Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm. Problem med cpu sokkel?

Anbefalte innlegg

Hei./

Har vert borte i 2 uker, og maskinen har vert koblet fra strømnettet og nettverk hele tida da eg var borte. Uansett, da eg slo på maskinen i går virket alt fint i 10 min, og plutselig frøs skjermbildet seg. Eg kunne ikke flytte musepekeren eller noe. Dette kan jo skje mens eg spiller en sjelden gang, men den klikker aldri i windows. Anyway, eg starter maskinen på nytt, og nå får eg ikkje opp noe bilde på skjermen, og skjermen går i hvilemodus.

Dette har eg prøvd:

- koblet fra alle hdds/cdroms

- prøvd med og uten rambrikker

- koblet fra alt utenom cpukjøler og skjermkort

- koblet fra strøm og tatt ut batteri

- tatt ut og inn atx og cpu 12v ledning

Eg har en noctua u12 kjøler, og når eg tok av denne kan det se ut som en av pinnene i lga775 sokkelen er litt bøyd. Kan maskinen nekte å boote pga feil med 1 pin? Vil dette i så fall si at eg må ha nytt hovedkort?

Merkelig at feilen kom mens maskinen var på, og eg var på ingen måte borti chassiet mens eg satt med maskinen. Håper på gode ideer og lure svar :)

Fearhan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
.. Kan maskinen nekte å boote pga feil med 1 pin?

1) Helt klart. Feil ved en pinne kan forhindre maskinen i å starte (dette forutsetter at pinnen er i bruk).

2) Når maskinen er igang vil CPU bli varm. Metaller utvider seg i varme. Dette igjen kan medføre at et kontaktpunkt (her: bøyd pinne) mister kontakten.

Lenke til kommentar
.. Kan maskinen nekte å boote pga feil med 1 pin?

1) Helt klart. Feil ved en pinne kan forhindre maskinen i å starte (dette forutsetter at pinnen er i bruk).

2) Når maskinen er igang vil CPU bli varm. Metaller utvider seg i varme. Dette igjen kan medføre at et kontaktpunkt (her: bøyd pinne) mister kontakten.

Hei, takker for svar.

Men er det logisk at pinnen blir knekt/bøyd mens maskinen står på? Har jo ikke vert noe problem tidligere. Har brukt maskinen i ca 1år nå, og har ikke hatt nevneverdige problem med maskinen. Kan det vere noe annet som er feil med maskinen, eller skal eg gå ut i fra at det er HK som er problemet?

Edit: har ikke rotet inne i maskinen på ca 1mnd.

Endret av fearhan
Lenke til kommentar

Glemte speccs:

HK: Gigabyte GA-N650SLI-DS4, nForce-650i SLI

Cpu: Intel q6600

Minne: Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5

Skjermkort:EVGA GeForce 8800GTS KO ACS3 320MB GDDR3

Psu: Tagan Easycon 480W, Modulære kabler, 120

Skal eg gå ut i fra at det er HK som er røket, eller kan det være noe annet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...