Gå til innhold

Tanker om MGS4 (SPOILER!)


RX-TYR

Anbefalte innlegg

Metal Gear Solid 4 er en gedigen skuffelse. Der, nå har jeg sagt det rett ut. Jeg hadde skyhøye forventninger til avslutningen på serien, men dessverre ble de overhodet ikke innfridd.

 

La oss først se på spillbarheten:

 

Selve snikingen er som den alltid har vært, og det er bra, men kontrollene er unødvendig tungvinte, og burde ikke vært endret. At det i tillegg flasher en gul trekant midt på skjermen hver gang jeg kommer nær en vegg, er ikke uhorvelig irriterende, men det ergrer meg likevel. Valgmulighetene er som vanlig mange, og spilldelen av MGS4 er nok den sterkeste siden.

 

Bossene:

 

B&B's, hva skal man si om dem? Makan til søppel skal man lete lenge etter. Jeg skjønner hva de repsresenterer, men det faktum at hovedskurken ikke nevner dem en eneste gang, gir meg følelsen av at de ikke er en del av planen hans, og at de derfor ikke passer inn på stedene de dukker opp (spes kampen mot Screaming Mantis).

Et annet problem er at de er helt like, ja jeg vil gå så langt som å si at de er en og samme person. Og fire kamper mot samme bossen blir i overkant mye, synes nå jeg; i hvert fall når vi må høre Drebin fortelle den samme historien om en jente som overlever og blir sinnsyk, igjen og igjen. Og har jeg egentlig tid til å høre ham holde et fem minutter langt foredrag om ei psykotisk jente jeg allerede vet alt om, når Liquid truer med å utslette verden i nærmeste øyeblikk? NEPPE!

 

 

Historien:

 

At Kojima absolutt skal gjøre ting så likt forgjengerne som mulig, gjør også spillet svakere. For meg synes MGS4 mer som et greatest hits album enn en selvstendig utgivelse. Her samles alt vi har opplevd tidligere i ei stor suppe. Historien, som jeg før har likt veldig godt, får absolutt ingen verdig avslutning. Den bygde seg lovende opp i de første spillene, og jeg gledet meg virkelig til å finne ut hvordan det hele endte. Men det er for mange tråder å nøste opp, og det virker som om historien har utviklet seg til å bli for komplisert, selv for Kojima selv. Jeg synes løsningene han finner tyder på hastverk, og oppbyggingen av spillet er ikke i nærheten av feks MGS3. Det hele blir rett og slett litt for fjernt for meg. En annen ting jeg like var de mange klisjeene: "We were great partners." "No, we were great friends." - kom igjen!

Spillets verste øyeblikk var i mine øyne scenen hvor Naomi dør. Her har hun akkurat forådt oss, flørtet med Vamp og sendt ham etter oss, og vi skal liksom bli lei oss for at hun dør?? Dette provoserte meg virkelig! Den ti minutter lange sekvensen med snørr og tårer, er helt forferdelig i mine øyne. Jeg følte ingen sympati i det hele tatt, og hadde jeg vært Snake, hadde jeg bare plaffet ned den svikefulle kjerringa. Nå viser det seg riktignok til slutt at hun var på vår side hele veien, men det hjelper ingenting når Oracon allerede har grått (særdeles dårlig spilt) de salte tårene sine og ropt "Naomi" et utall ganger.

 

Jeg ville virkelig like dette spillet, for jeg elsker Metal Gear-serien. Og selv om spillet i og for seg er ganske greit, sitter jeg likevel igjen med en følelse av at det kunne vært så veldig mye bedre! Det har likevel sine høydepunkter, og avslutningsscenen med Naked Snake og Solid va flott!

 

Og hvor var den fantastiske theme-sangen fra MGS2 og 3?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt uenig med deg. Kontrollene sitter som støpt! Har ikke hatt noen problemer med dem. Synes også bossene var kule. Fortellingene til Drebin likte jeg også. Dersom du ikke liker dem er det ingenting som stopper deg fra å trykke på start, slik at du slipper å høre mer.

Lenke til kommentar

Ser ut som om du synes akkurat det samme om MGS4 som jeg syntes om MGS3 i sin tid. Og den siste scenen med Big Boss og Snake, som du beskriver som et høydepunkt, er for meg det eneste jeg har å utsette på det jeg vil kalle et nærmest perfekt MGS-spill.

 

Jeg er utrolig glad for at MGS4 ble som MGS1 og 2, og ikke som 3. 3 var en enorm skuffelse for meg.

Lenke til kommentar
Ser ut som om du synes akkurat det samme om MGS4 som jeg syntes om MGS3 i sin tid. Og den siste scenen med Big Boss og Snake, som du beskriver som et høydepunkt, er for meg det eneste jeg har å utsette på det jeg vil kalle et nærmest perfekt MGS-spill.

 

Jeg er utrolig glad for at MGS4 ble som MGS1 og 2, og ikke som 3. 3 var en enorm skuffelse for meg.

 

Helt enig! Den siste scenen var forøvrig det eneste tidspunktet i spillet hvor jeg var på grensen til å kjede meg.

Lenke til kommentar
Dersom du ikke liker dem er det ingenting som stopper deg fra å trykke på start, slik at du slipper å høre mer.

 

Da er jo mye av hensikten borte da. Hadde jeg ikke likt historien, hadde jeg sannsynligvis ikke spilt spillet mer enn en gang. Heldigvis synes jeg den er god, kanskje med unntak av siste scene. Og brylluppet.

 

Hadde de fjernet disse to ville jeg jeg ha vært helt i ekstase.

Lenke til kommentar
Dersom du ikke liker dem er det ingenting som stopper deg fra å trykke på start, slik at du slipper å høre mer.

 

Da er jo mye av hensikten borte da. Hadde jeg ikke likt historien, hadde jeg sannsynligvis ikke spilt spillet mer enn en gang. Heldigvis synes jeg den er god, kanskje med unntak av siste scene. Og brylluppet.

 

Hadde de fjernet disse to ville jeg jeg ha vært helt i ekstase.

 

Du tok det jeg sa litt utav sammenheng nå. Jeg siktet til de delene der Drebin forteller om jentene som har blitt ødelagt av krig. Trådstarter klaget spesifikt på disse.

 

Synes forøvrig at gameplayet til MGS4 er så suverent at spillet er verdt å spille uansett om man ikke er interessert i historien.

Lenke til kommentar

Jada, det skjønte jeg .. Men likevel. Det er kanskje bare meg, men når det gjelder MGS kan de minste ting ødelegge hele opplevelsen. Som i MGS3, hvor introsangen gjorde meg så brutalt forskrekket og arg at jeg fikk en fientlig innstilling mot resten av spillet.

 

Det jeg mener er at om det skulle være deler av et MGS-spill jeg ikke klarer, ville det sannsynligvis ødelagt hele spillopplevelsen, og gjort at jeg ville frastått fra å spille. For meg hadde dte ikke bare vært å hoppe over de delene av historien jeg ikke måtte like.

 

Kanskje fordi jeg har skyhøye forventninger til kvaliteten i disse spillene.

Lenke til kommentar

Joda, poenget var bare at trådstarter ikke trengte å høre på disse fortellingene når han tydeligvis var mer interessert i å fortsette med storyen.

 

Angående introsangen i MGS3, så gjorde den meg også irritert. Noe som forøvrig minner meg om den lille musikkbiten som kom i MGS1 når Konami-logoen kom. Elsket den!

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Naomi forrådte ikke oss. Hun ville bare få Vamp inn i en kamp med snake slik at han kunne drepe Vamp.

 

Men ja, er totalt enig med bossene. I de tidligere MGS spilla hadde hver boss en personlighet. Du sett alle bossene noen ganger før du slosst mot dem. Men her fikk du bare se de en gang, og en gang til når man skulle slosst mot dem.

Lenke til kommentar

BB-bossene så utrolig like ut ja, jeg var også sikker på at de var spilt av samme person. Så dog på creditsene at det var de ikke. Men jo, litt for like. Og bakgrunnshistoriene som skulle være så mørke og sjokkerende.... Man skjønner lissom for lett at det er et "historiefortelling-triks" fra Hideo.

Klisjeene hoper seg opp også ja, men noe annet var vel ikke å forvente.

 

Jeg er ikke skuffet over spillet, det har en fin historie og en fin handling. Men jeg har en del ting å utsette. Som at det er mer cutscenes enn faktisk spilling. Men jeg skal da spille gjennom en gang til, leke meg mer og hoppe over alle cutscenes. Da spiller jeg kanskje et spill, ikke en film. Tror det blir bedre for min del.

Jeg vet jo at mange elsker det faktum at det er 10000 minutter med cutscenes, men det blir for mye for meg. Selv om jeg liker historien.

 

Kontrollene har jeg ingenting å utsette på.

Lenke til kommentar

Syns det er fint med en sånn post egentlig, en ny bruker som faktisk legger ut saklige argumenter og ikke bare masse flaming!:)

 

selv er jeg mgs fan så det synger, så er uenig med det meste utenom at ja B&B bossene var ikke så evig gøye som de gode gamle Mgs 1 bossene.

men klisjeene i historien er akkurat det jeg liker, mye følelser ute og går hvis du bare tar deg tid til å henge med og føle med karakterne:)=)

Endret av Akrabra
Lenke til kommentar
Ser ut som om du synes akkurat det samme om MGS4 som jeg syntes om MGS3 i sin tid. Og den siste scenen med Big Boss og Snake, som du beskriver som et høydepunkt, er for meg det eneste jeg har å utsette på det jeg vil kalle et nærmest perfekt MGS-spill.

 

Jeg er utrolig glad for at MGS4 ble som MGS1 og 2, og ikke som 3. 3 var en enorm skuffelse for meg.

 

Helt enig! Den siste scenen var forøvrig det eneste tidspunktet i spillet hvor jeg var på grensen til å kjede meg.

Lol, just lol.

Lenke til kommentar
Ser ut som om du synes akkurat det samme om MGS4 som jeg syntes om MGS3 i sin tid. Og den siste scenen med Big Boss og Snake, som du beskriver som et høydepunkt, er for meg det eneste jeg har å utsette på det jeg vil kalle et nærmest perfekt MGS-spill.

 

Jeg er utrolig glad for at MGS4 ble som MGS1 og 2, og ikke som 3. 3 var en enorm skuffelse for meg.

 

Helt enig! Den siste scenen var forøvrig det eneste tidspunktet i spillet hvor jeg var på grensen til å kjede meg.

Lol, just lol.

 

Huh?

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...