kamera i en butikk, og deretter finner ut at man vil ha et annet som butikken ikke har på lager og dermed bestiller det på nett, er langt fra umoralsk. Det vil derimot oppleves litt urettferdig om man går i en butikk, prøver 3-4 kamera med kyndig veiledning fra en selger i en times tid, bestemmer seg for et, og går hjem for å bestille akkurat det kameraet på nett. Med andre ord; har man allerede bestemt seg for å handle på nett, blir det feil å "misbruke" butikkene og deres selgeres kunnskap. En rundtur i butikkene for å høre priser og sjekke markedet, og deretter finne ut at man vil bestille på nett, er i mine øyne helt greit. Jeg har heller ingen problemer med de som innrømmer at de skal bestille på nett, men spør om å få prøveholde noen kamera i butikken. Så lenge jeg vet det, kan jeg prioritere andre kunder, og ha en hyggelig fotoprat med "nettkjøperen" når det er rolig i butikken. Noe av det frekkeste jeg imidlertid har vært borte i, var ei jente som krevde å få en prisbekreftelse slik at hun kunne få kameraet billigere på Lefdal (var mens de hadde 150% prisgaranti). Hun ble direkte sur da hun skjønte at jeg ikke var helt villig til å gjøre det. Lenke til kommentar
Grankongla Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 (endret) For min del så var det i utgangspunktet bare for å holde i husene at jeg dro dit, men det ble jo, som tidligere nevnt, til at jeg faktisk vurderte å kjøpe Samsungen der. Det var ikke så sinnsykt dyrt der som jeg først trodde. Hadde det hatt 30D med en god pris så er jeg sikker på at den hadde blitt vurdert kjøpt der også. Endret 11. juli 2008 av Jacobs1k Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 JA, den lokale fotobutikken er verdt å bruke. Har handlet begge mine kamerahus hos RA Haugen i skien, og må si meg fornøyd med service og kundebehandling. Har også handlet et par vesker der. Objektiver og minnekort handler jeg dog andre steder, da prisen er så mye lavere på nett eller i USA. Når det skal sies, så solgte de D300 til 12.9k i desember, det vil jeg omtale som en konkurransedyktig pris på det tidspunktet. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Noen lokalbutikker kan godt dø for min del, men ikke bransjen som helhet. Man skal være ganske lite sosial irl for å ikke se verdien i fysiske butikker. I den grad det er mulig vil jeg alltid støtte opp under de lokale butikkene, rett og slett fordi jeg ønsker at de skal eksistere også i fremtiden. Og noen lokale butikker er like billige som nettbutikker på det meste. Ønsker vi flere slik så må det være grunnlag for overlevelse for dem. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 JA, den lokale fotobutikken er verdt å bruke. Har handlet begge mine kamerahus hos RA Haugen i skien, og må si meg fornøyd med service og kundebehandling. Har også handlet et par vesker der. Objektiver og minnekort handler jeg dog andre steder, da prisen er så mye lavere på nett eller i USA. Når det skal sies, så solgte de D300 til 12.9k i desember, det vil jeg omtale som en konkurransedyktig pris på det tidspunktet. Har kjøpt kompakt kameraer på R.A Haugen før, og er absolutt fornøyd med servicen derfra. Fikk god veiledning osv. Men når jeg derimot kjøpte dslren min i dag så fikk jeg egentlig ingen veildening, og selger gikk etter ti minutter ( jeg fant fram en tilbudsavis) og gikk foran en pc i butikken. Måtte tilbake til kassen for å prøvehodle kameraene. For min del kunne jeg like gjerne ha handlet dslren på nettet, fordi det tross alt står mer informasjon der. Når jeg spurte om forskjellen mellom alpha 200 og 300 så fikk jeg bare et svar tilbake om at det var modellen over (akkurat som ikke jeg visste det). Men var greit å bytte kameraet igjen i butikk når jeg oppdaget pixelfeil når jeg kom hjem, da er det greit å slippe å vente. Og heldigvis gikk byttingen greit. Hadde det vært litt bedre interesse for å selge hadde jeg nok også kjøpt litt ekstrautstyr der også slik som minnekort, men minnekortet kjøpte jeg heller på clas ohlson sammen med noen kabler jeg skulle ha. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå