Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Dram timing error

Anbefalte innlegg

Maskinvare:

Intel Celeron D 2.4ghz socket 478

MSI 865 Neo 2-P hovedkort

2 minnebrikker i hver sin kanal

PC 2700 256mb (333mhz)

PC 3200 1gb (400mhz)

Disse 2 brikkene har fungert fint i sammen siden des 07.dog på laveste hastighet.

Forrige uke skulle jeg installere SP2 på XP Pro,fikk opp ymse feilmld og valgte å kanselere installasjonen. og sp2 inst fjernet seg selv tilbake til utgangspunktet.

Restart..så klikka alt. vart sikkert noe tull i system filene så jeg valgte å formatere disken (Hitatchi 160gb Sata disk).

men så plutselig begynte disken å kødde skikkelig!! delvis tilgang,,periodisk..dreiv å testa i flere dager..til slutt streika den helt..

Ny disk ble bestillt fra komplett . Samsung Spinpoint 320gb SATA2

HK har kun støtte for første generasjons SATA men disken er bakover kompatibel.Disken ble kjørt opp med win98se (dos ledetekst) og fdisk kjørt , Får kun FAT32 her men ved inst av XP kan man velge å konvertere til NTFS.

Disken ble formatert . OK

MEN... ved restart fikk jeg opp feilmld i boot : "DRAM timing is to tigtly so please reload".. WTF tenkte jeg.. gikk inn i bios , HK står på AUTO som det alltid har gjort og dette har fungert fint før.. Specs på de to brikkene er jo forskjellig så jeg prøvde meg frem med manuelt oppsett. Men fortsatt feilmld. prøvde så å snu om brikkene på kanalene.. samt prøve 1 og 1 . Hver for seg fungere brikkene periodisk.

I går ringte jeg komplett support ..forhøre meg litt. Dem sa jeg burde finne en bios update å kjøre denne. Funker ikke det så er HK defekt .. hm ... har funnet nyeste update fra msi.com.tw for kortet .. Har ikke rukket å kjørt inst enda..

Men hva tror dere? Alt har fungert knirkefritt siden oc ble kjøpt ny i deler (bygd av meg) i januar 2006. siste Geil 1gb brikken ble kjøpt og montert i des 2007.. senest i april ble pc formatert for den hadde masse virus (var veldig treg). Så syns hele greia er så rart..

Tips og ideer mottas med takk. Hvis noen har en funerendes Hk med integrert VGA kort og med socket 478 så si ifra.. [email protected]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil bare nevne en ting til som jeg glemte. har nullstillt bios flere ganger uten at det hjalp noe.. Men .hm ..jeg tok ut CPU kjøler og cpu for å fjerne støv..kan ha skjedd no muffens der.sjekke ut senere i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...