Demantios Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Avhengig av alvorsgrad, så ville dette vært meget ideelt slik jeg ser det. Men jeg syns likevel ikke at livstid ville være greit, jeg tror heller en akkumelering av straffene ville holde. Nå er det jo faktisk sånn i Norge at man får rabatt for hver forbrytelse man begår. Altså ikke akkumululert straff, noe jeg synes er helt idiotisk. Konkret sak? NOKAS. David Toska hadde allerede 16års fengsel på seg, så i teorien kom han fra det med 5år siden han ikke kunne ha mer enn 21år totalt Lenke til kommentar
Arne Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Jeg vet det vil være litt frekkt å spørre trådstarter hvor gammel han/hun er, men jeg kan bare ikke dy meg... Jeg synst dette høres helt urealistisk ut. Bortsett fra at dette i følge deg skal dømmes i norske domstoler, høres dette helt udemokratisk ut. Hva er straffen for homofili og funksjonshemmelser, da? Beklager, men jeg synst dette høres ut som "hei jei syns det er dumt at fålk dreper hverandre og da må de være i fengsel får det er rettferdig og de fortjener det liksåm. galninger såm stjeler på butiken trenger vi ike i samfunet å må drepe de.". Jeg har desverre litt vanskelig for å ta deg serriøst. Btw, inntrykket av deg blir ikke bedre når du sier at de innsatte ikke skal få lufteturer. Vil du behandle de som dyr? Dreper du noen, så fortjener du ikke noe godt! Jeg synes at mordere burde bli kastet inn i ei glattcelle å råtne! (gjerne blitt poket med en pinne hver time) Veldig voksent av deg å foreslå tortur av insatte. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Arne: Det er veldig tydelig at trådstarter er kanskje 15 år eller noe i den duren. Det trenger man vel egentlig ikke spørre om Men ja, jeg synes det er underholdende hvordan trådstarter og noen andre her foreslår kraftige brudd på menneskerettighetene. De burde vel kanskje selv bli satt i fengsel? Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Han har allerede skrevet at han er 17 år gammel og har tenkt nøye gjennom dette. Det siste tviler jeg på... Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Han har allerede skrevet at han er 17 år gammel og har tenkt nøye gjennom dette. Det siste tviler jeg på... Manglende oppfølgning fra trådstarter kan jo også være en indikasjon Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Jeg er egentlig for større utbredelse av alternativ avstraffelse. Det vil si andre alternativer enn fengsel. Det blir brukt en del i statene. Blir man dømt for narkotika kan man bli dømt til rehabliitering framfor å sitte på en celle. Kjører man i fylla kan man bli dømt til samfunnstraff på et sted der man treffer traffikkofre. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Jeg er egentlig for større utbredelse av alternativ avstraffelse. Det vil si andre alternativer enn fengsel. Det blir brukt en del i statene. Blir man dømt for narkotika kan man bli dømt til rehabliitering framfor å sitte på en celle. Kjører man i fylla kan man bli dømt til samfunnstraff på et sted der man treffer traffikkofre. ...og for den type forseelser er jeg enig med deg. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Arne: Det er veldig tydelig at trådstarter er kanskje 15 år eller noe i den duren. Det trenger man vel egentlig ikke spørre om Mitt 15-årige 'jeg' hopper og banner i min bevissthet for fem år siden. Han vil gi deg en smekk. Jeg pleier ofte å bruke sitater i debatter. Noen bruker jeg ofte. Dette er ett av dem, rettet til trådstarter: If you go carryin' pictures of chairman Mao, you ain't gonna make it with anyone anyhow [...] Et annet er følgende: Alle sier Jeppe drikker, ingen sier hvorfor. Og for å gjøre forvirringen total, noe av Bismarck: Hemmeligheten bak en god utenrikspolitikk? En allianse med Russland. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Svært så hemmelighetsfull du var i dag da? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Om du sikter til meg, må man se på betydningen av sitatene. Sitat en retter seg til trådstarter, og omhandler behovet for å ikke gå ut i en debatt med for radikale ideer. Dersom du står på fisketorget i Bergen og prøver å overbevise folk om at de bør slutte seg til nasjonalsosialismen vil du få lite tilslutning. Dersom du reklamerer for marxist-leninisme vil du få bedre tilslutning. En løpeseddel med AP-politikk vil få ganske stor oppslutning, og et budskap om at det egentlig hadde vært veldig fint om det ble fred i verden, vil bli mottatt godt av alle. Det andre sitatet handler om de kriminelle. Sitatet stammer fra Holbergs Jeppe på Bjerget, og tyder "når noen gjør en handling, er det letteste å fortelle hvilken handling som har foregått, mens det vanskelige er å fortelle hvorfor den har foregått". Det siste var bare for å forvirre. Til slutt må jeg legge til at jeg savner det neoliberalistiske pjattet til Onar Åm når jeg leser slik nyfascistisk maktkåt argumentasjon. To motpoler, I suppose.. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Og vold løser ikke noen problemer. Du er selvmotsigende. Hvorfor sier du i ene øyeblikket at vold ikke er veien å gå, mens du i en annen post sier at psykisk tortur er veien å gå? Du bør i alle fall uttrykke deg slik at folk forstår hva du mener. Kan vi konstatere med at trådstarter er et troll? Lenke til kommentar
Skyax Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 Jeg er ikke et troll. Kriminelle folk er Troll alle sammen! Lenke til kommentar
Kiruk Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Har ikke lest igjennom alle sidene så dette er et svar til førstepost. Og når de kommer ut igjen så er de like ille, hvis ikke verre. Rehabilitering foran straff synes nå jeg. Norge med sine "milde" straffer og hvor den lengste tiden man vil måtte være i fengsel er 21 år er også det landet i verden med færrest mord per innbygger. Det samme kan nok ikke sies om land med langt strengere straffer. Da kommer man inn på diskusjonen om livstidsdommer eksisterer pga at mennesker er mer voldelige og uten denne straffen så ville kriminaliteten vært enda høyere. Eller, fører de strenge straffene til at kriminelle kommer ut av fengsel i samme mentale tilstand som de kom inn i? Dette blir kanskje å male ting i svart-hvit. Jeg mener fortsatt at rehabilitering hjelper i mye større grad enn en skjennepreken(straff). En som har begått mange lovbrudd vil nok til slutt komme inn i en "kriminell mental tilstand" hvor de ikke kjenner et annet liv enn det kriminelle. Å straffe en sånn person med fengsel vil nok derfor gjøre mer godt enn vondt. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Strafferammen for drap kunne jeg tenkt meg litt høyere. Det er også noen som er helt latterligere. Husker ikke helt, men jeg tror det er verre (straffemessig) å skyte en bjørn enn å voldta noen. Lenke til kommentar
problemer Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Jeg er ikke et troll. Kriminelle folk er Troll alle sammen! Jeg er ikke et troll. Kriminelle folk er Troll alle sammen! Når blir man kriminell? Ved første forelegg idømt av en jurist eller ved dom? For å gjøre det veldig enkelt, og forklare kort hvordan det gikk i utforbakke med meg: Bot på 10.000 for brudd på kjøre og hviletider, idømt via jurist. jeg ble anmeldt etter en uheldig telefonsamtale i fustrasjon, dømt i tingretten, frikjent i lagmannsretten. Hadde innbrudd hvor melder plantet bevis og jeg hadde kjøpt noe på svartebørsmarkedet som stammet fra innbrudd. (lovlig handelsvare) Kastet i varetekt i 4 uker - saken henlagt - dømt for heleri Dømt for promillekjøring - noe som kom til slutt i denne suppen her. Ingenting unnskylder eller bortforklarer noe, men enkelte ting kan faktisk forklares. Og for meg så var tiden i varetekt med tilhørende selvmordsforsøk og låst inn på glattcellen en grei pådriver til at jeg ikke lenger klarte å fungere når jeg slapp ut. Jeg hadde forklart for politiet hvordan ting hang ihop, men som i baneheia var jeg forhåndsdømt av billig retorikk og fortiden, samtidig som det senere i etterforskningen kom frem at det jeg hadde forklart faktisk stemte og melder (som kan sammenlignes med Jan Helge Andersen) sitt vitnemål + bevisplanting ble dømt på en rekke punkter. Så hvordan henger promillekjøringen ihop med dette? Se samlet på ting, selvmordsforsøk, glattcelle i ca 14 dager, livet er redusert til 4 betongvegger og du vet at det som står i tiltalen ikke stemmer, men lik forbannet så er du allerede forhåndsdømt, ifra alt og alle som kjenner til saken, så hva skjedde? Jo, jeg kjørte i fylla. Jeg sier ikke at jeg er uten skyld og uskyldig jeg sier bare at ting har en naturlig forklaring og disse argumentene dine, og utspillene dine henger ikke på greip en eneste plass. Eller jo kanskje, om pårørende skal dømme så ville jeg blitt frikjent for promillekjøring da det ikke var noen pårørende med ønske om hevn.... Jeg tror du skal ta deg en lengre tur ut i friluft og se litt på hvordan verden henger ihop og hva som skjer med mennesker som har vært i fengsel og spørre deg selv om strengere straffer for banaliteter slik du har skrevet før her: butikktyveri osv, egentlig er rette veien å gå?` Du skal heller ikke glemme neste berømte sitat: Når du ikke har noe, har du heller ingenting å tape. Og kanskje det var det som utløste promillekjøringen min også, jeg var trengt oppi ett hjørne hvor jeg ikke lenger hadde noe å tape... Og da faller poenget med strengere straffer vekk. Da er det kanskje bedre å finne alternative veier til å løse problemene enn å øke problemene. Hvorfor blir banker ranet? Hvorfor slår folk ned andre på byn? Svaret på spørsmålet om hvorfor er viktigere å finne svar på enn om man skal ha 3 eller 30 år i fengsel. Skål. God helg Hilsen "trollet"? Lenke til kommentar
Skyax Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 Jeg synes også det bør bli ikraftsette en skytelov for politiet. Hver gang de ser at noen gjør noe ulovlig bør de bli skutt. Altså, for å forklare det riktig: Om du er kriminell fortjener du et skudd i skallen. Det gjelder også alle kriminelle handlinger. Slår du ned en. Blir du skutt. Voila, alle borte. Drep alle kriminelle, og samtidig kan vi jo også innføre en ny pedofili lov. Alle pedofile bør bli brukt som "bruks-dokker" for de som tenner på de. Hadde det ikke vert en ide å finne kriminelle litt tidlig i oppveksten? Se om unger velger å stjele slikkepinnen som ligger på pulten, eller om ungen faktisk er ærlig og går bort. Tar ungen slikkepinne, så er det livstid. (Eller omfattende oppdragelseskurs) Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Jævla syking. Du er klar over at statistikken viser at samfunnstraff er mer effektiv enn fengsel!? Poenget med fengsel er ikke at man skal straffe, men skal avvenne de som evt. handler der med kriminell adferd. Slik du viser det skulle jeg gjerne sett deg bak fire murer i en uke. Du hater ikke homofile eller jøder og med det samme? Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Dere som diskuterer dette, kan jo ta en titt på Kriminalomsorgens internettsider, og lese litt om straffens formål og innhold, og hvordan straff gjennomføres i Norge. Lenke til kommentar
Europa Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Jeg er for strengere straffer. Hvis det blir for dyrt å ha folk i fengsel, så la dem gjøre noe nyttig når de sitter inne! Bruk dem som arbeidskraft. Bedre enn å sitte på cella og sture, både for oss og for dem. Overlagt drap burde være livstid uansett. Tar du iskaldt livet av et annet menneske, har du bevist at du ikke har noe i et samfunn å gjøre. Voldtekt er langtfra like ille, men noen få måneder i fengsel er altfor snilt. 5-10 år er på sin plass. Tortur i fengselet tar jeg derimot sterk avstand fra. Vinningsforbrytelser som ran og innbrudd bidrar også til å ødelegge samfunnet, og bør ha en strafferamme i samme gata som voldtekt. Jeg mener også at det er tanken bak en forbrytelse, og ikke utfallet, som skal avgjøre straffen. Har du planlagt et mord, men offeret overlevde på mirakuløst vis, er det idiotisk at straffen skal reduseres med mange år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå