Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sår på kneet, rennende væske

Gjest Guest_Jonas_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Jonas_*

Var ute på tirsdag, å falt på en kantstein. Ser ut til at huden ble revet av idet kneet traff stenen, og senere den kvelden kom det væske ut fra kneet. I skrivende stund renner det enda.

Er det noen som vet hvilken type sår dette er? Brannsår, skrubbsår o.l? Hvordan behandler man dette uten og gå til legen?

Har 3 bilder av såret også, se nedenfor.

dsc00031288.jpg.xs.jpg

dsc00032bn2.jpg

my.php?image=dsc00033ts2.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjetter på lignende som brannsår. Du må passe på å ikke få ting og tang i såret; rens det og gå på apoteket og skaff deg et slags 'bandasjeplaster' som har lim rundt kantene, slik at ikke luft (og annet dritt) slipper inn. Skift dette ca. hver 3-4 dag så vil det mest sannsynlig være bra om 2-3 uker.

Lenke til kommentar

trenger ikke dra til legen for det der...

rens det med pyrisept, legg på litt bandasje, helst sterilt og la det få masse luft.

prøv å hold det tørt en dag eller to, så går det bra :)

hvis det ikke blir bedre i løpet av helgen så dra til legen, da har du fått en litt for kraftig infeksjon og trenger kraftigere behandling.

Lenke til kommentar

Dette er nok ingen brannsår, det er nok et skrukksår. Ser at du har skrubbet bort de øverste hudlagene. Siden du fikke dette på tirsdag bør du vurdere om du muligens skal oppsøke legevakten i dag og fortele hvordan det er. Det gule fyllet er nok hvite blodceller som jobber, men det er også mulig at det er en form for infeksjon som da bør oppfølges av lege slik at du muligens får noe antibiotika mot det. Det burde ikke bli så myevæske der etter såpass lang tid, om du ikke har kommet mye borti det igjen da.

Ha en fin kveld vidre! :thumbup:

Lenke til kommentar

Trenger ikke å dra til legevakten for det skrubbsåret.

Men for at sårtilhelingen skal gå så fort og bra som mulig, trenger du følgende bandagsjer (kan fåes på apoteket til en billig penge):

1. Jelonet

2. Melolin

3. Tejp

Jelonet er en slags nettingbandasje med sårsalve. Den kan klippes til i den formen du ønsker, den skal bare dekke såret, ikke frisk hud. Den forhindrer at øvrig bandasje fester seg i såret. Jelonet skal sitte nærmest såret.

Utenpå Jelonet setter du Melolin som er en absorberende bandasje med plast på innsiden som er perforert. Denne skal sitte med plasten mot såret.

Alt sammen tejper du fast.

Såret skal vaskes 1 gang pr dag med lunket vann, gjerne i dusjen. Se etter tegn på infeksjon som vond lukt eller puss, da må du dra til legen.

Endret av TOMpsy
Lenke til kommentar
Gjest Guest_Jonas_*

Har enda ikke gått til legevakten, men smørte på noe fysidin (eller noe sånt), som skal rense og holde drit borte fra såret. Satte på et plaster, og noe teip ovenfor plasterer igjen, og nå er det helt rødt, det renner ikke væske ut, og jeg har fått skorpe i kantene.

Gror fint ser det ut til :)

Lenke til kommentar
Gjest herlings

Hei, igår falt jeg i svingen på rulleskøyter (i en fart på rundt 40 km/t eller noe), jeg dro rett på akuttmottaket. Jeg hadde pådratt meg svære skrubbsår på kneet, armene og ansiktet. Idag væsker sårene, og ifølge skadesentralen og mine pålitelige kilder er dette helt normalt (når det gjelder denne typen sår). Vi kaller det "sårvann" (ikke offisielt) her hos meg, og det er kun en måte å stoppe det på. Man må kun la det renne ut, det tar slutt etterhvert, men hold det rent, det minste du ønsker er infeksjon.

Lenke til kommentar
Gjest herlings
Hei, igår falt jeg i svingen på rulleskøyter (i en fart på rundt 40 km/t eller noe), jeg dro rett på akuttmottaket. Jeg hadde pådratt meg svære skrubbsår på kneet, armene og ansiktet. Idag væsker sårene, og ifølge skadesentralen og mine pålitelige kilder er dette helt normalt (når det gjelder denne typen sår). Vi kaller det "sårvann" (ikke offisielt) her hos meg, og det er kun en måte å stoppe det på. Man må kun la det renne ut, det tar slutt etterhvert, men hold det rent, det minste du ønsker er infeksjon.

Jo, glemte forresten at det kalles lymfe. Lymfesystemet i kroppen har fire oppgaver:

1. Samle opp overflødig væske.

2. Fange opp ulike elementer som har trengt seg ut gjennom blodkarene.

3. Ta hånd om kroppens forsvar mot virus, bakterier og kreft.

4. Transportere fett fra tarmene og ut i kroppen

-Så sannsynligvis er væsken vi snakker om: lymfesystemets forsvar mot bakterier og virus.

Lenke til kommentar
Gjest Herlings

En annen mulighet, og den mest sannsynlige (for meg nå for tiden) er blodplasma, dette er ganske vanlig i dype skrubbsår (o.l.) at blodplasmaen renner ut (drikk mye) og forstyrrer koagulasjonen. Men det er helt nomralt =D

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Jonas_*

Er selv i ung alder og har vært borti slike sår før. Bare ikke så dype, og væsken har ikke vært så pågående som nå. Ble litt bekymret, og det var slett ikke behagelig å gå (følte at såret og huden strakk seg lenger enn nædvendig hver gang jeg beveget foten).

Såret en nå kun en liten sirkel med tykk skorpe. Blir mindre for hver dag. =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...