Gå til innhold

Strømmforsyning som ikke strekker til, eller?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettopp bygget følgende system:

HK: IP35 pro

Skjermkort: 8800gts 512mb

Ram: 4gb 6400 ddr2 Corsair

CPU: Q6600@2,4 ghz

HDD: 7200 sata

DVDrom

Mist 500W strømforsyning!

Problemet mitt er at når hver gang cpuen skal arbeide litt mer enn vanlig, kommer det en ulyd fra PSU'en. En slags overload lyd liksom. I tillegg fryser bildet seg i spill osv i noen sekunder. Jeg kjørte en test på nett der en oppgir alle komponenter, og fikk anbefalt at burde ha 510w.

Er PSU'en rett og slett for svak, eller er den defekt? Må nesten vite om PSUen skal reklameres, eller om jeg rett og slett bare skal kjøpe noe kraftigere :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvortid kjøpte du PSU. Kan virke som at det er noe gale med den og det har jo vært veldig mye snakk om dårlige kondensatorer i mist PSU for tiden.

Kjøpte den for litt mer enn 2 uker siden.. temperaturen på cpu ligger under 50 grader på det verste, og 30 grader på det meste i system. Er ulyden jeg er mest redd for.. Når jeg spiller eller under hardere påkjenning er det virkelig hodepineframkallende. Er det noe jeg kan gjøre for å finne ut om psuen er i skikkelig stand? Kan dette skade andre komponenter i pcen?

Er så kjipt å levere inn og vente. Hadde tragisk nok vert kjekkere om 500 watt ikke strakk til, og ingenting er defekt. :p

Kravet om sterkere psu blir vel mer tilstedeværende om jeg setter inn flere komponenter?

Lenke til kommentar
De komponentene skal ikke belaste PSU mer enn halvparten i verste fall, så det skal i utgangspunktet holde fint med 500W. Hva høres denne lyden ut som? Summing? Normalt sett skal ikke PSUer lage ubehagelige lyder, spesielt ikke om de er plagsomme.

Ok. Det høres ut som det er en kabel som er borti vifta inni, men mer enn det liksom.. Litt mer elektronisk som en cpu som jobber noe sinnsykt. Men teorien om kabel borti vifte ryker vel når lyden bare kommer under påkjenning. Det må være et svakt ledd som ikke takler så mye inni den kanskje?

Lenke til kommentar
Ok. Det høres ut som det er en kabel som er borti vifta inni, men mer enn det liksom.. Litt mer elektronisk som en cpu som jobber noe sinnsykt. Men teorien om kabel borti vifte ryker vel når lyden bare kommer under påkjenning. Det må være et svakt ledd som ikke takler så mye inni den kanskje?

Lurer på om jeg har samme problemet.

Jeg har c2q6600, 8800 gtx ,600 w mist.

Vanskelig å forklare lyden. En slags knitring. Utrolig plagsom. Kom som regel når jeg spilte fifa manager, og når lyden først kom slutta det ikke.

Trodde ei stund det var en vifteledning elns som traff en av viftene, men det var ikke tilfelle.

Jeg endte med å ta av sidedekselet på tsunami kabinettet mitt.

Etter det har jeg ikke hatt det problemet.

Synes forøvrig strømforsyningen min er ekstrem varm. Så varm at den varmet toppen bak på kabinettet.

Det ble også bedre etter jeg fjerna sidedekselet.

Lenke til kommentar
Vis det er en knitring så er det nok mer sannsynlig en harddisk.

Vanskelig å forklare lyden.

Jeg kaller det knitring, men tviler på det var fra en av HDene.

På det verste hørtes det ut som hele maskinen var i ferd med å kortslutte, og jeg gikk fort ut av spill for å gi maskinen en pause.

Hvis lyden kommer igjen skal forsøke å plassere mikrofon i nærheten og se om jeg får tatt opp lyden.

Lenke til kommentar

Har to WD disker en på 500gb og en på 750gb. Har overført filer på 4-5 gb nesten lydfritt. Flytta over 100 gb i en operasjon, og det var smidig og uten noe særlig lyd.

Utrolig vanskelig å beskrive lyden, men kjente meg litt igjen i det trådstarter skrev når han sa det kunne høres ut som vifta snurret borti ledninger i og med at det var en av tinga jeg sjekket når maskinen min begynte å lage de lydene.

Kommer aldri når maskinen var idle. Men når jeg kjørte Fifa manager så kunne lyden dukke opp etter 2 minutts spilling.

Etter at jeg fjernet sidedekslet for et par uker siden, har maskinen vært rolig, også når jeg spiller.

Skal ta dekselet på igjen i morgen, og hvis lyden begynner å dukke opp igjen skal jeg prøve å gjøre et opptak av lyden.

Edit: I motsetning til trådstarter opplevde jeg ikke noen problemer med spill at bilder frøs under spilling.

THN: Hvis du har mulighet så kunne du prøvd å få lydopptak av ulydene så andre på forumet kunne fått hørt det.

Endret av JULINGiKAKE
Lenke til kommentar
Har to WD disker en på 500gb og en på 750gb. Har overført filer på 4-5 gb nesten lydfritt. Flytta over 100 gb i en operasjon, og det var smidig og uten noe særlig lyd.

Utrolig vanskelig å beskrive lyden, men kjente meg litt igjen i det trådstarter skrev når han sa det kunne høres ut som vifta snurret borti ledninger i og med at det var en av tinga jeg sjekket når maskinen min begynte å lage de lydene.

Kommer aldri når maskinen var idle. Men når jeg kjørte Fifa manager så kunne lyden dukke opp etter 2 minutts spilling.

Etter at jeg fjernet sidedekslet for et par uker siden, har maskinen vært rolig, også når jeg spiller.

Skal ta dekselet på igjen i morgen, og hvis lyden begynner å dukke opp igjen skal jeg prøve å gjøre et opptak av lyden.

Edit: I motsetning til trådstarter opplevde jeg ikke noen problemer med spill at bilder frøs under spilling.

THN: Hvis du har mulighet så kunne du prøvd å få lydopptak av ulydene så andre på forumet kunne fått hørt det.

"Hyggelig" å høre at jeg ikke er den eneste:) Jeg er også helt sikker på at dette ikke er en av diskene. Derfor jeg skriver om det her for det er så merkelig. Den kommer i grunn kun når jeg fyrer opp spill, men laggen i spill kan forklares med andre ting da. AoC er jo ikke akkurat stabilt for tiden. Skal prøve å ta av sidedøren og se om det gjør nytten hos meg også. Skal prøve å få tatt lydopptak en dag jeg er hjemme og har tid. Har sendt mail til microplex nå, om dette er som det skal være med deres "lydløse" psu'er.

Men som Julingikake sier så er dette en merkelig lyd. Siden den forsvinner når han fjerner sidedekselet så kan det vel tyde på varme? Kan det hende at PSU'ren fyrer opp vifta på fullt når den blir for varm, og at denne varmen uteblir når dekselet på kabinettet ikke står i veien for frisk luft? Lyden er en knitring ja, men kan egentlig beskrives mer som elektronisk. Som en cpu som jobber veldig uregelmessig, av-på-av-på. Kan ikke være meningen at den skal være tilstede, for den er forferdelig å høre på, og står til og med i motsetning til de verste 7200 diskene.

Om noen har noesomhelst å komme med så hadde det vært fint. Håper microplex er i stand til å sende erstatning før de krever drittpsuen returnert...

Endret av THN
Lenke til kommentar

Nå har jeg forresten testet med døren åpen, men ingen forskjell. Lyden kommer MED EN GANG introvideo i AoC begynner, og slutter fullstending MED EN GANG jeg avslutter AoC. Har ikke merket noe til støyen når jeg kjører eksempelvis WoW. Ytelseskravene er kjempeforskjellige mellom de to men... Kan feilen ligge i AoC? Syns ikke vi kan konkludere med overvarme når psuen framkaller verdens verste lyd bare ved å vise filmer og innloggingen i AoC. Ingenting kravstort skjer før jeg hopper inn i spillet.

EDIT: Problemet kom etterhvert i alle andre spill også, bare litt senere etter oppstart...

Å smerte! Ingen her ute som klarer å sette fingen på noe? :cry:

Endret av THN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...