Spetsnaz Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Kan vi ikke heller få tilbake gamle televerket. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Omsider noko positivt frå FRP. Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 I forhold til prisen på TeliaSonera er det jo en budvinners skjebne at han har betalt mer for et selskap enn noen andre er villig til å gi for det, så begrepet "overpriset" er relativt. Noen synes helt klart at selskapet er verdt så mye, og da er vel prisen strengt tatt ok. Videre har ikke jeg, og kanskje ikke svært mange andre her(?) dekning for å si noe om en slik investering, uansett hvilket politisk parti det er som hadde "liret det av seg". Regjeringen, nok en gang uansett parti, sjonglerer med så mye penger i hytt og pine, så det eneste man eventuelt kan sette fingeren på uten å synse for mye i aksjeutvikling osv er til hvilken grad regjeringen med en slik investering evner å differensiere risiko. Jeg er ikke kjent med landets totale investeringer og hvilken andel av disse denne ene investeringen ville utgjort, men om Norge som land går i "Terra-fellen" noen av kommunene våre gikk i og putter alt vi eier og har i et selskap er det større grunn til bekymring. Ellers er dette bare nok en investeringspost. Nothing more to it for mitt vedkommende ihvertfall. Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Såvidt jeg har forstått så har Telenor en liten fetish for å komme seg inn på såkalte "greenfield"-markeder mer enn å kjøpe store, etablerte selskaper. De _har_ gjort det også, men hvis man ser på hvor kundemassen og antatte store fremtidige markeder ligger, er det ikke i å kjøpe opp mellomstore, eksisterende og til en viss grad overlappende nett fra det de allerede har, men å være de første til å innføre mobilnett i land uten dette der topologien er litt enklere enn de nordiske. Kjent teknologi, nye kunder, lite konkurranse. Når det kommer til størrelsen på omtalte selskap pr. i dag handler det mest om noen smarte investeringer og at de har grepet en del nye markeder. Dette er noe staten Norge ikke har hatt så mye med, det var vel først da delprivatiseringen begynte at Telenor begynte å vokse utenfor landets grenser. Ikke skyt meg om jeg tar feil, er ikke investeringsanalytiker eller økonomihistoriker. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 FrP har en litt schizofren næringspolitikk på dette området. På den ene siden er de ikke spesielt glade for statlig eierskap på flere plan, prinisppielt, praktisk osv. På den andre siden har de programfestet at staten skal bruke sine midler for å styrke det norske kapitalmarkedet. Det trengs ikke altfor mye innsikt for å se at disse to motsatte posisjonene må gi utslag i posisjoner som er lite prinsippielle. Venstresiden vet man i det minste at ikke har noen ideologisk og prinsippiell motstand mot statlig eierskap. Det er vanskelig å flagge ned FrP på samme måte. Og dette viser igjen at det er en storstilt myte at FrP er et liberalistisk parti som ønsker en liten stat. To the contrary. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå