jarlholta Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 (endret) Hei tenker kansje kjøpe meg SHDSL 5mbit, men det jeg lurer på er ca. hvor mye lavere SHDSL responstiden er i forhold til min 20/1mbit (13900/750) linje som ligger på 23ms til www.nix.no Jeg har selv nesten ingen anelse på dette, men de fleste mener at SHDSL/SDSL har betydelig lavere responstid Jeg hadde håpet noen hadde hatt en ADSL2+ linje og (eller skiftet til) SHDSL, og husker/vet ping resultatene han / du hadde på de to forskellige. Btw.. er det stor forskjell på responstid på 5/5mbit fiber og 5/5mbit SHDSL (levert i samme bygg)? Eller noen som kan gi meg en logisk grund til at SHDSL skal ha lavere responstid, og hva ligger vanligvis denne forskjellen på i ms. (har litt/endel erfaring med nettverk/internett så jeg takler harde forklaringer) Endret 27. juni 2008 av GuggenJR Lenke til kommentar
r_k Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Nå er det vel ingen som leverer shdsl 5 mBit da. I alle fall til privatmarkedet. Så det er vel rimelig uinteresangt. Uten at jeg vet det så vil jeg nok tro at en fiber burde ha rimelig samme responstid som en shdsl. Men her kommer vel mye ann på hvor godt kobbernettet shdsl linja leveres på. Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Om SHDSL har lavere responce tid en 2+. Ikke som du betaler for, men om du får det. You will never know ... Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Med ADSL2+ får du høyere båndbredde noe som betyr at det tar kortere tid å plassere en pakke fysisk på linja serialization=MTU(bits)/Bandwidth(bits)=Tid i ms det tar å plassere pakke på linja. Fixed delay er forsinkelse som er fast og ikke variable som kan konfigueres på linja manuelt i tillegg til propagation delay som er å sende pakken over linja som blir avgjort av avstand osv,den burde være lik for ADSL2+ og SHDSL siden du sannsyneligvis kjører på samme kobber og over samme avstand frem til ISP. Men noen forskjell du er vits i å hekte seg opp i er en annen sak.Når du sender pakker gjennom Internet vil du oppleve hastighet og forsinkelse ettersom hvor du ruter pakkene i verden uansett.Og forskjellen frem til ISP som nevnt ovenfor er sannsyneligvis utrolig liten. Når du sier de fleste sier responstid,hvem er de?En link? Responstid brukes også ved tilfeller som har med service å gjøre siden SHDSL er en bedriftsløsning du betaler mer for blir det også raskere respons på service siden bedrifter ofte kjører programmer som er avhengig av høy oppetid. Lenke til kommentar
jarlholta Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Nå er det vel ingen som leverer shdsl 5 mBit da. I alle fall til privatmarkedet. Så det er vel rimelig uinteresangt.Uten at jeg vet det så vil jeg nok tro at en fiber burde ha rimelig samme responstid som en shdsl. Men her kommer vel mye ann på hvor godt kobbernettet shdsl linja leveres på. Feil. man kan øke hastigheten med shdsl over flere antal kabler, og samtidig få nette mer stabilt. jeg hart tilgang til og få 20/20mbit over SHDSL. jeg kan få 5/5 til en rimelig pris på bare kr 699,- mnd. PS: Om du ikke har peiling så vil jeg helst ikke se du svarer spesielt om det er HELT FEIL INFORMASJON DU GIR UT. Btw. min leverandør er nax.no (noraxess ISP) BTW. Knopfix, nå ligger jeg på ca 23-24 ping mot nix, i følge levernadøren min så vil jeg ligge på 16-19 med shdsl. Jeg pinger nå ca 6-7ms med adsl2+ til min ISP Så endringen ligger der, og den vil senkes til rundt 0-3 i følge ISP-en min Endret 21. juni 2008 av GuggenJR Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) BTW. Knopfix, nå ligger jeg på ca 23-24 ping mot nix, i følge levernadøren min så vil jeg ligge på 16-19 med shdsl.Jeg pinger nå ca 6-7ms med adsl2+ til min ISP Så endringen ligger der, og den vil senkes til rundt 0-3 i følge ISP-en min Du skal bestille 5/5 ? 1 eller 2 ms har jeg som lavest når jeg pinger med fiber så når de sier 0-3 så tror jeg at du er heldig hvis du i det hele tatt oppnår 1 ms. Uansett, det er ikke ille med 6-7 ms som du har.Skal du ha SHDSL pga av Spill serveren? Endret 22. juni 2008 av Knopfix Lenke til kommentar
