Gå til innhold

Ønsker tips om objektiv til Pentax/Samsung

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå begynt å ta bilder med mitt Samsung GX 10, og føler meg som en guttunge igjen (i dobbel forstand). Med noen velfortjente skattekroner rundt hjørnet går tankene til innkjøp av objektiver.

Jeg har pr dags dato kun standardobjektivet. Hvis vi økonomisk sett tenker fornuftig (altså ikke udiskutabelt det beste, men godt nok...), hva vil de lærde her på forumet anbefale meg å kjøpe? Jeg vil gjerne være godt dekket, fra macro til tele.

I forhold til hva jeg skal fotografere, så blir det endel landskaper, portretter, mye arkitektur og endel nærbilder (f.eks en matrett).

Er dette nok info til å kunne gi meg noen fornuftige råd? En circa pris, gjerne med forslag til innkjøpssted ville gjort meg svært lykkelig!

MVH

Geir

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Har nå begynt å ta bilder med mitt Samsung GX 10, og føler meg som en guttunge igjen (i dobbel forstand). Med noen velfortjente skattekroner rundt hjørnet går tankene til innkjøp av objektiver.

Jeg har pr dags dato kun standardobjektivet. Hvis vi økonomisk sett tenker fornuftig (altså ikke udiskutabelt det beste, men godt nok...), hva vil de lærde her på forumet anbefale meg å kjøpe? Jeg vil gjerne være godt dekket, fra macro til tele.

I forhold til hva jeg skal fotografere, så blir det endel landskaper, portretter, mye arkitektur og endel nærbilder (f.eks en matrett).

Er dette nok info til å kunne gi meg noen fornuftige råd? En circa pris, gjerne med forslag til innkjøpssted ville gjort meg svært lykkelig!

MVH

Geir

Jeg har lagt ut litt info om Pentax sine spesielle Limited objektiver: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=951258

Jeg kjøpte mine fra Adorama.com

PS: Pentax FA 35mm f/2 er det mange som skryter uhemmet av som svært mye objektiv for pengene. Se test på photozone.de

her er utdrag av testens konklusjon:

"The Pentax SMC FA 35mm f/2 is a great performer and even better - it doesn't cost you an arm and a leg. At f/2 the optical quality is already on a very good level and if you stop down a bit it easily reaches excellent to outstanding resolution levels."

Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar
Hei!

MVH

Geir

Her er mine forslag:

1: DA12-24/4 + DA 35/2.8Ltd Macro + DA*50-135/2.8

2: DA12-24/4 + DA 35/2.8Ltd Macro + DA70/2.4Ltd.

3: Sigma 10-20 + FA35/2 + DA 55-300 (billigalternativ)

desse i lag med kit objektivet burde dekke det meste av dei behova du lister opp.

PS. Du treng ikkje kjøpe alt på ein gong.

Japanfoto har gode priser på DA*50-135 og DA 70 Ltd for tida.

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...