Poppadoodle Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Barnevernet. Er nok ganske mange som har erfaring med denne gjengen, meg selv inkludert. Barnevernet skal verne barna i Norge, men min erfaring er egentlig ganske skremmende. Kan nevne at jeg er 16 år, og altså forteller dette fra et barns synsvinkel. Jeg gikk til barnevernet fordi jeg hadde problemer hjemme. Detaljer angående det vil jeg ikke komme med her, da det ikke er veldig relevant. Tingen er den, at min oppfatning av barnevernet er ganske dårlig. Etter første møte, fikk jeg beskjed om at jeg helt åpenbart var en "meget intelligent og reflektert gutt". Noen dager går, og de prater med min forelder, i møtet etterpå er det ikke snakk om noe "intelligent og reflektert gutt". Min foresatte har på et enkelt møte fått min saksbehandler på sin side, og nå blir jeg konfrontert med påstander om blant annet å bruke barnevernet til utpressing. Jeg gir opp barnevernet, men det settes allikevel opp et møte der man skal lage en tiltaksplan. Jeg får senere høre at barnevernet har konkludert med at jeg oppsøkte dem for å få min vilje i en sak jeg og min foresatte diskuterte. Jeg oppsøker dem enda en gang og får bekrefta dette. Jeg får også se tiltaksplanen. Makan! Disse folkene har utdannelse, men klarer ikke sette opp noe bedre enn det de gjorde. Det hele ender med at jeg sammen med saksbehandleren diskuterer frem en egen tiltaksplan. 1 måned etter dette, har jeg ikke hørt et pip fra dem... Og funnet ut at jeg må få orden på livet mitt på egen hånd Nå ble det mye frustrasjon i dette innlegget, men poenget er det at barnevernet ikke fungerer! For å sitere meg selv: "Barnevernet er intet annet enn inkompente idioter som ikke var smarte nok til å gå allmenn." Så hvilke erfaringer har dere andre med bv? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Jeg jobber for bv, og jeg trives med det. Lenke til kommentar
Poppadoodle Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 (endret) Ok. Det var ... godt å vite. Endret 19. juni 2008 av CaDi Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Jeg har også jobbet for BV tidligere. Du kan ikke forlange at de rundt deg skal ha de perfekte løsningene for deg verken barnevernet eller dine foreldre fungerer slik. De vil begge ganske sikkert hjelpe deg men ikke alltid på den måten du ønsker. Sikkert lurt som du sier å ta ansvar for sitt eget liv når du er såpass gammel som 16 år , de fleste rundt deg vil ganske sikkert hjelpe og støtte deg hvis du er grei og samarbeidsvillig. Lenke til kommentar
Poppadoodle Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 "... de fleste rundt deg vil ganske sikkert hjelpe og støtte deg hvis du er grei og samarbeidsvillig." Vel, akkurat den holdningen vil jeg påstå er lite gunstig hvis du jobber i BV. Barnevernet tror på min foresatte, søsken tørr ikke stå opp i mot nevnte foresatte. Onkler og bestemødre kjenner saken fra én vinkel og kommer derfor ikke til å støtte meg. Jeg har ikke veldig mange igjen, utenom meg selv? Selvfølgelig har jeg venner som støtter, men det er, som du burde være fullt klar over, ikke veldig mye å gjøre når du er under 18. Bagatellisering kommer man ingen vei med. Den siste setningen din passer bedre inn i barnebøker enn i det virkelige livet. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Jeg har også jobbet for BV tidligere. Du kan ikke forlange at de rundt deg skal ha de perfekte løsningene for deg verken barnevernet eller dine foreldre fungerer slik. De vil begge ganske sikkert hjelpe deg men ikke alltid på den måten du ønsker. Sikkert lurt som du sier å ta ansvar for sitt eget liv når du er såpass gammel som 16 år , de fleste rundt deg vil ganske sikkert hjelpe og støtte deg hvis du er grei og samarbeidsvillig. støttes. Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 "... de fleste rundt deg vil ganske sikkert hjelpe og støtte deg hvis du er grei og samarbeidsvillig." Vel, akkurat den holdningen vil jeg påstå er lite gunstig hvis du jobber i BV. Barnevernet tror på min foresatte, søsken tørr ikke stå opp i mot nevnte foresatte. Onkler og bestemødre kjenner saken fra én vinkel og kommer derfor ikke til å støtte meg. Jeg har ikke veldig mange igjen, utenom meg selv? Selvfølgelig har jeg venner som støtter, men det er, som du burde være fullt klar over, ikke veldig mye å gjøre når du er under 18. Bagatellisering kommer man ingen vei med. Den siste setningen din passer bedre inn i barnebøker enn i det virkelige livet. Jeg kan jo egentlig ikke uttale meg annet enn generelt, jeg vet jo ingenting om hva som plager deg. Jeg tipper du mener at problemet ligger hos foreldrene dine og andre og ikke noe hos deg selv, har jeg rett? Jeg kjenner verken deg eller foreldrene dine men kjenner litt til BV , de kan selvfølgelig også gjøre feil som alle andre. Vi får jo alle høre gjennom media osv hvis det skulle skje , mens folk får jo aldri hørt noe om alt det andre positive de bidrar med på grunn av taushetsplikten. De kan gjøre svært lite uten dine foreldre sitt samtykke annet enn å gi råd og veiledning , barnevernet bestemmer ikke noe så lenge det ikke finnes noe vedtak på enten frivillig eller ved tvang å ta fra foreldrene dine omsorgen for deg. Så lenge det ikke er fare for ditt liv eller din helse så vil det neppe skje, og dine foreldre vil forsette å ha ansvaret for deg. Du har ikke så mange alternativ slik jeg ser det... Lenke til kommentar
Poppadoodle Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 Kom du med like mange gode innspill da du jobbet i BV, PencilCase? Kan for øvrig legge til at jeg ikke krever at andre skal legge frem perfekte løsninger for meg. Men tiltaksplanen BV hadde laget gikk jo i mot alt jeg hadde sagt i fra om. Allikevel kan det virke som om BV generellt, har problemer med å kunne innse at det i noen tilfeller faktisk ikke er så rosenrødt, selv om den foresatte er rimelig oppegående. Utdannelsen er mildt sagt altfor dårlig! Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Det fins garantert ting som kunne vært bedre i Barnevernet, sånn som alle andre steder. Men jeg synes du drar alle over en kam pga at du ikke er fornøyd med en saksbehandler. Hva mener du skulle vært annerledes i utdanningen, da? Lenke til kommentar
Poppadoodle Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 (endret) Vel, de to representantene her har vel ikke akkurat bevist at de er noe bedre. Med barneboksmoral og innlegg på en setning blir ikke jeg overbevist. Ellers drar jeg ikke hele barnevernet over en kam pga. min saksbehandler. Heller barnevernet i mitt fylke... Mulig det er bedre i andre deler av landet. Og når vi er inne på å dra alle over en kam. En annen ting som ikke bare gjelder BV, men alle som arbeider med ungdom (kan det virke som). Tenåringer, stereotypiske tenåringer. Mange tror de kjenner deg, bare fordi du er mellom 13 og 19 år. Vanskelig å komme med eksempler ettersom jeg helst ikke vil røpe min historie her, men de finnes. Edit: Glemte å svare på siste spørsmålet. Det er for så vidt vanskelig å svare på også, ettersom jeg ikke kjenner utdannelsesprosessen til de som jobber i barnevernet. Men når de har holdninger som jeg har nevnt over, er det i hvertfall noe som ikke er helt som det skal. Endret 19. juni 2008 av CaDi Lenke til kommentar
o0 Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 (endret) Barnevernet. Er nok ganske mange som har erfaring med denne gjengen, meg selv inkludert. Barnevernet skal verne barna i Norge, men min erfaring er egentlig ganske skremmende. Kan nevne at jeg er 16 år, og altså forteller dette fra et barns synsvinkel. Jeg gikk til barnevernet fordi jeg hadde problemer hjemme. Detaljer angående det vil jeg ikke komme med her, da det ikke er veldig relevant. Tingen er den, at min oppfatning av barnevernet er ganske dårlig. Etter første møte, fikk jeg beskjed om at jeg helt åpenbart var en "meget intelligent og reflektert gutt". Noen dager går, og de prater med min forelder, i møtet etterpå er det ikke snakk om noe "intelligent og reflektert gutt". Min foresatte har på et enkelt møte fått min saksbehandler på sin side, og nå blir jeg konfrontert med påstander om blant annet å bruke barnevernet til utpressing. Jeg gir opp barnevernet, men det settes allikevel opp et møte der man skal lage en tiltaksplan. Jeg får senere høre at barnevernet har konkludert med at jeg oppsøkte dem for å få min vilje i en sak jeg og min foresatte diskuterte. Jeg oppsøker dem enda en gang og får bekrefta dette. Jeg får også se tiltaksplanen. Makan! Disse folkene har utdannelse, men klarer ikke sette opp noe bedre enn det de gjorde. Det hele ender med at jeg sammen med saksbehandleren diskuterer frem en egen tiltaksplan. 1 måned etter dette, har jeg ikke hørt et pip fra dem... Og funnet ut at jeg må få orden på livet mitt på egen hånd Nå ble det mye frustrasjon i dette innlegget, men poenget er det at barnevernet ikke fungerer! For å sitere meg selv: "Barnevernet er intet annet enn inkompente idioter som ikke var smarte nok til å gå allmenn." Så hvilke erfaringer har dere andre med bv? Jeg vet ikke hva saken din handlet om, men man kan ikke bare gå til barnevernet fordi man syns at foreldrene sine er dumme, teite og ikke lar deg være ute hele natten, det må nesten ligge et eller annet ordentlig problem der. edit: glemte en ting: den siste setningen DIN, dvs. den med at de er idioter som ikke var smarte nok til å gå allmenn, tror jeg ikke passer inn i en barnebok engang Endret 19. juni 2008 av o0 Lenke til kommentar
Poppadoodle Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 Mappa med mitt navn på var rimelig tykk allerede for 7-8 år siden den... Og da var det ikke jeg som meldte ifra. Så noe "jeg får ikke lov til å være ute til 5 på natta" opplegg, er det ikke. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Kom du med like mange gode innspill da du jobbet i BV, PencilCase? Kan for øvrig legge til at jeg ikke krever at andre skal legge frem perfekte løsninger for meg. Men tiltaksplanen BV hadde laget gikk jo i mot alt jeg hadde sagt i fra om. Allikevel kan det virke som om BV generellt, har problemer med å kunne innse at det i noen tilfeller faktisk ikke er så rosenrødt, selv om den foresatte er rimelig oppegående. Utdannelsen er mildt sagt altfor dårlig! Jeg jobber fremdeles for BV. Og slik jeg opplever det så er en tiltaksplan fullt mulig å endre. Men lurer på om endringen av den foretaes via diskusjon.no!? Lenke til kommentar
Poppadoodle Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2008 Har jeg noen gang gitt utrykk for at jeg vil endre tiltaksplanen min på diskusjon.no? Jeg har jo faktisk røpt så lite som mulig fra saken min. Uansett: Denne tråden skal ikke handle om meg, som emnet tilsier, handler den om hva folk mener om barnevernet. For det er mye som kan forbedres, og jeg regner med at det finnes mange som har både negative og positive erfaringer... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Folk mener vel så mangt om bv. Selv kjenner jeg ungdommer og foreldre som har både positive og negative opplevelser med vernet. Men det jeg irriterer meg litt på er hangen enkelte skuffede har for å slenge av seg sjikanøse anklager om oss som yrkesstand. Dessuten så lenge du ikke konkretiserer saken din bedre så oppfatter jeg den mest som sutring. Og det kan jeg klare like godt som deg. Sutreeksempel: Vi som jobber i privat barnevern opplever at vi får de mest krevende sakene, og blir tildelt minst ressurser. Hvorfor det er slik vites ikke, men det er besynderlig at det offentlige barnevern sitter på enorme ressurser, både faglig og økonomisk, men "sparer" på disse. Det var vel et fint sutreeksempel!? Nå kunne man jo være fristet til å dømme hele det offentlige bv som et lurvereir bestående av onde mennesker fordi de ikke vil bruke ressursene sine på å hjelpe ungene, men det blir for enkelt. Det dreier seg nok heller om en systemfeil, og sier derfor ikke noe særlig om menneskene som bekler stillingene. Tilslutt så har alle sakene mange sider, og det er veldig viktig å få frem alles synspunkter for å kvalitetssikre eventuelle beslutninger. Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Jeg har også jobbet for BV tidligere. Du kan ikke forlange at de rundt deg skal ha de perfekte løsningene for deg verken barnevernet eller dine foreldre fungerer slik. De vil begge ganske sikkert hjelpe deg men ikke alltid på den måten du ønsker. Sikkert lurt som du sier å ta ansvar for sitt eget liv når du er såpass gammel som 16 år , de fleste rundt deg vil ganske sikkert hjelpe og støtte deg hvis du er grei og samarbeidsvillig. Jeg krevde aldri perfekte løsninger - jeg var vel aldri helt positiv til å gå til barnevernet i første omgang, da jeg regna med det kom til å løse seg om det bare gikk opp for mamma hva som hadde skjedd. Det er greit at det aldri blir akkurat de løsningene som en syns er best for seg sjøl, det er greit at man havner på en mellomting. Det er greit at jeg fikk beskjed om at det var mange som hadde det værre enn meg og at jeg burde prise meg lykkelig for at foreldra mine ikke var rusmisbrukere. Det er til og med greit at jeg ikke blei trodd, kun fordi mamma klarte å gråte og ikke jeg. Men det er faen ikke greit at vedkommende fra BV rotter seg sammen med mamma og slenger masse drit til pappa (som jeg, ifølge de, skal ha sagt). Påstår til han at han bare er en ukjent mann som jeg besøker noen ganger i måneden og at jeg aldri har sett på han som en pappa. Hvor drøyt er ikke det? Lenke til kommentar
Eksempel Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Min oppfatning er at de vil gjøre det beste for barn, men vanligvis får de det ikke til. Lenke til kommentar
Poppadoodle Skrevet 3. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2008 Okey, på tide å svare/kommentere litt igjen. Angående "sutringen", PencilCase. Ja, det kan vel faktisk kalles sutring fra min side, selv om jeg egentlig anser det som frustrasjon. Skal jeg "presentere" saken bedre, må det tas privat. Sutreeksempelet ditt var for så vidt fint det. Og om det er som du sier, bør virkelig noen ta ansvar å få retta opp den systemfeilen fort. Selv om det vel, i de fleste tilfeller, ikke ville blitt veldig mye lettere å få til en ordning, uansett hvor mye penger/midler man måtte ha tilgjengelig. Eller... Når jeg leser det siste du sier der... Jeg vet ikke om det blir brukt noen plasser i landet, men det kunne vært en idé å dra inn psykologer for å vurdere personene. Da tenker jeg på skikkelige psykologer, og ikke sånne lekepsykologer som jeg også har vært borti (ikke jeg, men som jeg vet andre har pratet med...). En vurdering av min foresattes psykiske tilstand hadde nok endret synet til barnevernet i min sak, i hvertfall. bazukh: Tilfellet ditt høres tragisk ut. Og det er på en måte, bare ikke fullt så ekstrem, sammenrotting som har vært tilfelle i min sak. Det med falske anklager har jeg også vært ute for, igjen, bare ikke fullt så ekstremt. Det verste er at du som "barn", ikke kan gjøre noe med det. Velger barnevernet foreldrenes side, er det absolutt ingenting å gjøre. I hvertfall ikke for meg som er 16. Det er derfor jeg kaller mange (ikke alle lenger, men MANGE), inkompetente. Det virker som om de har en tendens til å tro mer på den voksne, simpelten bare fordi nevnte person er voksen. Jeg skjønner at det finnes mange umodne fjortiser som kommer til barnevernet fordi de fikk hussarrest eller noe annet idiotisk vrøvl. Men det er der vi kommer inn på dette å slå alle under en kam. Det finnes modne tenåringer, det finnes faktisk smarte tenåringer. Samtidig som det finnes umodne og "mindre smarte" foreldre. De som jobber i barnevernet må kunne se dette. Det må da virkelig være en viktig egenskap for å i det hele tatt få jobb i BV. Eksempel: Ja, er nok sant det. Men ettersom de vil gjøre det beste for barn, bør det gjøres ting som kanskje kan forbedre arbeidet deres. Strengere krav til å få jobb kan være en ting. Evt. kanskje kunne ha en klar oversikt over hvem som kan ta de vanskelige sakene, og hvem som kan ta de noe lettere sakene. Noe må gjøres, for som du sier, er det ikke helt som det skal idag. Til slutt (så denne først nå...): den siste setningen DIN, dvs. den med at de er idioter som ikke var smarte nok til å gå allmenn, tror jeg ikke passer inn i en barnebok engang;) Virket det på noen måte som om det var intensjonen å presse den setningen inn i en barnebok? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå