Gå til innhold

Lage "program" som f.eks BIOS i DOS

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen sider hvor jeg kan lære å lag program som ligner på BIOS oppsettet på pc'n.

Med det mener jeg at man skal kunne bruke piltastene til å velge og enter til å velge. Med funksjonstaster som gjør forskjellige ting +++ Går dette ann i ms-DOS?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du tenker nok på batch-scripting/programmering. Dette har ikke muligheten til å lage grafisk grensesnit, i alle fall ikke i så stor grad som du sier. Skjønt, man kan tegne grensesnitt vha. ASCII-tegn, men det blir tungvindt.

hehe, ja det vil være veldig tungvindt å lage grensesnitt i ASCII, men har du noen forslag på andre programmer hvor jeg kan lage et slikt grensesnitt?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg lurer på om det er noen sider hvor jeg kan lære å lag program som ligner på BIOS oppsettet på pc'n.

Med det mener jeg at man skal kunne bruke piltastene til å velge og enter til å velge. Med funksjonstaster som gjør forskjellige ting +++ Går dette ann i ms-DOS?

Du kan jo prøve å få tak i en gammel versjon av Turbo Pascal. Der fulgte Turbo Vision med. Det er et meget bra TUI (Text User Interface) som jeg puslet litt med på midten av 90-tallet en gang.

Nå ser jeg at Turbo Vision faktisk ble donert bort av Borland som et open source prosjekt: http://tvision.sourceforge.net/

Ellers kan jeg ikke helt skjønne hvorfor noen ønsker å lage grafiske grensesnitt for DOS nå som vi skriver 2008. Det er faktisk 11 år siden sist jeg jobbet med grafiske grensesnitt for DOS.

Werner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...