Gå til innhold

Oppsummering: "enkle" distro for nye brukere

Anbefalte innlegg

Begrepet enkelt er bredt, med enkle distro mener jeg distroer som kjæresten og bestemor og bestefar klarer å installere og bruke.

Har lyst til å lage en enkel liten liste med positive og negative sider på de enkle og store distroene, hvilke tiltak som må gjøres i dem for å få essensielle ting som avspilling av mp3 og krypterte-DVD og installere et par populære lukked kildekodeprogrammer som ikke alltid finnes i pakke brønnene, etc.

Hvilken HW-gjennkjenner distroene bruker kan også være greit å vite om HW ikke funker i en distro, eg: Knoppix bruker Fedora sin, Mint Ubuntu sin. Kanskje også hvilken pakkebrønn de bruker og kommandoen for å installere program i terminalen for de som ønsker det.

For dere som er usikre på hva som er forskjellen på de forskjellige GUI'ene har HW.no laget en artikkel over de 3 mest brukte: http://www.hardware.no/artikler/skrivebord...i_linux/40646/1

Her et det et lite videoklipp som viser raskt 9 av de større distroene:

Distroer i alfabetisk rekkefølge:

~ Mandriva ~

*type: stabile release

*hw-gjennkjenner:

*howtoforge spring 2008.1: http://www.howtoforge.com/the-perfect-desk...2008-spring-kde

+ skjermkortdrivere forhåndsinstallert og funker i Live-CD

+ flash ut av boksen

- kan være knotete og installere programvare for å spille av krypterte DVD'er (repos kan enkelt legges til herfra.

~ MintLinux ~

*type: stabile utgivelser

*hw-gjenkjenner:

*pakkesystem: apt/DEB (konsollkommando "sudo aptitude (eller apt-get) install program1 program2"*

*mint user guide: http://ftp.heanet.ie/pub/linuxmint.com/5/u...guide/EN-v1.pdf

*howtoforge (Mint 4): http://www.howtoforge.com/desktop-installa...mint-4.0-daryna

+ alt av mediakodeks, flash, avspilling av kryptert DVD er fikset ut av boksen.

+ skype, opera, ligger i pakkebrønnene.

+ basert på ubuntu og Ubuntupakker, support fra Ubuntubrukere, tutorials for Ubuntu, etc. funker fint i Mint.

~ openSUSE ~

*hw-gjenkjenner:

*howtoforge (openSUSE 10.3): http://www.howtoforge.com/the_perfect_desktop_opensuse10.3

+ mulighet til å installere 32-bit-programmer ut av boksen i 64-bit versjonen.

+ legger god vekt på flere GUI'er; KDE, Gnome, xfce

+ limewire/frostwire, ligger i pakkebrønnene

± mediakodeks er ikke installert som default, men pakkebrønner for tilgang win32-codecs og libdvdcss2 ligger i pakkehandkleren og kan lett legges til.

~ PCLinuxOS ~

*type: rullende release

*hw-gjenkjenner:

*howtoforge (PCLinuxOS 2007): http://www.howtoforge.com/the_perfect_desktop_pclinuxos_2007

+ flash installert ut av boksen

+ veldig gjennomført kontrollsenter

± programvare for avspilling av krypterte DVD'er og annen media er ikke installert ut av boksen, men lett tilgjengelig i pakkebrønnene (libdvdcss2 og win32-codecs)

- internet må startes i kontrolsenter manuelt i gnomeutgaven i Live-CD om jeg husker rett (enkelt med unødvendig)

~ Ubuntu ~

*hw-gjennkjenner:

~ Granular ~

osv. skjønner sikkert tegningen. Kom gjerne med tilbakemeldinger om dette er en god ide for å la ukjente Linux-nyskjerrige sammenligne distroer og gjøre valget enklere ... og eventuelt hvordan de kan få til essensielle ting til distroen de ønsker å bruke. Og til dere som er nye Linux-brukere, hva er det dere synes er viktigst og ønsker å få av informasjon fra de forskjellige distroene?

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne du også skrive en liten KDE vs. Gnome(og evt. XFCE) greie. Som nybegynner så burde det nevnes at jeg synes KDE er litt mer oversiktlig enn Gnome og KDE gir som oftest en kortere læringskurve for folk som bytter fra XP/Vista.

Endret av Spec-ops-j
Lenke til kommentar

Det burde være mulig, men jeg har ikke erfaring med xfce og ikke så veldig mange distroer, så alene er dette et dødt løp, +/-/± på de forskjellige distroene er heller ikke komplette og trenger en del hjelp der.

En liten oppsummering av GUI'ene kan man prøve på, eller finne en eller annen artikkel å linke til. Hvordan distroene setter opp GUI'ene kan variere stort, noen ganger kan KDE virke utrolig uoversiktelig og rotete, og valg av menyer og andre GUI spesifikke ting satt opp som standard fra distro til distro kan gjøre det litt vanskelig å sammenligne dem. Selv foretrekker jeg KDE, men synes egentlig Gnome kan være lettere for mange som ikke har vært borti Linux før.

Lenke til kommentar
Kunne du også skrive en liten KDE vs. Gnome(og evt. XFCE) greie. Som nybegynner så burde det nevnes at jeg synes KDE er litt mer oversiktlig enn Gnome og KDE gir som oftest en kortere læringskurve for folk som bytter fra XP/Vista.

Tja...

Greit nok at KDE er litt Windows-inspirert, men synes det ikke er *så* likt.

GNOME er mye enklere og IMO mye lettere å bruke for nybegynnere. (Naturligvis på bekostning av avanserte funksjoner, men er det så interessange for bygeynnere?)

Lenke til kommentar

Synes det hadde vært kjekt uansett. Bare et lite bilde av default desktop og en liten tekst med de største forskjellene i programpakker osv.

Det at enkelte distroer har f.eks kickoff meny kunne da bare nevnes kort i teksten.

Hadde ikke trengt noe mer enn:

De forskjellige distrubusjonene tar nytte av forskjellige skrivebordsmiljøer de to vanligste er Gnome og KDE. De fleste distroer har også støtte for begge miljøene.

Gnome(GNU Network Object Model Environment) er et internasjonalt sammarbeid for å lage et skrivebordsmiljø som har som mål å skapet en fullstendig pakke av fri programvare.

The GNOME project provides two things: The GNOME desktop environment, an intuitive and attractive desktop for users, and the GNOME development platform, an extensive framework for building applications that integrate into the rest of the desktop.

Gnome-2.20-screenshot.png

KDE(K Desktop Environment) har som mål å skape et enkelt og fullverdig skrivebordsmiljø med litt inspirasjon fra Windows

800px-Kde35.png

Lenke til kommentar

Selv liker jeg Gnome best. Det første møte jeg hadde med Linux var med Mandriva og da KDE. Syns KDE var knotete og uoversiktelig og ikke noe pent og se på. Da var jeg jo fersk og hadde ingen kunnskap om det og forandre på utseende i Linux. Utforsket litt og endte med Ubuntu og Gnome som jeg syns så bedre ut og var mye enklere og bruke. Selv helt standard syns jeg Gnome ser bedre ut... Selv tror jeg nok at nybegynnere kan få det enklere med Gnome, joa, mindre instillinger og slikt. men når man blir "kastet" inn i Linux sin verden kan det kanskje, første gang, var best og ha litt mindre valgmuligheter og heller bruke tid på og lære seg systemet. Får man ett hav av instillingsmuligheter kan det for mange fort bli overveldende og kanskje ha motsatt virkning og heller sende dem tilbake i den trygge Windows verdenen.

XFCE er også nybegynner vennlig syns jeg. Er jo ganske likt Gnome også og krever mindre maskinvare ressurser.

Selvsagt er det forskjellig fra person till person sikkert, hva man syns er best. Og det jeg skrev er selvsagt bare min personlige mening. Beste er og prøve selv og ta det man leser av anbefalinger som råd og ikke nødvendigvis ta det første og beste man leser og ikke prøve annet.

Det er også skrevet en artikkel på HW.no om de forskjellige DE som er mest vanlig. Den er litt gammel men gir uansett en bra oversikt over hvem som kanskje passer "deg".

Artikkel

Endret av Ördög
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...