klomp1 Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Hei. Monterte i går en ny kjøler på E6600 prosessoren min, som står i ett msi neo p965 HK. Alt gikk forsåvidt greit, helt til jeg skulle begynne selve overklokkingen... Jeg har har jo ingen mulighet til å endre på v.core på dette kortet! Så jeg får ikke cpu over 3.1ghz, og da er tempraturen fortsatt bare på 30 i IDLE. (Hvilket program kan jeg bruke for å sjekke temp. mens jeg bruker pc'n? Har vista x64) Så jeg er på leting etter ett godt overklokkingskort, og helst med SLI, og selvfølgelig ikke det dyreste Er det noen som kan hjelpe meg? Jeg har nemlig ikke peiling på hva jeg skal se etter, derfor jeg havnet opp med dette drit kortet i utgangspunktet Hvor mye må jeg klokke min E6600 (2.4ghz) for at den skal håndtere 2x8800GT i SLI forresten? Mvh. Klomp1 Lenke til kommentar
Ganam Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 (endret) Ingen Intel hovedkort støtter SLI, derfor må du over til Nvidia hovedkort om du har lyst å bruke SLI. Dei siste Nvidia hovedkortene har mange problemer, varme problemer etc. Masse rart. Ein venn har kjøpt seg Nvidia 780i, og kunne ikkje starte, uten å overklokke. Prosessoren din klarer å håndtere 8800GTx2 i SLI uten å overklokke. Overklokking av E6600 går kjempe fint, hadde E6600 på 3.6 GHz på 35-44 grader Celcius. Endret 20. juni 2008 av Ganam Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 De siste Nvidia hovedkortene? De eldre er enda værre. Lenke til kommentar
Ganam Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 (endret) De siste Nvidia hovedkortene? De eldre er enda værre. Nvidia 680i er vell eit veldig bra hovedkort når det kom. Har bare hørt gode kommentarer om det hovedkorte. Endret 20. juni 2008 av Ganam Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Bare gode kommentarer om 680i????? Hvor har du hørt det? 780i ER 680i + en ekstra NV200 chip for pcie 2.0 og ett litt redesignet hovedkort, de er generelt litt mindre brysomme enn 680i kort. Lenke til kommentar
Ganam Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 (endret) Bare gode kommentarer om 680i????? Hvor har du hørt det? 780i ER 680i + en ekstra NV200 chip for pcie 2.0 og ett litt redesignet hovedkort, de er generelt litt mindre brysomme enn 680i kort. Eg har ikkje hørt 680i har varme problemer. klomp1 bare gå for nvidia hovedkort om du vil ha SLI. AMD gir 4850 og 4870 til vanvittig lave priser. 2 stk 4850/4870 gir meire for pengene enn Nvidia sitt gtx200. Eg hadde vurdert Crossfire med dei siste AMD skjermkortene vis eg var deg. Om du går for Intel hovedkort velg P35, det er ingen stor ytelse forskjell mellom det chipsete og nyere intel chipset. Snakk om 1 til 5 % bedre ytelse. P35 er veldig billigt også. Endret 20. juni 2008 av Ganam Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 (endret) Varmeproblemer er ikke det eneste problemet - jeg har hatt flere av dem, har nå et EVGA 780i (og flere Intelbaserte kort), 780i er litt bedre - skyldes nok litt en nyere revisjon av 680i chippen og redesignet hovedkort og ikke minst mer moden bios etterhvert - men det kommer ALDRI i nærheten av Intelbaserte kort - særlig ikke når vi tar med overklokking. Eller best, X48 ;-) Endret 20. juni 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 De siste Nvidia hovedkortene? De eldre er enda værre. Nvidia 680i er vell eit veldig bra hovedkort når det kom. Har bare hørt gode kommentarer om det hovedkorte. Nja, bra og bra. Klart det hadde jo noen fordeler fremfor det beste fra Intel som da var 975x, men bra var det vell ikke. Det har alltid og det fremdeles mye tull med samtlige nForce brikkesett til Intel plattformen, generelt dårlige minnekontrollere skaper allverdens med tull med en rekke minnekort, slik som jeg nå har hatt et sant lite helvete med å kjøre 4x Crucial PC-8500 på både P5N32-E (nForce680i), Strike Extreme (nForce680i) og P5N-T Deluxe (nForce780i). Det blannet med endel "buggy" funksjoner i BIOS, merkelig auto-settings av volt som har grillet mange minnekort for folk, et helvetes så varmt northbride og mildt sagt elendig RAID ytelse kombinert med ikke så alt for gode drivere. Har aldri angret så mye på et hovedkort kjøp som jeg har gjort med mitt P5N32-E, aldri vært så skuffet over noe kort før, aldri hatt så mange merkelige problemer. Jeg ser egentlig ikke en ENESTE grunn til å skaffe seg noe nForce hovedkort til Intel plattformen, om du virkelig ikke kan overleve uten SLi-støtte, jeg ville ikke engang offret stabiliteten og ytelsen til hele systemet mitt bare for å ha SLi-støtte, da blir det heller Crossfire som nå ser veldig bra ut med HD4850 og HD4870. nForce790i Ultra skulle jo rette på alt som har vært med de mildt sagt håpløse nForce6 og nForce7 kortene, men den gang ei. Noen av de gamle problemene er kanskje fikset, men da dukker det jo jaggu meg bare opp nye, også må du attpåtil betale for overprisete DDR3-minnebrikker, samt at hovedkortene i seg selv koster absurd mye sammenlignet med Intel X38, X48 og P45? Vil du ha et godt kort så er Intel et langt bedre valg enn nVIDIA nForce, eneste nForce kortet som kan bli overhode sett på som brukanes fra min side må bil nForce750i som ser ut til å være litt mindre problemfritt, men hallo? Hvorfor ikke bare skaffe Intel X38, X48 eller P45? De er jo egentlig bedre på alle områder, så why not get one of those? Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Skal du gå for SLI og samtidig overklokke bør du være klar over hva du går til. Det kreves veldig mye fikling for noe som normalt nærmest ville vært plug and play på et Intel-basert hovedkort. Men skal du ha SLI har du desverre ikke så mye valg Lenke til kommentar
Sitech Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Hva slags fikling? har et EVGA 780i, bare å øke fsb og vcore, funker uten noen som helst problemer det... kjører btw min q6700 på 3,333ghz rock stable! ikke hør på allt det dritt praten om at nforce er så ustabilt! Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Så andres erfaringer er bare tull? Ikke alle har problemer - men mange - mange vet ikke bedre også, tror du alle på diverse forum rundt omkring bare tuller? Sjekk litt på EVGA's eget forum f.eks. Lenke til kommentar
klomp1 Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 Det var mye info på en gang Sjekket forumet i går etter jobb; 0 svar... Tenkte jeg skulle ta en titt i dag og; 11 svar Grunnen til at jeg vil ha SLI er at i dag sitter jeg med: E6600 @ 3.0 ghz 4GB RAM 8800 GT OC Og regner med dette ikke er nok når conan får directX10 støtte? (vil ha full eye candy:p) Og jeg er lærling, så ett helt nytt system med AMD og crossfire er uaktuelt desverre. Men jeg ser jo at at ett kort med 780i (for eksempel denne), pluss enda ett 8800GT kort kommer opp i 3000... Kanskje jeg vil få ett enkelt kort med samme ytelse da? (med tanke på at det er en stund til conan får directX 10?) Men hvis E6600 er sterk nok i stock til å håndtere 2x8800GT i SLI, da trenger jeg jo ikke og overklokke noe, og da er det kanskje mindre problemfritt? Takker for all hjelp så langt Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Et Ati 4870 som er rett rundt hjørne vil yte som bare det til ditt oppsett, og prisen vil ligge på rundt 2000. Lenke til kommentar
klomp1 Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 Et Ati 4870 som er rett rundt hjørne vil yte som bare det til ditt oppsett, og prisen vil ligge på rundt 2000. Hmm... I såfall er jo det en løsning Men nok til Conan i 1440x900 med alt av snax på (i directX 10 altså)? Nå kjører jeg 1440x900 med 4XAA + alt snax og ligger på 25+fps, så regenr med det må ett skikkelig løft for å få til det samme med dx10? Sporer veldig av HK nå da Men for å komme litt inn på emne igjen... Summert opp så anbefales det ikke å bytte HK og satse på SLI? Heller bytte til intel-chipset og crossfire? Altså vente på 4870 som nevnt over, og ett bedre HK med crossfire. Så kan jeg eventuelt hive på ett 4870 til når det trengs? Skriver veldig knotete nå, men håper det er forståelig Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Hvordan 4870 vil yte med AoC DX 10 er umulig å vite da det ikke har kommet noen dx10 oppdatering enda til AoC og 4870 er heller ikke ute, men lillebroren 4850 tygger dx10 veldig bra, så det burde gå bra ja. Lenke til kommentar
klomp1 Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Hvordan 4870 vil yte med AoC DX 10 er umulig å vite da det ikke har kommet noen dx10 oppdatering enda til AoC og 4870 er heller ikke ute, men lillebroren 4850 tygger dx10 veldig bra, så det burde gå bra ja. Den er god. Holder meg unda ett SLI oppsett jeg da Men tror jeg vil bytte HK uansett, plager meg å stoppe på bare 3.0 ghz når jeg har kjøpt meg ny kjøler og greier =) Tips til ett bra HK for prosessoren min da? Bruker forresten Zalman CNPS9700LED som kjøler, med tanke på størrelse =) Endret 21. juni 2008 av klomp1 Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Hva slags fikling? har et EVGA 780i, bare å øke fsb og vcore, funker uten noen som helst problemer det... kjører btw min q6700 på 3,333ghz rock stable! ikke hør på allt det dritt praten om at nforce er så ustabilt! Sier ikke at dette gjelder alle nForce kort, men med mindre man vil ha SLI er det latterlig å kjøpe et slikt hovedkort kontra mer stabile Intel chipset. Endret 21. juni 2008 av Vizla Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Hvordan 4870 vil yte med AoC DX 10 er umulig å vite da det ikke har kommet noen dx10 oppdatering enda til AoC og 4870 er heller ikke ute, men lillebroren 4850 tygger dx10 veldig bra, så det burde gå bra ja. Den er god. Holder meg unda ett SLI oppsett jeg da Men tror jeg vil bytte HK uansett, plager meg å stoppe på bare 3.0 ghz når jeg har kjøpt meg ny kjøler og greier =) Tips til ett bra HK for prosessoren min da? Bruker forresten Zalman CNPS9700LED som kjøler, med tanke på størrelse =) Et Intel P45 kort som f.eks Abit iP45/iP45-Pro, Gigabyte P45-DS4/DS5 eller Asus P5Q er rimelig trygge valg. Zalmankjøleren er grei nok til ganske høy oc av en dualcore. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå