Gå til innhold

For superstrenge straffer i Norge!

Anbefalte innlegg

Håper de lærer å følge reglene hvertfall!

Mye bedre å ha de lenge inne, en å la folk få slippe billig unna en forbrytelse!

Nercix:

Har du lest i tråden?

Jeg sier jo at de ikke bør slippe så billig unna. Dødsstraff er for enkelt.

La de råtne å ha det helt forferdelig resten av livet! La de angre av seg huden!

Fortjener så absolutt ikke noe godt!

Endret av Skyax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gleder meg til de som ikke får livstid slipper ut. Fordi med den strenge straffen har de lært og er etter 10 år i isolat klar til å være en flink samfunnsborger igjen.

Seff. 10 år i isolat gir deg alle forutsetningene du trenger for å bli en helt vanlig person igjen.

Lenke til kommentar
Ingen som kommer i fengsel for store straffer har noen gang vert normale!

Jeg driter i hvordan de har det etterpå, de får klare seg selv.

Nå synes jeg du går langt over streken. Skjerp deg.

Sier du at voldtektsmenn er normale folk?

Og kan det virkelig være så vanskelig å finne seg en jobb etterpå?

Lenke til kommentar
Ikke legg ord i munnen på meg. Det har jeg ikke sagt. Men la oss se på noe annet enn voldtekt. La oss se på overlagt drap. Vi er alle i stand til å ta et liv om vi havner i en gitt situasjon. Påstår du noe annet så er du en hykler.

Ja, faktisk.

Og ikke bare det. Det handler også om å fungere i jobben etter å ha blitt passifisert og institusjonalisert over lengre tid.

Rehabilitering > streng straff

I tillegg så er ikke justismord et ukjent fenomen.

Lenke til kommentar
Ikke legg ord i munnen på meg. Det har jeg ikke sagt. Men la oss se på noe annet enn voldtekt. La oss se på overlagt drap. Vi er alle i stand til å ta et liv om vi havner i en gitt situasjon. Påstår du noe annet så er du en hykler.

Du så reagerte så veldig på mitt innlegg om at forbrytere ikke er normale folk.

Overlagt drap = gal i hode = Ikke normal og bør aldri komme tilbake til samfunnet.

Ja, faktisk.

Og ikke bare det. Det handler også om å fungere i jobben etter å ha blitt passifisert og institusjonalisert over lengre tid.

Rehabilitering > streng straff

I tillegg så er ikke justismord et ukjent fenomen.

Da kan du jo angre på hva du gjorde for 20 år siden da vettu;)

Eller du får bare prøve så godt du kan å komme tilbake til samfunnet.

Joine suppekjøkkenet på Frelsesarmeen osv.

Lenke til kommentar

Ja, generelt sett. DU ville nok blitt overrasket over hvor "normale" mange voldtektsmenn fremstår. Og det har også hendt at menn har blitt feilaktig anklaget og dømt for voldtekt fordi de kom borti et snurt eksemplar av arten kvinnfolk.

Jeg lurer på hva du tenker den dagen du blir feilaktig dømt og satt i fengsel i 30 år under ditt eget system fordi en kvinne ville "hevne seg" på deg på grunn av noe hun har fått for seg at du har gjort.

Lenke til kommentar
I rest my case. Det nytter tydeligvis ikke å snakke fornuft her.

Fint for meg.

Du liker tydeligvis forbrytere.

Ja, generelt sett. DU ville nok blitt overrasket over hvor "normale" mange voldtektsmenn fremstår. Og det har også hendt at menn har blitt feilaktig anklaget og dømt for voldtekt fordi de kom borti et snurt eksemplar av arten kvinnfolk.

Jeg lurer på hva du tenker den dagen du blir feilaktig dømt og satt i fengsel i 30 år under ditt eget system fordi en kvinne ville "hevne seg" på deg på grunn av noe hun har fått for seg at du har gjort.

De fremstår kanskje normale, men det er de ikke.

Folk blir feilaktig dømt uansett om det blir superlange straffer i Norge ;)

Lenke til kommentar
Altså gi meg ein god grunn til å gi livstid. Det er på mange måtar betre med dødsstraff:

- Billigare for Staten.

- Forbrytaren blir ferdig med det, i staden for å sitje på ei celle og synest synd på seg sjølv.

Og ein kan likegodt gi dødsstraff i staden for at fangen må sittje lenge (f.eks. over 20 år). Dette forhindrar gjentaking :)

Syns heller man kan gi en livstidsfange et valg. Om han/henne har det grusomt og vil ende sitt liv er det ingen grunn til å hindre dem i nettopp det. Det frigjør ressurser (en ekstra plass), og fangen blir kvitt lidelsen.

Lenke til kommentar
I rest my case. Det nytter tydeligvis ikke å snakke fornuft her.

Fint for meg.

Du liker tydeligvis forbrytere.

De fremstår kanskje normale, men det er de ikke.

Folk blir feilaktig dømt uansett om det blir superlange straffer i Norge ;)

Fint for deg? Er ikke poenget med å skrive dette at du vil diskutere da?

man trenger ikke like forbrytere selv om man ikke vil la dem råtne i en fengsel livet ut for uaksomt drap f.eks.

Ja, men straffen man får kan ødelegge livet ditt hvis man blir deildømt. Si at man blir dømt for og ha slått en fyr i ansiktet så han brakk nesen. Man får 2 års fengsel. Hva skjer? Du kommer ut som kriminel, dopmisbruker?

Hva er meningen med disse overdrevent lange/strenge straffene?

Endret av bruno99
Lenke til kommentar

Jo gjerne diskuter. Likte bare ikke holdningen til han andre.

Hvis jeg (Noe jeg aldig kommer til å gjøre) slår ned en fyr, å kommer 2 år i fengsel, så kommer jeg ikke ut som kriminell. Jeg fortsetter der jeg slapp.

Jeg sier ikke at de som får to år (og andre småstraffer) kommer til å ende opp i samme fengsel som mordere/voldtektsmenn osv.

De mer "normale" straffene kommer i "normalt" fengsel ;)

Mordere burde betale tilbake med et liv i fengsel, så enkelt er det. (Og ikke et bra fengsel som dere sikkert har fått med dere)

Andre grove forbrytelser hører hjemme i fengselet for mordere

Så er det er "normalt" fengsel, hvor de andre er. (Men mye lenger straff. Mindre privilegier. I forhåld til dagens fengsel)

Endret av Skyax
Lenke til kommentar
Hvis jeg (Noe jeg aldig kommer til å gjøre) slår ned en fyr, å kommer 2 år i fengsel, så kommer jeg ikke ut som kriminell. Jeg fortsetter der jeg slapp.
Narr meg ikke til å le. Det er en grunn til at folk som slipper ut av fengsel har problemer med å vende tilbake til et såkalt normalt liv.
Lenke til kommentar
Narr meg ikke til å le. Det er en grunn til at folk som slipper ut av fengsel har problemer med å vende tilbake til et såkalt normalt liv.

Jeg kommer ikke til å slå ned noen, eller bryte loven på den måten, så det er ikke mit problem.

Og hvorfor har folk problemer med å komme tilbake til sitt normale liv etterpå?

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å slå ned noen, eller bryte loven på den måten, så det er ikke mit problem.

Du vet ikke om du kommer til å slå ned noen. I beruset tilstand kan man gjøre ting man ikke ville gjort i edru tilstand f.eks. Og loven din gjør jo ikke noen forskjell på om personen er påvirket eller ei.

Du spør om "hvorfor har folk problemer med å komme tilbake til sitt normale liv etterpå", da har du tydeligvis lite kunnskap om dette. Man sitter isolert dag etter dag fra det vandte liv, det er ikke sånn at når du kommer ut så løper du hjem tar på deg dressen og løper på jobb. Det gjør noe med deg mentalt (hvis du vet hva det er) å sitte i et fengsel i 2 år. Personlig kjeder jeg vettet av meg av å sitte en dag på rommet mitt (de sjeldene gangene jeg gjør det)

Lenke til kommentar

så du kommer aldri til å kjøre for fort, parkere feil, glemme å betale for parkering, drikke offentlig, urinere offentlig osv, alt dette burde vel i følge trådstarter ha minst 2 års fengsel(slik jeg tolker det)...

2 år av livet i fangenskap med ca 0 kontakt med den vanlige verden gjør noe med folk, er ikke bare å fortsette der man slapp, det er mange som sliter med det.

livet i fengsel er gjerne litt hardere enn livet utenfor, man stuer jo sammen mordere, ranere, voldtektsmenn og lignende sammen, det er klart dette påvirker deg ellers i livet, uansett hva du mener nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...