Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bygget PC, men PC død

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du svarte aldri på om det var noe lysdiode som viser om det er spenning på hovedkortet. Veldig mange produsenter har dette.

Denne skal lyse før du starter pcn, altså FØR hovedkortet gir startsignal.

Om hovedkortet har slik lysdiode, og den lyser, men psu ikke starter da du trykker på knappen, er det mest sansynelig noe galt med hovedkortet.

Om dioden ikke lyser får ikke hovedkortet standby-spenning, og da er det mest sansynelig noe galt med psu.

Standbyspenning kommer viá ATX kontakten, så står den i burde det lyse, uansett om du har glemt noen andre kontakter.

Lenke til kommentar

Det er ingen lysdiode på hovedkortet som lyser, så da må jeg sjekke om mitt hovedkort har en slik lysdiode (er på jobb nå :) I så fall kan det tyde på at det er strømforsyningen (psu) som er gåen? Det er jo i såfall bedre enn alternativet.

Det bekymrer meg jo ellers litt at før PC'en "døde", så fikk jeg jo slått på PC'en men ikke noe bilde. Videre så stoppet jo cpu-viften å gå etter en liten stund -under hvilke omstendigheter skjer det? CPU-viften har jo egentlig aldri noen grunn til å stoppe etter en liten stund? Bortsett fra hvis strømforsyningen er defekt...?

Det eneste er at det skal jo egentlig være en god strømforsyning, og er ubrukt, men jeg kan selvsagt ha vært uheldig -at den har vært defekt i utgangspunktet...

Endret av johanend
Lenke til kommentar
Dumt spm men har sett og hørt om det for mange ganger. Du har spacere under hk?

Når det gjelder spacere under hovedkortet, altså de spesialskruene en skrur inn i kabinettet, for å ha noe å feste hovedkortet i uten at det oppstår kontakt mellom hovedkort og kabinett, så har jeg det. Riktignok har jo dette hovedkortet en kjøleribbe på baksiden også, men jeg tror ikke den bygger så mye ut at det oppstår kontakt. Det finnes vel bare en type spacere (en standardstørrelse)?

En kompis av meg glemte det en gang, da røk alt -så spørsmålet var relevant nok det...

Lenke til kommentar
Hvorfor er det ingen som har forslått at han kan prøve å jumpstarte PSU'en? Da vil jo han jo vite om den er død eller ikke.

http://www.hardware.no/diverse/overklokkin...orsyninger.html

Ingen dum idè, visste ikke om den muligheten -det skal jeg forsøke når jeg kommer hjem (jeg er forresten vanligvis ikke en sånn slask på jobb som jeg er i dag... :ermm: ) Jeg måtte bare innom forumet å se... :p

Altså kortslutte pinne nr. 14 og 15 på psu'ens atx-kontakt, f.eks. med en binders, står det i lenken du oppgav -i klartekst bøye bindersen slik at endene på bindersen kan berøre pinne 14 og 15 samtidig? Da skal psu'en starte?

Endret av johanend
Lenke til kommentar

Jeg har egentlig ikke begynt å feilsøke ennå -startet denne tråden etter at problemet oppstod, og har faktisk ikke rørt PC'en etterpå. Hadde lyst til å se om jeg kunne få gode tips mht hva problemet kunne være før jeg begynte med det, for å spare meg selv for endel arbeid/irritasjon -og det har jeg jo nå fått, så takk igjen til alle som har kommet med innspill :thumbup:

Lenke til kommentar

Jepp, det er nok et godt tips å gå gjennom systematisk, og bra jeg ventet med å begynne med dette, for i går var jeg i villrede mht hva som kunne være problemet (hadde i alle fall flere spørsmål enn svar), så det er spørs hvor systematisk det hadde blitt hvis jeg hadde begynt med dette i går.

Lenke til kommentar

Skal forsøke å nullstille cmos og kun ha en minnebrikke i. Er et par stykker som har nevnt dette med minnebrikker/cmos, men ville alt vært 100% dødt hvis det er der problemet ligger?

Personlig har jeg foreløpig landet på at dette må være relatert til ødelagt psu el. kortsluttet hovedkort?

Oppdatering: Jeg prøvde rett og slett med en annen strømforsyning jeg hadde liggende, med samme resultat, så da er nok hovedkortet røket -nå håper jeg at det begrenser seg til det...

Endret av johanend
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...