Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bygget PC, men PC død

Anbefalte innlegg

Komponenter:

Intel Core? 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED w/fan

Corsair TWIN3X 1333MHz DDR3, 2GB, Kit w/two 1GB XMS3 modules, CL9-9-9-24

Gigabyte GA-X48T-DQ6, X48, Socket-775, ATX, Silent Pipe, DDR3, 2xPCI-Ex(2.0)x16

Geforce 8800GT skjermkort

Seasonic s12 550 watt.

Jeg satte i hovedkort med cpu/kjøler, minne og koblet til vifter, strømforsyning og skjermkort (har koblet inn pci express kontakt) og koblet til power led slik at av/på knappen virker.

Jeg fikk først liv i i pc'en, men ikke bilde på display. Lysene på hovedkortet lyste, cpu-kjøler viften begynte å gå, men stoppet etter en stund. Ingen lyder (beeps el. lignende) Etter å ha slått av og på noen ganger, så er det helt dødt -ingen lyd fra strømforsyningen en gang. Hva kan da ha skjedd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Typisk feil er at minnebrikkene er satt inn i feil plasser.

Så jeg ville sjekket dette.

Du har passet på at alle strømkabler er koblet til?

Men om pcn ikke starter i det heletatt nå, så har jeg egentlig dårlig med forslag på hva det kan være.

Ta ut alle minnebrikkene untatt en, og reset BIOS.

Står i manualen til hovedkortet hvordan du skal gjøre det.

Lenke til kommentar

Minnebrikker (2x1gb) er satt inn i slot 1 og 3 -de skal vel settes inn parvis etter farge?

For å starte pc'en er det vel kun vifter og ekstra strøm til skjermkort foruten selve hovedstrømkontaken (ATX) som er nødvendig for å starte opp og få bilde på skjerm og tilgang til BIOS, såfremt alt fungerer som det skal?

Skal forsøke de tingene du nevnte hvis jeg har forstått dette riktig så langt?

I verste fall -hvordan ville symptomene ha vært hvis jeg har gjort noe feil med montering av cpu/kjøler? Ville ikke pc'en gitt lyd fra seg hvis cpu el. kjøler er feil montert?

Takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar
For å starte pc'en er det vel kun vifter og ekstra strøm til skjermkort foruten selve hovedstrømkontaken (ATX) som er nødvendig for å starte opp og få bilde på skjerm og tilgang til BIOS, såfremt alt fungerer som det skal?

Har du husket 4/8 pins P4 kontakten?

Lenke til kommentar

Vedr. 4/8 pins P4 kontakt så måtte jeg tenke meg om litt, men kan det stemme at det er kontakten som heter ATX_12V_2x? Den kontakten hadde en svart hette over 4 av pinnene -med hetten på var det altså en 4 pins kontakt, uten hette en 8 pins. Jeg fant nå en kontakt på min psu som var 4 pins som jeg benyttet, og beholdt således hetten på...

Lenke til kommentar

OK -da kan det hende at jeg må se litt nærmere på CPU'en også, og evt. dytte litt på den.

Ellers: Nesten uansett hva som er galt -burde ikke viften i strømforsyningen fungert? Som sagt er det null liv i strømforsyningen -det ser ikke lengre ut som hovedkortet får strøm.

Men det er kanskje vanskelig å fastslå om det er strømforsyningen som ikke gir strøm, eller hovedkortet som ikke tar i mot strøm uten å prøve med en annen strømforsyning?

Lenke til kommentar

Da er det tydelig at hovedkortet ikke gir startsignal til strømforsyningen. I begynnelsen var det jo liv i hovedkortet, så det startsignalet ble da gitt, men fikk da ikke bilde på skjerm, og cpu-vifte begynte å gå, men sluttet å gå etter en liten stund.

Etter å ha prøvd å slå på pc'en noen ganger med samme resultat (intet bilde og cpu-vifte som bare gikk en liten stund), så ble det plutselig helt dødt.

Endret av johanend
Lenke til kommentar

My bet is on:

- Gåen PSU/manglende kontater tilkoblet

- Gåent hovedkort (Kortsluttning? Sjekk festeanordningene).

Koble fra alt som ikke er nødvnedig (altså, du har bare hovedkort og skjermkort...?) og prøv.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Ja, gåen psu el.kortsluttet hovedkort er en mulighet, el. bare en bagatell som en glemt kontakt, selvsagt. Ja, jeg har kun satt inn skjermkort -jeg skulle bare sjekke at alt virket før jeg bygget videre...

Tror jeg lar dette ligge til i morgen nå, så får jeg teste ut tipsene jeg har fått.

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar

Utgangspunktet var at cpu-vifte stoppet etter en liten stund, samt at jeg ikke fikk bilde. Etter et par forsøk med å slå av og på pc'en, så er alt helt 100% dødt, så jeg tror dette problemet er noe mer alvorlig enn en defekt minnebrikke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...