Gå til innhold

Acer Aspire One vs. Asus eee vs. MSI Wind

Anbefalte innlegg

Hva er forkjellene på disse? Prisene på disse og når blir de forkjellige versjonene tilgjengelige i Norge?

Jeg skal forsøke å sette opp en oversikt hvis jeg får mye informasjon :)

Kjør debatt:)

Er det noen andre små billigpcer som bør være med også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

msi wind er den eneste uten SSD. men har til gjengjeld en satahardisk på 80gb.

msi har også størst skjerm, med 10" blank.. men har samme oppløsning som sine konkurenter. 1024x600.

har selv bestilt meg en hvit wind =) .. hadde egentlig planer om acer sin.. men etter litt rask review søking, gikk jeg for wind som var 1000 (?!) kr dyrere..

Lenke til kommentar

Det gjelder vel å definere hva man har behov for.

Jeg kan ha lyst på en liten maskin å dra med på ferier og reiser. Den bør ha blåtann så jeg kan komme på nett via mobilen når det ikke er noe nett tilgjengelig. Den må kunne lagre minnekort fra digitalkameraer og ellers ha de vanligste PC funksjonene. Jeg tror også det vil være greiest med Windows siden det er det jeg bruker mest på hjemmemaskinene. Den bør også kunne brukes noen timer på batteri. Den vil antakelig ikke bli brukt så mye hjemme bortsett fra muligens litt surfing på senga.

Foreløpig sikter jeg meg inn på MSI Wind når den kommer med 6-cellers batteri. Den er mest lik en vanlig PC i miniformat, og har så stor disk at det ikke vil bli plassproblemer. De små Linuxmaskinene er sikkert fine, men jeg er redd jeg vil savne blåtann samt at jeg har noen windowsprogrammer jeg gjerne vil ha med meg på tur. Men jeg følger med og har på ingen måte bestemt meg.

En annen sak er at jeg greier meg godt uten en slik liten sak, men den kommer inn under kategorien "kjekt å ha".

Lenke til kommentar

Alt etter behov. Uansett synes jeg MSI sin er på grensen til å være en ultraportabel, så da kan man likevel velge en sånn.

Har man en laptop fra før, så synes jeg asus og acer er det man skal velge. Har man ikke laptop, men ønsker seg en liten maskin som er enda mindre en ultraportabel, så er MSI kanskje valget.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Disse ubrekreftede leveringsdatoene tar jeg med en stor klype salt. Jeg kommer ikke til å bestille noe før de har den på lager. Har planer om å kjøpe MSI Wind med det store batteriet. Men når det kommer på lager er det kanskje noe annet jeg har lyst på. På den måten får jeg aldri kjøpt noe og sparer masse penger;-)

Lenke til kommentar

Jeg ville helt klart gått for Asus eee 901!

- Windows XP.

- 12 GB Solid State Disk. (Pluss kjøpe 16gb sdhc kort fra ebay for 300kr)

- 8,9" skjerm. 1024 X 600

- Intel Atom 1.6GHz

- 6 Cells batteri! 6-7 timer normalt bruk.

Virker som en sikker vinner av de små maskinene som er tilgjengelig per dags dato.

Endret av sir-alex
Lenke til kommentar

For meg betyr størrelsen alt. Den må være så liten og lett at jeg enkelt og greit kan ta den med meg hvor som helst. Den skal utelukkende brukes til sjekking av mail og surfing på nett, så den trenger ikke å være spesielt kraftig for min del. Innbiller meg at det er Acer Aspire One som passer best til mitt behov.

Lenke til kommentar
Asus eee 700/900/901 er mindre enn aspire one, så hvis størrelsen betyr alt ville jeg heller gått for en av de.

Størrelsen er litt mindre, ja - men Asus eee modellene har et altfor tett og dårlig tastatur, så for mange vil det være "a real pain" å skulle bruke den til en del skriving. Tastaturet til Acer er av en helt annen klasse.

Lenke til kommentar

Hva veier Asus vs. Acer? Blir det f.eks. forskjell i vekt om jeg bytter til et bedre batteri?

For meg så er det som sagt viktig at den er så portabel som mulig, den vil stort sett bli brukt i jobbsammenheng for å gi litt mer fleksibilitet (gjør en del arbeid over internett, men er lei av å sitte inne foran en stasjonær PC hele dagen). Litt skriving blir det jo, så dersom Acer har et veldig mye bedre tastatur og forskjellen i størrelse er minimal så er det kanskje et bedre valg :hmm:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har en XPS M1330 som er en 13,3" fra før av. Så valget mitt falt nok på Acer One, dette er fordi jeg er en student ved KomTek NTNU og jeg ikke har lyst til å drasse med meg en XPS som går for over 8k norske, siden jeg da er så distré og glemmer ting overalt er det bedre å ha med seg en liten Acer One å notere på.

Lenke til kommentar

Jeg har lest en god del om MSI Wind og Asus Eee 901. Her er en kort oppsummering:

(Dette er subjektivt..)

MSI Wind

Denne virker som en kurrant pc, men hovedsakelig ville jeg ha styrt unna denne og jeg skjønner ikke helt hvorfor folk ikke gjør det. Den har en harddisk! Det er 110% feil for en notebook/utralportable spør du meg! Dessuten kan du oppgradere SSD, sette inn minnekort og benytte deg av online lagring. En SSD tåler dessuten mer, og jeg vil i alle fall at min skal tåle litt da den kommer til å være med rundt omkring. Og dessuten: MSI har prestert å sette CTRL knappen feil! Og heller en FN knapp ytterst! Det i seg selv er jo helt idiotisk! Er umulig å endre på tastaturvaner etter snart 10år! Fatter ikke at produsenter fortsatt skal endre standardn der..

Asus Eee 901

Denne syns jeg virker som det beste alternativet.

+Stor og fin skjerm

+Greit tastatur (jeg har prøvd 701..)

+Bra batterikapasitet!

+SSD

+Linux/XP etter behov (tho, Linux må da være way bedre for en slik pc, det sier seg selv.)

+Kvalitetsfølelse

-1, 2, 3 osv. er plassert litt merkelig, men dette er mye lettere å venne seg til enn ctrl.

-pris (for enkelte, jeg hadde lett betalt 4+.)

Jeg vet mest om 901'en siden den har jeg selv valgt og bestilt (20gb Linuxen pga. vel, jeg har plenty av XP innstallasjoner ;))

Men overall så bare at det er harddisk fjerner Wind fra min liste.. Det er skuff. Og jeg syns også at 901/eee'ene ser bedre ut (i alle fall enn Acer Aspire One!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...