Gå til innhold

Medier og kommunikasjon ved HiO -erfaringer?


andrvas

Anbefalte innlegg

Noen som har studert ovennevnte, og har noen erfaringer å dele? Sitter å lurer på om jeg skal flytte til Oslo for å studere medier og kommunikasjon (mtp fremtidig yrke som journalist) eller om jeg skal studere idrett ved UiS (som jeg egentlig ikke har lyst til, men det er nærmere der jeg bor). Hvordan er livet utenom studiene, lett å bli kjent med folk? Kjenner tross alt INGEN på den kanten av landet, er derfor jeg er en smule skeptisk til å flytte vekk fra alt :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro det er et pluss å studere Medier og Kommunikasjon hvis du liker journalistikk, og ønsker en fremtid i dette yrket. Men for meg virker det mer som folk i journalistbransjen har en brennende lidenskap for faget, og er nokså selvlærte.

 

Personlig synes jeg Radio er interessant, og det er mye i samme bransjen. Jeg har etter ca 2 år med jevnlige mailer og søknader, fått meg deltidsstilling som Tekniker v/ Utesendinger og lignende i Radio 102. Etter hvert kan det bale på seg, og hvem vet - kanskje ender jeg opp som heltids programleder etterhvert?

 

Jeg snakket litt med sjefen i Haugesunds Avis, som er en veldig stor regionavis. Han fortalte om en kar som hadde møtt opp på kontoret hans, og bedt om lov til å vise hva han kan. Sjefen ga han en kjangse, og han leverte flotte sommerreportasjer med tekst, bilder og intervjuer - og jobber den dag i dag som journalist i avisen ;)

 

 

Det kan være lurt med skole, men prøv å hold kontakten med aviser, lokalTV og lignende. Husk, du kommer ingen steder i denne bransjen uten å stå på, og mase - rett og slett!

 

Ikke helt det du var ute etter sikkert, men fikk litt skrivekløe..

 

Lykke til :)

Endret av eidem
Lenke til kommentar

Studerte mediekunnskap når jeg gikk på videregående, fikk sansen for journalistikk da, endte opp med toppkarakter både på eksamen og standpunkt. Er nokså interessert i medier utenom også, så skal ta det du sier litt til etterettning :). Men føler det kan være greit med litt utdanning ihvertfall, slik at man ikke er helt blank.

Lenke til kommentar
Studerte mediekunnskap når jeg gikk på videregående, fikk sansen for journalistikk da, endte opp med toppkarakter både på eksamen og standpunkt. Er nokså interessert i medier utenom også, så skal ta det du sier litt til etterettning :). Men føler det kan være greit med litt utdanning ihvertfall, slik at man ikke er helt blank.

 

Absolutt! Men send litt forespørsler rundt om, hvor du beskriver din lidenskap og hvor mye du ønsker å jobbe med dette. Klarer du å ha en jobb på sì, er du mye trolig godt sikret når du er ferdig utdannet :-)

Endret av eidem
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...