Metou Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Hei. Er nettopp fylt 18, veier 67kg og er 1,79. Er atletisk bygd, ikke kraftig, ikke "skinny". Har trent i nesten 2år. Startet å trene seriøst for et år siden, før det var det 3ganger i uka, med litt useriøs holdning. Det siste halvåret har jeg trent veldig bra og hardt. Tatt protein shake og carbo-fuel i 6måneder ca. Tar ca 85kg i benk -men trener sjeldent benk, tar heller øvelser som Dumbell Flye, Dumbell Press(incline), cross over med cable osv. Mitt problem er at jeg vil bli stor og kraftig- men er ikke bygd for en slik kropp, kan jo forbedre meg så mye som mulig. Treningen er på plass men vokser ikke mye, ser for øyblikket kraftig/atletisk på grunn av treningen. Hvordan blir jeg Arnol kraftig? Hva må jeg ta utennom bol for å bli så kraftig som han(som en 18-åring kan bli)? Kreatin hjelper litt, men kreatin skal bare hjelpe en smule. Er det noen som kan anbefale meg noen kraftige produkter, noe som virkelig setter fart på musklene? Mvh en seriøs trener:) Lenke til kommentar
lassaron-jon Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Spis med overskudd - minst 200Kcal overskudd pr dag Tren baseøvelser - Roing, benkpress, knebøy, markløft og miltærpress er minimum. Lenke til kommentar
Metou Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 blir man stor i overkroppen av å trene bein? skjønner ikke... knebøy og markløft har jo ingen ting med overkroppen å gjøre, utenom korsryggen... Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 blir man stor i overkroppen av å trene bein? skjønner ikke... knebøy og markløft har jo ingen ting med overkroppen å gjøre, utenom korsryggen... Markløft terner veldig mye av kroppen. Man bruker faktisk rumpa mest, hvis man tar markløft riktig. Man trener også litt skuldre og armene. Markløft synes jeg tar best av alle øvelser. Jeg blir helt svimmel etter 3 x 10 løft Da løfter jeg bare med ca 70 kg. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 (endret) Mark og bøy aktiverer så godt som alt du har i kroppen. De bygger ikke bare sterke rygger og bein, men også god koordinasjon, imponerende kjernestabilitet, bidrar til "alle" tenkelige støttemuskler osv en shitload mer. Visste du f.eks at noen skikkelige sett frontbøy er noe av den beste magetreningen du kan få? Så hvis man er av den typiske "må-ha-six-pack"-rasen kan du ikke engang begynne å måle opp crunches mot bøy. Mark er f.eks nummer 1 for å bygge kraftige underarmer. Edit. Forrsten, til trådstarter, hvorfor du bytter ut benkpress med cross-over skjønner jeg ikke bæret av. Benkpress er en kjempeøvelse (i moderate mengder). Militærpress kan f.eks være en flott øvelse å bytte/variere benken litt med. Arnold blir du ikke. Hvordan ser kostholdet ut? Endret 19. juni 2008 av Stian89 Lenke til kommentar
neoman Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 (endret) Dette programmet hadde jeg grise bra fremgang med. http://www.iform.no/pub/art.php?id=3 i hele kroppen med untak fra bryst. Gikk fra 85 til 95 i benk fra 120 til 150 i markløft fra å slite med 3 rep på 70 i knebøy. til å klare 5 dype på 100. stang roing slet jeg med 40 maks. for så å kunne ta 60x10 millitær press fra 8x50 til 5x65 Er ett program som krever att du spiser litt også da. les hva som står og prøv å følg det så godt du kan. Du trener hele kroppen med knebøy tro det eller ei. Endret 19. juni 2008 av neoman Lenke til kommentar
Metou Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 programmet så bra ut. Men pleier å ta 80g proteinshake + 40-80g carbo-fuel etter trening, er det galt da? siden programmet sier for meg som veier 67kg at jeg skal ta kun 33.5g protein rett etter trening... Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Spiller ingen trille hva slags tilskudd du tar hvis ikke kostholdet er i orden. Så igjen, hvordan ser det ut? Lenke til kommentar
Metou Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 Først vil jeg bare si takk for alle innslag:) har ikke kosthold som en proff bodybuilder. spiser sunt. middag er det som regelt wok med kylling, diverse mix med kylling, kjøttdeig med div mixer.. vansklig å si hvordan kostholdet er sorry.. men spiser veldig variert. blir mye snasking av div. nøtter, brød, fullkorns kjekks, bananer, epler, tomatbønner... spiser det jeg kommer over:P kosthold er det eneste jeg ikke gir alt på, er effektiv som F på treninga og verken røyker eller snuser, drikker ca 2-4 dager i måneden.. vet ikke jeg as, har det så mye å si om jeg tar en pizza i uken, eller noe lignene junk? Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Nei, det spiller i grunn liten rolle, spesielt hvis du er ute etter å bli større og sterkere (da må du ofre litt av det å være "markert", og heller ta det senere). Går du opp i vekt med kostholdet du har nå? Isåfall hvor mye. Det er lettest å bygge muskler når man ligger litt i overskudd. Vil uansett anbefale deg at du får mer orden på kostholdet. Finn ut hvor mange kalorier du forbrenner i løpet av en dag, og sett opp kosthold deretter. Dette innebærer mer arbeid på kostholdsfronten. Du kan lese litt mer f.eks her. Lenke til kommentar
