rexon Skrevet 12. mars 2003 Del Skrevet 12. mars 2003 Vil det virke inn på tempen hvis en polerer bunnen av kjøleribba slik at den blir speilblank(og da mener jeg speilblank)?? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 12. mars 2003 Del Skrevet 12. mars 2003 Ja, du vil risikere høyere temperatur... Det er sikkert ikke ønskelig Lenke til kommentar
rexon Skrevet 13. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2003 Hva hvis en borrer flere små huller på kryss og tvers på hkjøleribbene. Da vil jo sirkulasjon og varmeflater bli større?? Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Men da vil det også være mindre stål som kjøler Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Men da vil det også være mindre stål som kjøler Man bruker ikke stål til kjøling... Men unansett: det er ikke antall gram gods som gir kjøleevnen, men hvor stor overflate kjøleren har mot luften som skal kjøle. Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 nja ikke overflaten heller. lodder jeg på sølvpapir på en kobber blokk er ikke det no god kjøler heller Men skjønner hva du mente, men borre hull er vell lite lurt. men har du flere er det bare teste seg frem. et annet tips er teste ut hvor mye kjølepasta som man skal ha på. tempen hos meg sank 20 grader når jeg testa forgje gang. Lenke til kommentar
rexon Skrevet 14. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2003 Har en Global Win vifte på min CPU. Skal holde til XP 2600. Har selv en Thunderbird 1400mhz og den ligger idle på 65 grader. Derav min interesse for å finne nye muligheter for å få kjlt pcen. MB temp ligger på 40 grader under belastning. Vurderer å kjøpe en tube artic silver men vet troll ikke om d er vits, så lenge pcen er stabil. Kan jo bare være temperatur sensoren som visser feil... Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Det hjelper å polere (uten stoff, bare pusse) bunnen av kjøleribba. da oppnår du større kontakt med CPU's overflate. Dette gjør at mer varme kan blir transportert bort. Det er i prinsippet overflaten i kjøleribba som er viktig, men man skal ikke overdrive dette og borrer mange hull i kjølefinnene. Dette vil resulterer at det blir mindre tversnittoverflate i finnene fordi noe av materialet er borret bort. Dette gir større varmemotstand og fører til mye temperatur legger seg over den delen nærme prosessoren. Dette er ikke ønskelig, siden mye av temperaturen skal fjernes fra steder som ligger nærme prosessoren. Vet ikke om dette er godt nok forklart, men for all del: Ikke borr hull i ribba di! Lenke til kommentar
AMDturbo Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Men da vil det også være mindre stål som kjøler Jeg ville ikke sagt det på denne måten men jeg er i utgangspunktet enig. Mindre stål gir mindre varmetransport ut til areal utenfor. Det viktigste er at det er nok stål til å forsyne de store arealene med varme. Større areal+større tilførsel av varme=bedre varmeovergang=bedre kjøling. Mao dersom han borrer sånne hull ytterst på kjøleribben kan han i prinsippet øke varmeovergangen uten å tape varmetilførsel utover(siden han allerede er ytterst). Om dette har stor praktisk betydning får praktisk testing vise. AMDturbo XP2000+ 2x256DDR PC2100 GIGABYTE ett eller annet som tåler DDR400 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå