Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan dette utvikle seg til et problem?

Gjest litt bekymret 16

Anbefalte innlegg

Gjest litt bekymret 16

Okei.. jeg tar det fort.

Det stasrtet vell for et år siden.. Når jeg skal legge meg (sist i huset) går jeg først på badet.. når jeg er ferdig på badet går jeg bort til vinduet og begynner å lukke vinduet som allerede er lukket hvis du skjønner sånn dytter spaken ekstra hardt ned.. der blir jeg stående før jeg går til vasken og begynner å lukke den hardt også.. så går jeg bort til døren, men jeg må ofte gå tilbake å gjøre det en gang til. så går jeg til utgangsdøren og låser den. da blir jeg stående å sjekke om døren er låst i alt fra 15 til 40 sec.

JEg ble ganske lei av dette å prøvde bare å ikke gjøre det, men det ble sånn. jeg klarer ikke å beskrive det , men jeg kunne ikke la være.. jeg har klart å ungå å gjøre det et par ganger og det var ikke et problem før, men det har blitt værre i det siste og jeg lurer på om det kan bli enda værre, i så fall er det en uvane, er det fordi jeg liker å bare ekstrasjekke..litt mye... eller i verstefall er det antydninger til en tilstand..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du sliter med høres mistenkelig mye ut som OCD (Obsessive Compulsive Dissorder), og kan være veldig slitsomt både for deg og andre i familien.

Sliter selv med dette (noe jeg har gjort de siste 6-7år), og kort fortalt kan det resultere i at ting som å gå fra et rom til et annet for å hente et glass vann e.l. kan bli et stort prosjekt bestående av en rekke ritualer og dette lille "glasset" kan ta deg godt over 15 minutter å hente. Slitsomt, spesielt når du ikke skjønner hvorfor det faktisk er sånn.

Vil anbefale deg å lese litt på http://ananke.no, og kartlegge litt av hva som foregår. Informer også andre familiemedlemmer. Dette kan virke flaut osv, men OCD er ikke annet enn en sykdom (som skylles at hjernen produserer for mye/lite av et spesielt stoff som gjør at man blir ekstra "sensitiv" til diverse ting).

Lenke til kommentar
Gjest litt bekymret 16

takk for alle svar. jeg har ikke det i så stor grad, men jeg har ting som trangen til å flytte på glass når de står på bordet, eller når andre setter de fra seg, ofte for å få de slik at jeg akkurat kan seen strek på bordet eller noe over glasset osv.. kan bruke en del sekunder på å få det "perfekt." på de tingene jeg gjør bruker jeg ikke lang tid på å bli ferdig, men det er ganske irriterende å måtte stå å dra i låsen på døra en stund hver eneste gang jeg skal legge meg...

Lenke til kommentar
Gjest litt bekymret 16

det jeg lurte på var om du tror at den svakere graden jeg da kanskje har kan utvikle seg til noe værre som da du lider av?

Lenke til kommentar

Absolutt en fare for det. Det begynner vanligvis i det små, f.eks at man vasker hendene sine oftere enn vanlig for å få utløp for noe man ikke helt forstår. Videre er det ikke sikkert at dette vil være nok lenger, og man utvikler flere ritualer. Når det begynner å bli verre kan du ende opp med at f.eks hvis du dulter borti et annet familiemedlem med albuen, når dere passerer hverandre i et rom/gangen e.l, må du gå å dusje,og kaste alle klærne dine til vask. Det samme kan f.eks skje hvis du kommer borti en dørkarm, eller tar i et dørhåndtak, tråkker på spesielle steder på gulvet uten å ha på det innesko osv. Og etterhvert vil stedene du kan tråkke på (gulvet) bli mindre og mindre og mindre... til slutt sitt du inneklemt i et usynlig fengsel, og dagen blir svært slitsomme.

Når du gjør lekser MÅ f.eks bøkene dine ligge på spesielle steder på pulten, ellers mister du kontrollen osv. Jeg gikk fra 4'ere og 5'ere til såvidt å passere videregående med 2'ere fordi jeg ikke hadde overskudd til å gjøre noe arbeid.

Jeg kan love deg at det er en situasjon du ikke vil havne i. :) Det tærer.

Hvis jeg var deg ville jeg angrepet det så fort som mulig, nå som du vet litt om hva det dreier seg om. (Det samme hadde jeg gjort for 6 år siden, hvis jeg bare visste hva i helvete som foregikk). Har snakket med en del psykologer, psykiatere osv osv, og det skal visstnok være eksponeringsterapi som fungerer best. Altså at du utsetter deg for det som gir ubehag, og er i den situasjonen så lenge som mulig.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
Gjest litt bekymret 16

Tusen takk for svar og hint:) ja, jeg har lagt merke til at når jeg bare går inn på rommet mitt uten å gjøre tingene mine (selvom det er helt fælt) og jeg føler at alt går galt hvis jeg ikke gjør det) så bli det bedre neste gang.. men det er bare en personlig mening.. men jeg skal prøve mer å komme meg ut av det.. takk skal du ha stian 89

Lenke til kommentar
Gjest litt bekymret 16
Tror den eneste måten å bli kvitt sånne tvangshandlinger er å la være å gjøre dem, så hvis du blir fristet til å låse døren for tyvende gang, så lar du være å låse døren selv om det kan føles ubehagelig.

jo selvfølgelig, men hvis du ikke har opplevd det så vet du ikke helt hvordan det er.. men takk for svar uansett

Lenke til kommentar

Det er sant.

Mange reagerer forskjellig, men ting som kan skje hvis man ikke utfører ritualene er at man f.eks begynner å hyperventilere, ikke klarer å tenke på NOE annet enn at du MÅ "vaske hendene"/"låse døren" e.l. Det kan f.eks også resultere i ekstremt sinne. (For å nevne noe).

Hvis du bestemmer deg for psykolog håper jeg at han/hun du havner hos har peiling og forståelse. Har vært hos mange som ikke har forstått en dritt av hva det handler om selv, var faktisk en psykiater som åpnet øynene mine litt.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...