kaktus_ Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Jeg har vært og fått tak i et gammelt kjøleskap som jeg tenkte måtte kunne brukes som ekstra nedkjøling i et vannkjølingssystem. Nå står det i garasjen og jeg skal til og plukke det fra hverandre, men jeg kan omtrent ingenting om dette. Derfor håper jeg det er noen der ute som kan gi meg non tips om det.. for jeg er ganske sikker på det skal gå an å bruke kjøleskap-komponenter til vannkjøling. Håper noen svarer meg, dette kan bli gøy Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Jeg er oxo grønn her.. Men setter du vanntanken nedei en fryser/kjøleskap, så MÅ det jo bli bra kjøling? Husk å brul glykol istedet for vann da. Dette er drømmen min. :smile: Kanskje du realiserer den? Jeg påtar meg intet ansvar, men du innrømmer at IDEen er bra? [ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-01-13 03:01 ] Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 hehehe!!!! sier jeg bare..... Men husk at PSU (power Supply Unit)er viktig. 340W minimum ville jeg anbefalt til et vannkjølt system. Helst burde man vel hatt egen PSU til formålet kanskje..... Lenke til kommentar
okwathne Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Det va ein go ide trur me har d gammla kjøleskapet på hyttå ennå. d bare må bli bra kjøling! Lenke til kommentar
maxmhz Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Akkurat den iden har eg oxo! Bland i frostveske i vannet så det ikkje fryser! Lenke til kommentar
GTS Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Jeg harogså lekt meg med tanken på kjøleskap kjøling, men på en litt annen måte: Isolere hk og utvidelseskort med silikon el. lignende, og rett å slett putte hele skiten inn i et lite kjøleskp ! Ta ut hull til ledninger, og evt. til en vifte i siden av kjøleskapet. Detblir jo nesten som en air chiller da....kaldere system luft enn romteperatur... Lenke til kommentar
Profeten Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Du kan jo velge å bruke kjøleskapsteknikk med de delene du tar fra kjøleskapet, altså freon-kjøling. http://www.wizard.com/~scfoster/freoncool.html Han som gjør det her får en del minusgrader, noe som ikke er å forakte :smile: Dette er jo samme prinsippet som VapoChill bruker... Lenke til kommentar
H_Bozz Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Quote: On 2002-01-13 13:24, Profeten skrev:Du kan jo velge å bruke kjøleskapsteknikk med de delene du tar fra kjøleskapet, altså freon-kjøling.http://www.wizard.com/~scfoster/freoncool.htmlHan som gjør det her får en del minusgrader, noe som ikke er å forakte :smile:Dette er jo samme prinsippet som VapoChill bruker... altså.. han har lite å finne på :smile: [ Denne Melding var redigert av: H_Bozz på 2002-01-13 13:49 ] Lenke til kommentar
DeltaVifte Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Synes den så fet ut jeg. :smile: Lenke til kommentar
Noty Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 var vel litt mere kjøle efekt enn vapo på den der da :smile: Lenke til kommentar
Danny Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 wow han fyren ruler, Quote: Once I finished the rendering, after about 15 minutes the processors were at -58.3C and -59.7C dæven!!!!!! men så vanskelig ut å mekke en. Lenke til kommentar
bncache Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 Største problemet med kjøleskap er at de er digre. Og du kan ikke klippe rørene, for da forsvinner freonet. Hvis du skal bruke det til å kjøle vannet i en vannkjøler kan du prøve dette: Sørg for at vannet renner over kjøleelementet til kjøleskapet. Mye silicon eller sicaflex, og en plate på toppen burde holde. Tror sica fester bedre enn silicon. Sett termostaten til kjøleskapet i en vanntank etter kjøleskapkjøleren hvis du ikke vil ha minusgrader. Da holder kjøleskaptermostaten vannet på sånn ca 3-8 grader. Tanken er for å jevne ut temperatursvingningene når kjøleskapet slår seg av og på. Pass på at vannet renner hele tiden når kjøleskapet går, ellers kan det fryse. Gi lyd hvis du får dette til :smile: bncache Lenke til kommentar
kaktus_ Skrevet 15. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2002 Heh, hvis du setter deg litt inn i den artikkelen som er nevnt ovenfor, så ser du hva det var jeg var på jakt etter. :smile: Jeg har fått tak i et varmeregister til en Ascona og har hatt rørlegger-venner hjemme for å sølvlodde dette sammen.. Så nå er det å sette opp et separat vannkjølingssystem og få disse to systemene til å utveksle varme; få dem til å yte max! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå