Gå til innhold

Frp vil kjøpe TeliaSonera med dine skattepenger!

Anbefalte innlegg

Frp er jo kjent for å ville bruke opp mest mulig av oljepengene, og nå viser det seg at siste prosjekt er at Frp vil bruke penger på å kjøpe opp TeliaSonera. France Telecom har budt 216milliarder, men fikk svar at det var for lite. Så vi kan regne med en pris på 250milliarder for at TeliaSonera skal kunne overtas av Telenor. For meg høres det som om man kunne brukt pengene på bedre ting, men hva sier dere?

Mulig saken er litt ironisk da Telenor meldte igår at de ikke var interressert i å kjøpe TeliaSonera

Regjeringen må snarest støtte Telenors oppkjøpsplaner, mener FrPs næringspolitiske talsmann Øyvind Korsberg.

- Telenor bør kjøpe TeliaSonera og regjeringen må legge aktivt til rette for det. Det krever Øyvind Korsberg, FrPs næringspolitiske talsmann.

Det er spekulasjonene rundt eierskapet til TeliaSonera og rykter om at Telenor ønsker å kjøpe selskapet som får Korsberg til å reagere.

- Dette er en unik mulighet til å etablere en betydelig aktør i telebransjen med utgangspunkt i Norge. Regjeringen må snarest gi sin støtte til Telenors planer om en overtalekelse av TeliaSonera, og stille nødvendig kapital til disposisjon for å gjøre denne historiske handelen mulig, sier han.

FrP-politikeren mener dette er en unik mulighet til å vise aktiv næringspolitikk gjennom å legge til rette for et voksende Telenor.

Korsberg mener staten har nok av kapital og at det er på tide at regjeringen investerer for å utvikle næringsvirksomhet med utgangspunkt i Norge.

- Ved et kjøp av TeliaSonera er det naturlig at den statlige eierandelen i selskapet vannes ut til en post på 34 prosent sier Korsberg, som mener et mangfolk av eierskap vil sikre en profesjonell forvaltning av selskapet.

Dette er i tråd med forslaget FrP fremmet i Eierskapmeldingen i fjor, og en modell Korsberg mener bør følges for andre selskaper der staten har en betydelig eierandel.

- Regjeringen har brukt mye tid på å rote det til for selskaper med statlig eierandel, som opsjonssaken i Hydro. Det er derfor trist at regjeringen foreløpig ikke reagerer når man har mulighet til å bidra på en positiv måte for et selskap med statlig eierandel.

- Jeg krever at regjeringen viser handlekraft og stiller opp for Telenor, sier Øyvind Korsberg.

Kilde: digi.no

Endret litt for å være helt korrekt med fakta.

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Frp er jo kjent for å bruke opp mest mulig av oljepengene,

Er de det også nå. Merkelig, de har hverken vært i posisjon til å kunne bruke oljepengene, ei heller har de programfestet at de vil bruke opp mest mulig av oljepengene. Alle oljepengene brukes for ordens skyld opp, det er et pensjonsfond og det er ikke som om pengene bare blir liggende på konto. De er ment til å bli brukt og vil bli bruk. Uenigheten er i hvor stor andel av pengene som skal brukes på fremtidens pensjon og ikke. Rett skal være rett.

Over til saken, jeg ser ikke noe behov for at staten skal eie et teleselskap. Jeg er ikke interessert i å betale skatter og avgifter for at regjering som er valgt på alle andre grunner enn sine egenskaper til å investere, skal drive og investere de pengene i selskap. Jeg betaler skatt og avgift for et velferdssamfunn, ikke for at Staten skal drive og eie selskaper. Det er kun de mest vitale selskapene det bør være aktuelt for. Så jeg er sterkt uenig med FRP og mener også at staten bør selge seg helt ut av Telenor.

Lenke til kommentar
Et slikt kjøp er ikke å bruke opp oljepengene, et slikt kjøp vil være en investering som forhåpentligvis vil gi en brukbar avkastning.

Da hadde det vært på det rette at det er investorene som forvalter olje-/pensjonsfondet å bestemme dette, ikke politikerne.

Lenke til kommentar
Det er politikerne som legger føringer for hvor pengene kan investeres eller ikke. Så jo, de har endel å si der. Halvorsen gikk vel ganske fort ut og fikk endret hvor pengene ble investert i sin tid.

De kan bare sette generelle rettningslinjer, ikke velge spesifike selskaper.

Lenke til kommentar
Det er politikerne som legger føringer for hvor pengene kan investeres eller ikke. Så jo, de har endel å si der. Halvorsen gikk vel ganske fort ut og fikk endret hvor pengene ble investert i sin tid.

De kan bare sette generelle rettningslinjer, ikke velge spesifike selskaper.

Ja, men de har gjennom dette mulighet til å avgjøre hvor pengene blir og ikke blir investert. Fondet trakk seg ut av navngitte selskaper fordi Halvorsen sørget for en endring fordi regjeringen ikke likte at fondet investerte i de navngitte pengene. De har mye makt i å avgjøre hvor investeringene finner sted, det kommer helt an på hvor mye føringene detaljeregulerer. Vi har ikke akkurat en regjering som avstår fra å detaljeregulere heller...

(Nå husker jeg ikke hvilken selskaper det var snakk om, men jeg husker jeg var enig i at pensjonsfondet ikke burde investere i de av etiske grunner)

Lenke til kommentar

Det er vel mer korrekt å si de har muligheten til å bestemme hvilke selskaper det ikke skal investeres i, fremfor hvilke selskaper det skal investere i.

De selskapene du nevner var selskaper som lå i gråsonen, så det var ikke så drastisk tiltak hun kom med.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke noe nytt når det kommer til FRP det. Glemmer ikke kulturpolitisk talsmann for FRP som mente regjeringen burde bryte inn og foreta redaksjonelle avgjørelser i NRK...

Dessverre er det som står på papiret ikke nødvendigvis det som blir til handling i FRP heller.

Lenke til kommentar
Jeg mener vi bør bruke oljepenger på å bygge opp en industri slik at vi blir totalt uavhengig av olje/gass-inntekter.

Ja, for dette er jo bare monopol/leke-penger. Det er ganske utrolig at disse pengene ser ut til å ha blitt et problem - for noen.

Lenke til kommentar

Teliasonera er priset for dyrt, samtidig vil et oppkjøp føre til at Telenor vil konkurerre mot seg selv i det russiske markedet slik jeg har forstått det.

Telenor går som det suser, og if it aint broke, dont fix it.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...