Metou Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 har regnet ut hva jeg trenger for å gå opp i vekt. må ligge på 2810kalorier for å holde på vekten.. tror jeg ligger rundt 3000+, men jeg forbrenner veldig lett, legger ikke akkurat lett på meg, skal faktisk veldig mye til for å legge på meg:P Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Selv om man er liten å spebygd er det utrolig hvor mye muskler man kan legge på seg med riktig trening. Jeg og en venn av meg hadde elendig utgangspunkt. Vi er begge litt over 1.80 og ved ca 65 kg i en alder av 17 år, altså ganske "skinny". Nå veier jeg 85-90, han 80-85, begge tar over 1,5 egen kroppsvekt i benk, 2 x kroppsvekt i mark, kjører chins og dips med en god del vekt osv. Dette er jo ikke noen kjemperesultater akkurat, men sier noe om at man kan få ok størrelse og styrke på tross av elendige forutsetninger. Vi ser fremdeles langt fra ut som Arnold og co, men så har jo han brukt mye "snacks" i tillegg til treninga som ihvertfall jeg holder meg for god til "Hemmeligheten" min har vært som flere her påpeker 5x5-programmet og mye fokus på baseøvelser, drit i omtrent alt av isolasjonsøvelser. Hele treningsprogrammet mitt nå er bygd rundt benk, MP, stangroing, chins, dips, mark\strakmark, bøy, tåhev og litt stabilitetsøvelser for mage og rygg. Har hatt økninger jeg ikke trodde var mulig på forhånd! Som flere har sagt av flere ift kostohold, kalorioverskudd! Det er håpløst å bli sterkere og bygge muskler om man går i null eller minus. Mye sunt fett (eks fra jomfru olivenolje, rapsolje, nøtter som også er rike på proteiner) er en enkel måte å øke kalorinntaket på synes jeg. Jeg pleier å ha litt olivenolje i shaken, ikke overdriv dog, det går utover smaken Lenke til kommentar
neoman Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 helt enig med deg delavar. ett annet tips til trådstarter er å starte litt lavt når du starter på ett nytt program. starte la oss si 10-20% mindre en du klarer maks for så å øke litt hver uke. dette har gitt meg god fremgang i alle fall. står også anbefalt i en del programmer. Kjappe karbohydrater er viktigst etter trening. selv bruker jeg rosiner-bananer primært Lenke til kommentar
Metou Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2008 siden alle tydeligvis mener jeg burde starte med base øvelser for jeg vel det da:P som jeg har sagt veier jeg 67kg og er 1.79, tar ca 85-90 i benk(har veldig lett og tynn beinbygning), markløft og knebøy tar jeg aldri, men skal begynne med det;) Takk for alle svar;) Lenke til kommentar
Metou Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2008 I dag skal jeg ta skuldre. lurte på om dette var en grei trenings økt: Millitærpress 5x5 Chins 3x6 Dumbbell Lateral raise 3x6 Upright Row 4x6 Shrug 3x6 og neste uke ta med 10-12reps for variasjon(tatt ideen fra et bodybuilder blad). Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Beklager hvis jeg fremstår som spydig, men drit i bodybuilderbladene. De prøver å selge deg drømmer du ikke kan oppnå. Programmene du finner i dem brukes av erfarne kroppsbyggere på steroider, ikke lettvektere på 67 kg. Kjør fullkroppsprogram, slik som Release Your Potential eller Stronglifts 5x5. Lenke til kommentar
neoman Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Beklager hvis jeg fremstår som spydig, men drit i bodybuilderbladene. De prøver å selge deg drømmer du ikke kan oppnå. Programmene du finner i dem brukes av erfarne kroppsbyggere på steroider, ikke lettvektere på 67 kg. Kjør fullkroppsprogram, slik som Release Your Potential eller Stronglifts 5x5. Støtter den. du vil ikke få bedre fremgang med ett bodybuilder program. tror snarere du vil miste motivasjonen. det skjedde i alle fall med meg når jeg kjørte german volume training 10x10 grudde meg som faen til vær økt. Tror du vil få bedre fremgang med en baseøvelse en mange støtteøvelser om du gjør det tungt og riktig. 85-90 i benken er slettes ikke dårlig om du veier 67 kg. Lenke til kommentar
Metou Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2008 takk. trenings økten min i dag var slik: Skuldre: -Millitær press(smith maskin) 5x5. 57,5kg de første settene, 52kg de tre siste. -Pull-ups(håndflaten fra meg) 4x6. det siste settet ble 2 forced reps. -Lateral Raise 3x6-8. 1sett: 10kg, 2sett: 12kg, 3sett: 11g. -Sidehev 4x6-8. holdt meg på 30kg hver hånd hele runden. -Markløft 4x6-8. 1sett: 57,2kg, 2sett: 67,2kg, 3sett: 67,2kg, 4sett: 67,2kg(greide 6korrekt, med 2forced reps) -Mage 4x10-15. Crunches. er det en grei trenings økt for skuldre og rygg? skulle egentlig ha ta rygg på torsdagen. Lenke til kommentar
lassaron-jon Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 blir man stor i overkroppen av å trene bein? skjønner ikke... knebøy og markløft har jo ingen ting med overkroppen å gjøre, utenom korsryggen... Tingen er at når du aktiverer dei store muskelgruppene i kroppen, vil kroppen gå i "voksemodus". Eksempel ein som trener kun benkpress, og ein som trenar både mykje benk og knebøy. Sett at begge har like gener og spiser det samme, vil han som trenar begge deler både bli sterkare og større enn han andre Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Beklager hvis jeg fremstår som spydig, men drit i bodybuilderbladene. De prøver å selge deg drømmer du ikke kan oppnå. Programmene du finner i dem brukes av erfarne kroppsbyggere på steroider, ikke lettvektere på 67 kg. Kjør fullkroppsprogram, slik som Release Your Potential eller Stronglifts 5x5. Amen! Både RYP og 5x5 er flotte programmer som fungerer veldig bra for de fleste! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå