Gå til innhold

Nytt hovedkort, gamle gikk i tordenvær.

Jolo

Anbefalte innlegg

Hei!

Nettverksporten på hovedkortet mitt gikk i tordenværet. Så tenkte jeg skulle kjøpe nytt hovedkort. Kan jo selvfølgelig bare kjøpe et nettverkskort, men siden det har gått såpass mye strøm igjennom kortet er jeg redd for at det kan ha fått andre skader som jeg ikke har lagt merke til enda. Rareste var egentlig at ram og cpu overlevde. Trodde disse var mye mer sensitive mot strøm enn nettverksporten.

Men over til valg av hovedkort. Har lyst på et litt godt hovedkort. Driver litt med overklokking så et med gode muligheter for overklokking hadde vært greit. Prosessoren er en intel duo på 2,2ghz men som er overklokket til 3. Ram er 4gb pc8000 fra muskin. Skjermkort er nvidia gforce 8800gts 640mb. Hovedkortet må ha intigrert lydkort og nettverksport. Er villig til å betale opp mot 1700kr for kortet.

Tror det var alt dere trenger å vite.

På forhånd takk.

EDIT:

Kommer aldri til å kjøre i SLI på hovedkortet så dere trenger ikke å tenke på det.

Har sett litt på dette kortet, er det bra og vil det passe fint til mitt oppsett?

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=101990

Endret av Smalltimer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det vil fungere.

Men i og med at du ikke trenger SLI, neppe vil bruke CrossFire, trenger du ikke å bruke 1 700 kr for et kort som er bra nok. Du vil klokke.

Du kan nesten velge hvilket som helst hovedkort i P35 serien til rundt 1 000 kr.

Lenke til kommentar

Slenger meg på her, guttungen har ødelagt lyd utgangen, så nå hakker alt bare.

Ønsker å bytte ut mitt ASUS P5B dlx wifi som jeg har vært utrolig glad i. Krav til nytt kort er at det støtter HW jeg har i signatur og at det har wifi.. Sistenevnte er ikke superviktig da det kan erstattes med et enkelt PCI kort.

Noen gode forslag til meg?

Pris er viktig, ønsker ikke å gå over 1000,- da jeg kun har 1 skjermkort og ingen planer om hverken SLI eller CF.

Lenke til kommentar

Noen jeg mener bør være aktuelle, dere klarer selv å finne de i prisguiden/nettbutikken. Pris fra litt over 600 - 1000+.

- Asus P5KC

- Asus P5K

- Gigabyte GA-EP35-DS3

- Gigabyte GA-P35-DS4

- Abit IP35

- Asus P5K PRO

- Abit IP35 Pro

- MSI P35 Platinum

- Asus P5K Premium/WiFi-AP

- Gigabyte GA-EP35-DS

Når det gjelder Gigabyte er EP korta nyere enn P korta, og har blant annet PCIe 2.0.

Når det gjelder klokking vet jeg i alle fall at Asus P5K, Gigabyte GA-P35-DS4 og Abit IP35 PRO gjør det bra nok.

@Andylove: Har det kortet som lydutgangen din er gåen på sjøl. Bra fungerende kort.

Lenke til kommentar

Jeg har kikket litt på de kortene der, men fant ut at hvis jeg legger til ca 500,- og havner på 1500,- så får jeg et minst like godt kort som det jeg har nå, med tanke på når jeg kjøpte det da.

Er svært fornøyd med mitt P5B, det har vært strålende. Derfor er det også vanskelig å finne en erstatter.

Tittet litt på P5E korta, de har jo X38 brikkesett. Hvordan er dette kortet fremfor f.eks P35 kortene? For meg er stabilitet, kvalitetskomponenter og levetid noe jeg setter som viktigst. Skulle helst at et med Wifi da jeg er blitt glad i det fra det kortet jeg har nå.

Skogen er bare litt stor å lete i når man har femti typebetegnelser å gå ut ifra ;)

P5E Deluxe X48

P5E WS PRO

P5E X38

Tittet litt på disse kortene, de ser svært aktuelle ut. Men hva er egentlig den store forskjellen? Skjønner X48 brikkesettet fremfor X38, men hva er egentlig WS PRO (workstation?) og er det en fordel i noen grad?

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Asus P5K Premium/WiFi-AP har i stor grad samme specs som P5B. Ja det er vel kun minimale forskjeller og dette er i realiteten avtageren til P5B DX/WiFi-AP (altså minst like godt som P5B DX/WiFi-AP). Faktisk er P5K Premium et såkalt "Black Pearl Special Edition" kort, som faktisk kostet over 2 000 kr ved lansering (jaggu har prisene droppet). Komplett har faktisk ikke dette kortet, men et tilsvarende som heter P5K-E/WiFi-AP. Noe lavere spesifisert.

Jeg ser ingen hensikt i å velge X38 eller X48 hovedkort annet enn for muligheten til CrossFire og eventuelt DDR3 minne (og man får DDR3 kort i P35 serien også). Har ikke hørt noe som indikerer at de bedre P35 kortene er mindre stabile enn X38. Men prisforskjellen er uansett en 400 - 500 kr (eller mer).

Mye av dette skyldes vel at P35 er mainstream hovedkort og X38/X48 er entusiasthovedkort. Altså det siste er hovedkort for de som skal ha det lille ekstra og derfor betaler litt overpris.

Når det gjelder WS kortene har de vanligvis et PCI-X spor (for skikkelige Raid-kontrollere m.m.), og noen ganger flere PCI-e 16x spor (dette gjelder nesten uansett om det er P35, X38, P45 eller). Men er slikt viktig så kjøper man ikke Asus uansett pga alt for dårlig nettverkskontroller. Da er det SuperMicro som er alternativet.

Du har jo også muligheten å kjøpe P45 baserte hovedkort, dette er i realiteten avtageren til P35. Men jeg tror ikke de finnes med WiFi annet enn for DDR3 minne (det finnes, men det ser ikke ut som noen av nettbutikkene har det, heter Asus P5Q Deluxe/WiFi-AP @n. DDR3 kortet heter Asus P5Q3 Deluxe/WiFi-AP @n).

PS! Ikke regn meg som "professor" i hovedkort, mine synspunkter bygger kun på det jeg har klart å lese meg til fra ulike kilder. Andre vil sikkert mene noe helt annet.

Lenke til kommentar

Kjøpte nettop en prosessorvifte til 600kr så har tenkt å overklokke litt. Kan ikke si at det skal være seriøst. Mer for å se hvor mye jeg klarer å få ut av prosessoren min. Men tror jeg går for det kortet jeg.

EDIT: Da var det bestilt.

Endret av Smalltimer
Lenke til kommentar
Hvilket skal jeg gå for da?

Asus P5Q Pro, f.eks. Har det nyeste brikkesettet til Intel. Anandtech sin preview av P45.

Asus P5Q Deluxe. Også et P45 kort. Men noe dyrere.

Gigabyte GA-EP35-DS4.

Du vil tydeligvis kjøpe på Netshop i og med at du linker konsekvent dit. Men dropper du det, er også Gigabyte GA-EP45-DS4 et alternativ.

Du må nesten bare sjekke ut hvilket av kortene som passer best deg i forhold til spesifikasjoner. Synes faktisk P5Q korta virker interessante, med mange SATA, USB og FW. Pro og Deluxe versjonen vil faktisk gi mulighet for CF. Det er feil i spesifikasjoner for PQ5 Pro i prisguiden. De er spesifisert for FSB på 400 Mhz (1600 Mhz) og DDR2 minne opp til 1200 Mhz. Så du burde ikke ha problemer med å klokke fra 2,2 til 3 Ghz.

Nå har jeg ikke hørt om Asus kort basert på P35, X38 (og sikkert ikke P45 heller) som stopper på 400 Mhz FSB. De som kan gjøre det er de som bruker nVidia brikkesett.

Edit: Ser jeg var litt sen: Trådstarter har alt bestemt seg og bestilt. Men regner med at andre kan nyte godt av anbefalingene.

@PerUlv: Ser faktisk ut til at EP45-DS4 og EP45-DS5 har omtrent identiske kjøleløsninger. Og at forskjellen er på andre områder, slik som at DS5 har 10 SATA. Derfor er jeg ikke sikker på om de klokker særlig forskjellig.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
@PerUlv: Ser faktisk ut til at EP45-DS4 og EP45-DS5 har omtrent identiske kjøleløsninger. Og at forskjellen er på andre områder, slik som at DS5 har 10 SATA. Derfor er jeg ikke sikker på om de klokker særlig forskjellig.

Stemmer - de er ganske like, samme vrm også, sånnt sett er det vel like greit å hoppe på DQ6 hvis man først skal velge noe annet enn DS4

EDIT: Modellene med P bak har innebygd TPM modul - DS5 har det som standard, derfor er standard DS4 så mye billigere enn DS5

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...