Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ta kommandoen, og foreslå ting å finne på

Anbefalte innlegg

Merker at jeg har problemer med å ta kommandoen blant bekjente. Blir ofte til at jeg dilter etter andre på det de måtte ville, og det er aldri jeg som foreslår noe som helst. Jeg fremstår som et menneske uten egne ønsker, og uten egne meninger.

Jeg er ganske rådvill. Er blant annet en jente jeg har falt for, og vil vise henne at det er litt tak i meg, noe det ikke har vært så langt. Når vi er flere sammen på skolen er det alltid noen andre enn meg som foreslår at vi skal dra bort i kantina, sette oss ute på gressplenen i det pene været osv.

Noen tips til en litt klønete kar, som ikke vil skifte helt om sånn over natta, men ta det litt gradvis? Jeg vet at det ikke er verre enn å bare foreslå ting, men får meg bare ikke til å gjøre det. Ikke vet jeg hva jeg skal foreslå og når jeg skal foreslå de forskjellige tingene. Plutselig har jeg foreslått noe som ingen kan tenke seg overhodet.

"Foreslå å sette dere på gressplenen når det er pent vær". Hehe.

Er ikke venner utenom skolen, så jeg har ikke den store tryggheten... Leser over det jeg skriver, og det ser ganske så tragikomisk ut :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har et problem og samtidig er du klar over løsningen. Hva mer vil du ;)

Dette bunner ut fra dårlig selvtillit, noe vi alle kan gjøre noe med.

Første skrittet er å anerkjenne problemet. Skritt nr. 2 er å ville gjøre noe med det. Cred til deg :cool:

Finn frem penn og papir. Ja, det hjelper mye mer når du faktisk skriver det ned, så få ræva i gir og gjør dette ;)

List opp ting/situasjoner du vil bli bedre på. Bak hvert punkt lister du opp hva du tror er tre mulige løsninger. Under hvert av disse tre skriver du opp en metode for hvordan du vil komme frem til løsningen.

vet du at dette er en situasjon du har forberedt deg på. Du føler deg mer selvsikker enn hvis du ikke har tenkt over det i det hele tatt.

Det finnes massevis av bøker på dette temaet: Inner Game.

The Power of Now fra Ekhardt Tolle skal være en utrolig bra bok. Selv har jeg ikke lest den.

Jeg kan gi deg en kickstart. Sannheten er det du tror. Hvis du tror at du er The Man, så er du The Man.

Klarer du å overbevise deg selv?

Endret av Raijin
Lenke til kommentar

Mye av problemet er at jeg ikke klarer å overbevise meg selv. Jeg er ikke i stand til å plutselig bestemme meg for å være "sjef".

Men er med på at hvis jeg bare tror på det selv, og har litt selvtillit i stemmen, så kan man få med folk på ganske mange enkle ting.

Kjekt å formulere et problem og så besvare det selv, uten å få utbytte av at jeg sitter på løsningen.

Lenke til kommentar

Selvsagt, det krever litt mer enn å sette seg ned å si: "Nå er jeg verdens tøffeste! Nå er jeg Batman!"

Du kan utvikle selvtilliten på to måter:

- Gjennom ekstern validering

- Gjennom viljestyrke og tålmodighet

Det første er det raskeste og skjøreste. Klart, hvis alle andre sier du er dritkul og du ser suksessen, klart det fører til økt selvtillit. Men hva skjer når du plutselig mottar negativ tilbakemelding?

Det andre er en tyngre og lengre vei. Det er dette du bør satse på. Dette er genuin selvsikkerhet. Du er ikke avhengig av hva andre synes for du vet at du er en kul fyr.

Tross alt: Det som er verdt å ha i livet krever en innsats.

Lenke til kommentar

Hvorfor har du dårlig selvtillit? Er det fordi du er redd for hva andre skal si eller mene om deg?

Hvorfor i alle dager skal du bry deg om hva de syns, kan du ikke være den du selv vil, uten at alle andre skal fortelle deg hvem du skal være?

Vær deg selv, finn din egen vei, din egen trygghet, og selvtilliten vil komme på kjøpet. I det lange løp er det nok dette som lønner seg. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg ser problemet ditt :) Det er vel slike ledertyper i hver vennegjeng, men jeg tror noe av det som gjør dem til ledere er at de kan få det meste til å høres gøy og trivelig ut. At å sitte på plenen ikke bare er kjedelig, men sosialt, deilig vær osv. "Hei vi stikker ut på plenen a! Det er jo dritvarmt ute!" De får det til å høres spennende ut! Hva med å tenke litt på hvordan du formulerer forslagene dine fremover? :)

Endret av Jordbaerdrops
Lenke til kommentar

Midten betyr at du har en over deg. Er det en gutt? (ikke så stor betydning egentlig). Midten er nesten det samme som å være yngst, derfor skriver jeg som om du er yngst.

Hvis du er yngst, er du lettere å lede. Du har vært den som har diltet etter den eldste opp igjennom alle år. Det er den eldste som har tatt avgjørelser som du har godtatt (enten med tvang, eller fordi du ikke hadde noe bedre forslag). Det er den eldste som har fått det slik som han/hun vil.

Hvis du er yngst har du mao. ikke egenskapene som som skal til for å ta kommandoen. Årsaken er at gjennom årene har eldstemann sørget for at du som yngst skal "være den yngste", ved å aldri la deg få føle at du er i stand til å ta kommandoen.

Vi snakker hierarki her.

Videre har annen familie, og venner av familien alltid behandlet deg som den yngre, slik at du har vært påvirket og sosialistert til å være den som ikke tar kommandoen.

Dette er lært atferdsmønster, og kan heldigvis avlæres. Det vil ta tid, men hvis du er bevisst på det vil det gå fortere.

En metode som finnes innen NLP, Nevrolingvistisk psykologi, er å være på akkurat på samme måte som en som er slik DU vil være. Du skal kopiere atferden til den som pleier å ta kommandoen. Kroppsholdning, blikk, væremåte osv. Det kreves trening. Etterhvert vil dette bli en del av ditt eget atferdsmønster. Det vil gå automatisk, og du trenger ikke lenger å være bevisst på det.

En begynnelse er å bryte med det atferdsmønsteret du har i dag. Gjør noe annet enn det de andre (dine venner eller din famile) forventer av deg når de henvender seg til deg. Når f.eks. noen spør deg: Går det bra? Så har du antakeligvis pleid å svare: Ja, det går bra. De forventer at du gir dem det svaret fordi du alltid har svart på den måten.

Neste gang noen spør deg: Går det bra? Så svarer du: Nei!

Da har du brutt med det som forventes av deg. Hvis de lurer på hvorfor du ikke har det bra, kan du svare: Hehe, bare kødda! Du har uansett brutt forventningene.

En annen øvelse er å ta på deg noe som andre ikke forventer av deg. Kjøp deg et nytt smykke eller en "rar" caps. Et litt spesielt smykke som andre legger merke til. Du vil garantert få reaksjoner. Uansett negative eller positive reaksjoner, du har gjort noe som andre ikke forventer av deg.

Likeledes så forventer ikke omgivelsene dine at du kan ta kommandoen. Oppgaven din er å bryte med dette.

Når du kommer med atferd som omgivelsene (venner og familie) dine ikke forventer av deg vil du vekke reaksjoner i dem. Som oftest vil de synes du er blitt rar, tullling etc. Dette er normalt. Ikke la deg vippe av pinnen. Fortsett med å bryte forventningene. Du vil bli testet på at du er blitt en annen med annet atferdsmønster ved at de kommer med sarkasme og bemerkninger. De gjør dette for å bli trygge på deg, og at du er en du utgir deg for å være. Dette er normalt. De som vil komme med de sterkeste reaksjonene, og aller mest vil forsøke å sette deg på plass igjen, er de som anser deg som under seg. Som din eldre søsken, din far, eller de mest dominerende gutta i vennegjengen. Det vil bli en indre kamp om makt, men du er nødt til å ta denne kampen.

Ta disse reaksjonene som et hint på at du gjør det riktige, og at du er på riktig spor. Etterhvert vil forventningen av deg bli at du ikke lenger gidder å dilte etter andre, og at du er i stand til å ta kommandoen.

Endret av stigga
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...