jarlholta Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) BTW. Knopfix, nå ligger jeg på ca 23-24 ping mot nix, i følge levernadøren min så vil jeg ligge på 16-19 med shdsl.Jeg pinger nå ca 6-7ms med adsl2+ til min ISP Så endringen ligger der, og den vil senkes til rundt 0-3 i følge ISP-en min Du skal bestille 5/5 ? 1 eller 2 ms har jeg som lavest når jeg pinger med fiber så når de sier 0-3 så tror jeg at du er heldig hvis du i det hele tatt oppnår 1 ms. Uansett, det er ikke ille med 6-7 ms som du har.Skal du ha SHDSL pga av Spill serveren? Nei SHDSL var bare en tanke, om det var brukbart, jeg hadde ikke tenkt og bruke den til spillserver da 5/5 linje er i det minste laget. isåfall hadde jeg kjøpt dems 16/16 eller 20/20 shdsl Jeg driver en del med FTP-opplasting, og slikt, og litt lavere ping er morsomt, da jeg liker og skryte litt på det feltet btw, ligger bare 450 meter fra sentaralen så det og oppnå 0,x ms til sentralen med shdsl hadde ikke shokket meg. Endret 22. juni 2008 av GuggenJR Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Jeg har aldri sett at noen har fått 0ms, og da jobber jeg selv i en ISP leverandør. Uansett om du sitter med 1m kabel rett i Dslam. Høyeste SHDSL er 16mb. Men vanlige hus har bare 2 par som går inn. Så hvis du skal ha høyere en 5/5 må du punge ut en del. Og det tror jeg ikke du har råd til. Lenke til kommentar
jarlholta Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 (endret) Jeg har aldri sett at noen har fått 0ms, og da jobber jeg selv i en ISP leverandør. Uansett om du sitter med 1m kabel rett i Dslam. Høyeste SHDSL er 16mb. Men vanlige hus har bare 2 par som går inn. Så hvis du skal ha høyere en 5/5 må du punge ut en del. Og det tror jeg ikke du har råd til. "Høyeste SHDSL er 16mb" <- nax.no kan levere 20mbit, så grensene er nokk litt oppgradert. Deres 16 mbit ligger/vil ligge rundt kr 1500,- vil ikke si det er mye. men jeg tenker ikke på noe mere en 5mbit uansett, men venter heller et halvt år i håp om og få noe fiberløsning her jeg bor Midlertidig er nermeste by som leverer ftth løsning stenkjer (20 mil unna) så jeg håper på at det kommer noe i løpet av 2008 her Endret 23. juni 2008 av GuggenJR Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Om du ikke bytter leverandør i samme sleng så høres en reduksjon på ca 3ms ganske vanlig ut, jeg gikk opp en god del mer enn det når jeg byttet vekk fra SHDSL til ADSL2. Selv om personlig opplevde jeg SHDSL som en bedre og mer stabil løsning enn ADSL2. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Det eg synes virker litt rart er at det er eit lite firma stifta i 2004 og 1,8 mill i omsetning i 2006 som ser ut til å tilby dette. nax.no er registert på firmaet. Med min kunnskap om telekom-bransjen (jobba i TDC frå 2005 -2007) og eg antar kva selskap Shibiz jobber for (sidan det er så mange store teleselskap på sørlandet ) h Når desse to er luka ut og telenor leverer nok ikkje dette produktet heller så blir det ganske interessant kven som leverer produktet i realiteten. For eit firma med 1.8 mill i omsetning er ikkje finansielt sterkt nok til å bedrive ei bredbåndsutbygging i stor skala. Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 GuggenJR .. Hvordan skal du koste på deg 8 trådpar? Skal du binde deg til NGT i 6 år? Hehehe ... Lenke til kommentar
Rim Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Det eg synes virker litt rart er at det er eit lite firma stifta i 2004 og 1,8 mill i omsetning i 2006 som ser ut til å tilby dette.nax.no er registert på firmaet. Med min kunnskap om telekom-bransjen (jobba i TDC frå 2005 -2007) og eg antar kva selskap Shibiz jobber for (sidan det er så mange store teleselskap på sørlandet ) h Når desse to er luka ut og telenor leverer nok ikkje dette produktet heller så blir det ganske interessant kven som leverer produktet i realiteten. For eit firma med 1.8 mill i omsetning er ikkje finansielt sterkt nok til å bedrive ei bredbåndsutbygging i stor skala. Da vet du sikkert også at linkprisene (port + CPE) har falt betydelig i denne perioden slik at HW plattformen er langt billigere nå enn når ADSL kom. Når det gjelder OPs opprinnelige spørsmål så har SHDSL lavere latency enn ADSL/ADSL2/ADSL2+ uten at jeg kan forklare det nærmere. Riktignok kan du sette interleave til symbols eller milliseconds på ADSL men selv i fast mode så er den noe tregere enn SHDSL. Uansett er ikke den delen så viktig men infrastrukturen til ISPen samt hvordan destinasjonen er ift infrastrukturen enten internt eller regionalt. Fiber er jo naturligvis det med lavest latency men det kan "ødelegges" med (veldig) dårlig infrastruktur, men det vil du neppe komme borti uansett. Dersom motivasjonen din for lav ping er FTP-serveren din så blir det rimelig meningsløst men det er dine penger. Lenke til kommentar
jarlholta Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) ...Dersom motivasjonen din for lav ping er FTP-serveren din så blir det rimelig meningsløst men det er dine penger. Ønsker lav ping, så og si uten grun da min 23-28 ping holder masse, men jeg tenker høyere opplating til FTP, da jeg driver MASSE på, på den, og den lange tiden det tar og laste opp da jeg bare laster opp 100KB i sekundet, og med SHDSL 5/5 vil dette 8-dobles GuggenJR .. Hvordan skal du koste på deg 8 trådpar?Skal du binde deg til NGT i 6 år? Hehehe ... Den var litt dyp :| Endret 24. juni 2008 av GuggenJR Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Når det gjelder OPs opprinnelige spørsmål så har SHDSL lavere latency enn ADSL/ADSL2/ADSL2+ uten at jeg kan forklare det nærmere. Riktignok kan du sette interleave til symbols eller milliseconds på ADSL men selv i fast mode så er den noe tregere enn SHDSL. Uansett er ikke den delen så viktig men infrastrukturen til ISPen samt hvordan destinasjonen er ift infrastrukturen enten internt eller regionalt. Fiber er jo naturligvis det med lavest latency men det kan "ødelegges" med (veldig) dårlig infrastruktur, men det vil du neppe komme borti uansett. Interleave brukt med ADSL er vel det samme som pakke fragmentering og fletting av pakker? Satte opp Interleave med PPP Multilink på Cisco bokser for en stund tilbake og da avgjorde MS pakke størrelse eller MTU,kunne også sette Bytes i stedet for MS.Jo mindre MS jo mindre ble større pakker fragmentert til mens Interleave sørget for at delay sensitive pakker brukt til VoIP kom i mellom de fragmenterte pakkene for å hindre dårig lyd kvalitet. Hvis ikke fragmentering brukes kan voice pakker kommer i køer på en treig linjer mellom store pakker på feks 1500 Bytes og gi ubrukelig lyd. Går Interleave og Fastpath ut på det samme som jeg skrev i ADSL teknologien,en slags QOS mekanisme ? Endret 24. juni 2008 av Knopfix Lenke til kommentar
r_k Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Nå er det vel ingen som leverer shdsl 5 mBit da. I alle fall til privatmarkedet. Så det er vel rimelig uinteresangt.Uten at jeg vet det så vil jeg nok tro at en fiber burde ha rimelig samme responstid som en shdsl. Men her kommer vel mye ann på hvor godt kobbernettet shdsl linja leveres på. Feil. man kan øke hastigheten med shdsl over flere antal kabler, og samtidig få nette mer stabilt. jeg hart tilgang til og få 20/20mbit over SHDSL. jeg kan få 5/5 til en rimelig pris på bare kr 699,- mnd. PS: Om du ikke har peiling så vil jeg helst ikke se du svarer spesielt om det er HELT FEIL INFORMASJON DU GIR UT. Btw. min leverandør er nax.no (noraxess ISP) Pr dags dato er det ingen som leverer 5/5 over 1par på shdsl. Dette er pga at den standarden ikke er godkjent av Telenor for bruk i aksessnettet. Ja jeg er klar over at man kan bundle flere linjer for å oppnå 20/20. Ikke for å være pirkete, men tror også du skal sjekke opp litt info som du gir ut. Lenke til kommentar
jarlholta Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Nå er det vel ingen som leverer shdsl 5 mBit da. I alle fall til privatmarkedet. Så det er vel rimelig uinteresangt.Uten at jeg vet det så vil jeg nok tro at en fiber burde ha rimelig samme responstid som en shdsl. Men her kommer vel mye ann på hvor godt kobbernettet shdsl linja leveres på. Feil. man kan øke hastigheten med shdsl over flere antal kabler, og samtidig få nette mer stabilt. jeg hart tilgang til og få 20/20mbit over SHDSL. jeg kan få 5/5 til en rimelig pris på bare kr 699,- mnd. PS: Om du ikke har peiling så vil jeg helst ikke se du svarer spesielt om det er HELT FEIL INFORMASJON DU GIR UT. Btw. min leverandør er nax.no (noraxess ISP) Pr dags dato er det ingen som leverer 5/5 over 1par på shdsl. Dette er pga at den standarden ikke er godkjent av Telenor for bruk i aksessnettet. Ja jeg er klar over at man kan bundle flere linjer for å oppnå 20/20. Ikke for å være pirkete, men tror også du skal sjekke opp litt info som du gir ut. LES NÅ FØR DU SKRIVER! "Feil. man kan øke hastigheten med shdsl over flere antal kabler, og samtidig få nette mer stabilt. jeg har tilgang til og få 20/20mbit over SHDSL" "man kan øke hastigheten med shdsl over flere antal kabler" Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Det r_k skriver er at 5/5Mbit over 1 trådpar ikkje er godkjent for bruk i telenorskobbernett. Dermed er 20Mbit shdsl ikkje mulig å bruke 4 par til, men ein nnå opp i fleire. Det som er problemet då er at normalt er det berre lagt inn 2 trådpar til hus/leiligheiter. Så det eg og ein del andre lurer på er kven som tar kostnaden med å legge inn minimum 2 par til, noko eg syntes å huske at ikkje akkurat var på lommepenger-nivået. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Her ble det mye rør. Telenor har en ETSI PSD maske som man må være innenfor når det gjelder SHDSL. Normalt har man brukt 16PAM men ved å bruke 32PAM som er ca 33% mer effektiv når det gjelder (frekvens-) båndbredde kan man tilby opptil ~3088 kbps per trådpar. Videre kan man med g.bond standarden (som ikke bonding på det fysiske laget slik 4-wire/n-wire er) bundle så mange par som HW klarer. Bl.a. har ZyXEL en boks som kan bundle 8 linjer for (lovlig) 24/24Mbps link eller (ulovlig) 45/45Mbps link (5.7 Mbps * 8). Det vil også si at dersom man bundler 8 linjer kan man tilby 10/10 Mbps linker på veldig lange strekk. Når det gjelder ADSL og interleave så er dette en funksjon for å bekjempe støy og tap av ATM celler på linjer. For de som har vært borte i INP (Inpulse Noise Protection) så regner den ut interleave ift hvor stor beskyttelse du vil ha (antall ATM celler som kan gå tapt uten at ethernet-framen blir ødelagt) og i forhold til linja din. Dvs (ganske forenklet) at desto større linje du har, desto mer interleave trenger du og desto større buffer trenger DSLAMen. Eldre DSLAMer støtter bare 0.5 INP mens generellt bør man ha 2 uten at det er noen fasit da man ikke har så mye erfaring på dette i feltet i Norge. Man kjører gjerne ikke INP på oppstrøm for om du mister en 20ms VoIP pakke er ikke det noen krise, men mister du én IPTV pakke vil det skape forstyrrelse på bildet. Interleave fungerer slik at det tar et antall pakker inn, "fragmenterer" de, legger på Reed-Solomon formelen for å skape redundans, og sender over. For å prøve å vise det her så er pakkene som kommer inn de vanrette linjene (4 pakker). 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 a b c d e f Istedet for å sende pakkene over som det kom inn (1234, 5678, osv) tar den det vertikalt så den tar 159c kjører det gjennom Reed-Solomon og sender over. I praksis betyr det at dersom du har 1kB data så sender den 1.2kB data over (ikke legg vekt på tallene, overheaden er ikke så stor men jeg husker ikke tallet). Dersom en av cellene blir borte her, f.eks. "0", så kan du med Reed-Solomon gjenskape den ATM-cellen som er borte slik at ethernet-framen blir gjenskapt slik den var (og CRC stemmer) hos mottager. Veldig forenklet så gjør den det samme som RAID gjør for lagring (men med mye mindre overhead). Denne mellomlagringen (interleaven) skaper da latency men er et must for IPTV. Dvs at dersom du bestiller IPTV vil du høyst sannsynlig få høyere latency (ping). Fast mode skipper alt dette og sender bare pakkene over som 1234, 5678 osv. og dersom én ATM celle blir ødelagt er hele pakka tapt. Dersom det gikk via TCP blir den bare re-transmittet men med f.eks. UDP så blir den borte. Den vil da vises som Error på DSL-stat siden på modemet ditt (altså Error counteren økes med 1). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå