fredrikmg Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Jeg har problemer med en HP Compaq nx7000 bærbar pc med Windows XP (maskinen er fra 2003). Når jeg prøver å starte maskinen, får jeg først opp den vanlige HP-velkomstskjermen. Deretter kommer en melding om at Windows ikke startet uten feil, og jeg får valget mellom vanlig oppstart, sikkermodus, "siste fungerende konfigurasjon" etc. Uansett hva jeg velger, skjer følgende: Jeg får opp Windows-ikonet på vanlig måte, men istedenfor at Windows starter, kommer det opp en feilmelding på blå skjerm i en brøkdel av et sekund (så kort tid at det er umulig å lese meldingen). Deretter starter maskinen på nytt av seg selv. (Dersom jeg velger å starte sikkermodus med bare kommandolinjen, kommer ikke Windows-ikonet, men feilmeldingen og restarten kommer på samme måte som ellers.) Hvis jeg ikke gjør noe, går den i loop: Den restarter om igjen og om igjen. Hver gang den kommer til det skjermbildet der det er mulig å velger mellom ulike modi, venter den i 30 sek. før den velger vanlig Windows. Eneste måten å avbryte loopen på, er å holde inne av/på-knappen, slik at maskinen skrur seg av. Jeg vet ikke hva som forårsaker problemet. Men jeg har hatt problemer med strømforsyningen / laderen en stund. Det kan virke som om det er dårlig kontakt mellom laderpluggen og kontakten for tilkobling til nettstrøm. Dette har ført til at maskinen ved en del anledninger plutselig har skrudd seg av. Jeg har også opplevd at den plutselig har startet i det laderen ble koblet til, uten at jeg har trykket på av/på-knappen. Jeg har ikke installert hverken maskinvare eller programvare den siste tiden. For noen måneder siden satte jeg inn ekstra RAM på maskinen, og den fungerte fint etter det. I dag prøvde jeg for sikkerhets skyld å fjerne den ekstra minnebrikken, men det hjalp ikke. Jeg har forsøkt å trykke på F10 for "ROM-basert setup". Da kommer jeg inn i setup-programmet, som ser ut til å fungere som det skal. Men jeg vet ikke om jeg kan gjøre noe fornuftig der, så jeg har bare avsluttet programmet uten å endre noe. Jeg har nettopp bestilt en ny bærbar PC, så selve maskinen er det ikke så farlig med. Men det er mange filer på harddisken som jeg gjerne vil kopiere ut før jeg pensjonerer den. Hva kan jeg gjøre? Håper det er noen som vil hjelpe. Lenke til kommentar
loffen90 Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 har nøyaktig samme problem og aner heller ikke hva som må gjøres. Lenke til kommentar
lillaflodhest Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Jeg også! Ingen som har peil? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Sett i en cd med Windows XP på og boot fra den. Velg repair med console. Når konsollet er ferdig og det blinker klart for å skrive kommandoer, så prøv denne. chkdsk /F /R Bare for å prøve, kan ikke garantere det løser problemet, men er verd et forsøk... Lenke til kommentar
fredrikmg Skrevet 10. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2008 Det virket! Tusen takk til deg. (brukte chkdsk /p /r, ikke /f.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå