Gå til innhold

Dårlig gjengivelse av farger

Anbefalte innlegg

Hei.

Legger ved et ubehandlet (kun croppet) bilde. Tatt i JPG. "Skvatt" da jeg så den kunstige blåfargen på vannet. Hva har skjedd?

Bildet er som sagt croppet. Det viser bakgrunn som ikke er (og ikke skal være) i fokus.

Nikon D40 med kitobjektiv.

gregor

post-145370-1213940933_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig synes jeg ikke sjøen ser så alt for ille ut. Men hvis du vil ha den til å se forskjellig ut: hvitbalansen eller nivået på fargemetning / kontrast satt i kameraet? Hvis du går inn i menyen på kameraet og velger noe sånn som "optimize image" kan du velge hvordan kameraet skal behandle og prosessere JPEGs. Prøv deg frem med de instillingene, så kanskje det hjeper på neste bildet av sjø. Ken Rockwell har noen tips på sin side om hvoran han stiller inn sin D40, men obs: han liker CRAZY farger! Dette med farger og hvitbalanse er forresten en av grunnene til at jeg kun bruker raw..

Endret av sverrelerre
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Burde kanskje gå over til raw, men har ikke program for redigering.

Kamerainnstillingene er ellers satt til normal (hverken vivid eller ekstra vivid) og hviteballansen til auto. Men kanskje var dette et uheldig engangstilfelle. Tok andre bilder av sjøen på samme tur uten disse fargeproblemene.

gregor

Endret av gregor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...