Gå til innhold

LILO henger :(

Anbefalte innlegg

Kjører dualboot med RH7.2 og XP. LILO ligger på linux-partisjonen (ikke MBR altså). Dette har fungert smertefritt til nylig... Nå stopper LILO underveis med meldingen LIL- Litt googling har fortalt meg at dette betyr :

The descriptor table is corrupt. This can either be caused by a geometry mismatch or by moving / boot/map without running the map installer.
Hvordan kan jeg fikse dette?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forhåpentlig vis kan det ordnes med å boote med oppstart diskett/cdrom og skrive "lilo" som root :)

Lykke til

Nope.. prøvde dette først. Prøvde også å gi /boot/map nytt navn for deretter å kjøre /sbin/lilo men det hjalp desverre ikke :roll:

Lenke til kommentar
hva med og slenge lilo inn i MBR, har det der sjøl på alle maskiner.. funker iallefall :p

Takk for forslaget... kunne vel kanskje vært greit det, men er det ikke sånn at det blir problemer når XP partisjonen bruker NTFS? Hvis det ikke er noe problem hva må gjøres for å få flytte lilo fra /dev/hda3 til MBR (/dev/hda???)

Lenke til kommentar

Problemet er løst... Nå bruker jeg grub som bootloader for begge OS. For eventuelle andre som har samme problem kan det løses på følgende måte:

1. Legg til følgende linjer i /etc/grub.conf

title Windows XP

root (hd0,0)

makeactive

chainloader +1

2. Skriv over windows sin bootloader (i MBR) med GRUB

/sbin/grub-install /dev/hda

3. Nyt din nye bootloader (som forøvrig er vanvittig mye penere enn den du er vant med :p )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...