Gå til innhold

For superstrenge straffer i Norge!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syns at det burde vært mye lengre straffer på voldtekt og overgrep mot barn. De har ødelagt et helt liv og fortjener ikke å gå ute blant vanlige folk. For å si det sånn så hadde ikkje nattesøvnen min blitt ødelagt visst jeg hadde sørget for at en pedofil overgriper hadde tilbrakt 40-50 av de neste årene sine på en celle.

Lenke til kommentar

Øye for øye. Jeg syns at de som gjør noe vondt mot noen bør lide på samme måte som offeret. Kommer selvfølgelig an på om det var selvforsvar, men dersom det var med vilje ville øye for øye, tann for tann være en fin regel å gå etter, imo.

Lenke til kommentar
Så om en fyr hadde tatt på dama mi, å jeg hadde gitt han e saftig ørefik, skulle jeg inn i fengsel å ikke få en ny sjanse? :p

Ja? Holder det ikke å si: "Hei, fingrene fra fatet, hun er faktisk med meg." Og er ikke dama di dame nok til å si fra at hun har type om hun blir klådd på, så er det strengt talt dama di det er noe feil med og ikke fyren som prøver seg. Han har ingen forutsetning for å vite at hun har type om hun ikke sier så. Fatter ikke hva som feiler folk egentlig.

Det ligger i våre aller dypeste instinkter å reagere voldelig i slike tilfeller.

Hvis du dreper noen, så burde du få livstid i fengsel!

Dreper du noen, så fortjener du ikke noe godt! Jeg synes at mordere burde bli kastet inn i ei glattcelle å råtne! (gjerne blitt poket med en pinne hver time)

Hvertfall de som driver med overlagt drap.

Uaktsomt drap burde straffes med "vanlig" livstid i fengsel (eller spørs helt hvordan hendelsen var...)

Du er langt mer grusom enn enhver morder jeg kjenner til om du faktisk synes at slike straffer er på sin plass.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor dere trur jeg er userriøs. Jeg har bare en egen mening. Og jeg mener at det hadde vert bra å fjerne alle kriminelle. For da hadde det ikke vert noe kriminalitet igjen

Fordi du tenker simplistisk. Målet ditt må være å redusere krimnaliteten, men tiltakene dine vil øke krimnaliteten drastisk. I tillegg vil du redusere BNP-en i Norge, fordi kriminelle vil ikke jobbe i fengslet.

Den eneste grunnen til at du ønsker høye straffer, er fordi du føler at de trenger lengre straffer. Det viktigste i et tiltak er konsekvensene av det tiltaket, og det tenker du ikke på en gang.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Kriminelle er også mennesker. Vi må sørge for å rehabilitere kriminelle, ikke fjerne dem : )

Når vi har et land nesten uten straff er det langt mer sansynelig at disse kriminelle, som mangler omtanke for andre enn seg selv til å begynne med, vil begå og fortsette å begå, kriminalitet. Hadde vi hatt strengere straffer hadde egoistene tenkt mer på seg selv og vært mer bekymret for å begå kriminalitet.

Fengsel eksisterer for å skåne samfunnet for farlige personer.

Lenke til kommentar
Vi har ikke et land nesten uten straffer, og vi er blant landene med lavest kriminalitet.

Er det ikke på tide å begynne å tenke nå?

Er nok du som må dra huet ut av..... sanda.

Det er fordi vi HADDE lav kriminalitet at vi hadde lave straffer. Vi hadde et fredelig samfunn med en befolkning uten store sosiale forskjeller.

Kriminaliteten i Norge og Nord-Europa vokser raskere enn noe annet sted i verden som ikke er rammet av krig - og danser i takt med muslimsk innvandring - og sosiale og kulturelle forskjeller.

Før muslimene kom til Norge og før New York tok et krafttak for sosial utjevning var byen notorisk for kriminalitet, vold, tyveri og drap. Tyve år senere har Oslo fire ganger mer kriminalitet enn New York, og langt mer voldskriminalitet.

I Norge ØKER kriminaliteten mens anmeldelsene MINKER. Regjeringen referer stadig til at kriminaliteten er stabil eller minker pga. færre anmeldelser. I virkeligheten vet vi at de fleste av våre nye landsmenn begår vold, tyveri, utpressing, konebanking og barnemishandling mot andre nye landsmenn, og det faktum at disse anmeldelsene minker betyr at offrene er reddere enn de noen gang har vært før, fordi de vet i økende grad at voldsmannen kommer til å slippe ut igjen i løpet av null komma niks. Samtidig minket andre anmeldelsen av andre, mindre og hovedsakelig uvesentlige forhold som SSB og regjeringen bruker for å forpurre statistikken over kriminalitet og innvandrerkriminalitet.

Arne Huuse tok bladet fra munnen i Aftenposten i 2006 før han gikk av. Han sa i klartekst at enten foretar vi oss noe, eller så blir det bare verre, fordi vi nå står overfor mennesker med en HELT annen tankegang enn den vi selv har.

Lenke til kommentar

Anonymouse: Siden du har en troverdighet på linje med et troll, kan du støtte opp dette med noen mer troverdige kilder?

Kan du også forklare hvorfor en eventuell økning ikke har noen sammenheng med en svekket politistyrke, og at strenge straffer dermed er den eneste løsningen?

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar

Selvfølgelig hjelper strenge straffer. Det kan hvertfall ikke ha en negativ effekt, å risikere lengre fengselsopphold/større økonomisk erstatningsansvar kan da umulig få folk til å begå MER kriminalitet? Hvis noen er uenige i det håper jeg vedkommende kan komem med noe logisk som faktisk sannsynliggjør akkurat det.

Straffene her i landet er tilpasset at folk skal få uendelig mange sjanser, uansett hva de gjør, og at man for all del ikke må gjøre livet surt for lovbrytere - spesielt ved å låse de inne og la dem betale klekkelige erstatningssummer for skadene de påfører sine ofre.

Lenke til kommentar

Lengre straffer har ganske tydelige negative effekter:

- Det koster veldig mye

- Innsatte vil bli dårligere tilpasset et liv i frihet, og vil derfor lettere falle tilbake til kriminalitet

- Dersom man etter f.eks. en voldtekt finner ut at livet er over om man blir tatt, vil ikke det å begå verre kriminalitet ha noen konsekvens. Blant annet vil det føre til at politiet får en mye jævligere arbeidsdag. Dermed må politiet bevæpne seg, som fører til at de kriminelle ruster opp, som igjen fører til at politiet må ty til hardere skyts, og så er det i gang. America in the making.

- Det forer folks hevnlyst, en utelukkende destruktiv følelse

Hva så med det positive? Det er absolutt et poeng at det har en avskrekkende effekt, men når det meste av den mest alvorlige kriminaliteten begås i affekt, vil det ha lite å si.

Å legge til og trekke fra så du kommer frem til resultatet kan du vel klare selv.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er feil at økonomisk kriminalitet har verre straffer enn "uhumankriminalitet". Jeg mener altså at det er verre å voldta og torturere noen enn å rane en bank.

Ellers så må jeg si at å innføre strengere straffer generelt ikke vil gjøre samfunnet til et bedre sted. Det er sløsing med penger å straffe kriminelle hardere fordi de har vært dumme, fordi da øker sjansen for at de forblir kriminelle og jeg tror ikke meninga med å straffe folk er at de skal ha det jævlig, men heller å få de kriminelle på riktig spor igjen, slik at det blir bedre for alle.

Endret av Crash
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...