gregor Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Hei. Legger ved et ubehandlet (kun croppet) bilde. Tatt i JPG. "Skvatt" da jeg så den kunstige blåfargen på vannet. Hva har skjedd? Bildet er som sagt croppet. Det viser bakgrunn som ikke er (og ikke skal være) i fokus. Nikon D40 med kitobjektiv. gregor Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 (endret) Egentlig synes jeg ikke sjøen ser så alt for ille ut. Men hvis du vil ha den til å se forskjellig ut: hvitbalansen eller nivået på fargemetning / kontrast satt i kameraet? Hvis du går inn i menyen på kameraet og velger noe sånn som "optimize image" kan du velge hvordan kameraet skal behandle og prosessere JPEGs. Prøv deg frem med de instillingene, så kanskje det hjeper på neste bildet av sjø. Ken Rockwell har noen tips på sin side om hvoran han stiller inn sin D40, men obs: han liker CRAZY farger! Dette med farger og hvitbalanse er forresten en av grunnene til at jeg kun bruker raw.. Endret 20. juni 2008 av sverrelerre Lenke til kommentar
gregor Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2008 (endret) Takk for svar. Burde kanskje gå over til raw, men har ikke program for redigering. Kamerainnstillingene er ellers satt til normal (hverken vivid eller ekstra vivid) og hviteballansen til auto. Men kanskje var dette et uheldig engangstilfelle. Tok andre bilder av sjøen på samme tur uten disse fargeproblemene. gregor Endret 20. juni 2008 av gregor Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Det er nok auto-hvitbalansen som har bommet her - det må du regne med skjer en gang i blandt. Styrer du den manuelt eller bruker RAW unngår du jo sånne ting, men det blir mer å passe på. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Forøvrig følger vel Nikon Capture NX med Nikon D40? Det kan redigere RAW. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Forøvrig følger vel Nikon Capture NX med Nikon D40? Det kan redigere RAW. Nix, ikke Capture NX. Det fulgte bare med i de første eksemplarene av D3 og D300 ;-) Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Vel, det følger vel mer med D40 enn autofokusmotor? Noe slags program følger vel med? Bruker bare photoshop selv, så jeg vettafaen Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Nikon View eller ViewNX som det heter nå følger med, man kan også hente det ned fra nikon.no. Det er veldig enkelt men man kan gjøre en del instillinger som hvitbalanse og litt smårusk. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Vannet blir jo ofte sånn når det blåser litt, og effekten blir enda sterkere når man har sola i ryggen. Ser på de andre elementene at hvitbalansen sitter helt greit, så det skal nok være sånn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå