Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan politiet bryte loven som de vil?

Hoel

Anbefalte innlegg

Satt akkurat og så på en video laget av VG i en UP bil hvor førerne gjør et par grove ting som vi dødlige hadde fått enorme bøter for eller mistet førerkortet.

Etter omtrent 15 sekunder hiver han seg ut 2 felter rett bak en lastebil uten noe som helst sikkerhetsmargin og etter 51 sekunder filmes speedometeret til 120 KM/t som skulle tilsvare en faktisk hastighet mellom 110 og 120 KM/t et sted noe som ville resultert i en kraftig bot for oss dødlige.

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=505329%20

Og dette gjelder selvfølgelig ikke biler under utrykkning med blålys.

Så, kan politiet bryte loven for å ta oss andre uten bruk av blålys? Og hvor får de tilatelse til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

veitrafikklovens § 11.

§ 11. Unntak for utrykningskjøretøy m.m.

Kongen gir regler om adgang til å fravike det som er fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 5, 6, 7, 8 og 9 for fører av utrykningskjøretøy, fører av kjøretøy i polititjeneste og fører av vegarbeidsmaskin eller annet kjøretøy som nyttes til arbeid på eller ved veg. Det samme gjelder for fører av kjøretøy i regionvegkontorets tjeneste og offentlig parkeringskontrolltjeneste.

han kjører på en vei som har to felt vær vei når han hiver seg ut i forbikjøringsfeltet. vet ikke om han hindret noen som var i forbikjøringsfeltet men bortsett fra det så kan jeg ikke se noe jeg vil pirke på der.

vet ikke når du så han lå i 120 men så når de hadde zoomt inn på skjermen som var i bilen at den viste 133 nede i høyrehjørne. men som det da ble sagt så lå de da etter en som råkjørte som de skulle stoppe.

*tillegg*

stille uttrykning uten lys og lyd er ikke uvanlig i tettbygdestrøk og på vei til aksjoner der det er et viktig punkt å ikke si ifra at de kommer.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Ser likevel ikke helt logikken i å kjøre enda fortere enn de de anser som farlige fordi de kjører for fort. Da burde de heller målt fra et stasjonært punkt og stoppet dem når de nådde punktet de står på.

Å bruke masse ressurser på rimelig spreke biler for å legge seg på hjul etter råkjørerene ser jeg på som noe vås. Og for at det ikke skal være noe tvil, nei, jeg er ikke blandt de omtalte verstingene, og jeg er ikke bitter fordi jeg har blitt stoppet og fått en saftig bot.

Lenke til kommentar
Ser likevel ikke helt logikken i å kjøre enda fortere enn de de anser som farlige fordi de kjører for fort. Da burde de heller målt fra et stasjonært punkt og stoppet dem når de nådde punktet de står på.

Å bruke masse ressurser på rimelig spreke biler for å legge seg på hjul etter råkjørerene ser jeg på som noe vås. Og for at det ikke skal være noe tvil, nei, jeg er ikke blandt de omtalte verstingene, og jeg er ikke bitter fordi jeg har blitt stoppet og fått en saftig bot.

forskjellen på en sivilbil med sivilpoliti og en vanlig bil med sivil person i bilen er at bilen til politiet er bygd opp/"tunet" for å være mer stabil i høyehastigheter(blant annet) og sjoføren har opplæring i håndtering av denne og/eller lignende biler for uttrykningskjøring.

og det at det ikke alltid er praktisk mulig å utføre slike stasjonære kontroller, for ikke å snakke om jungeltelegrafen som fort gir besked om hvor disse er og du dermed ikke tar de som vanligvis kjører for fort der.

så er det jo en psykisk side av saken også. når du vet at det kan være sivilpoliti på veien så er det en ekstra grunn til å ikke gi litt ekstra gass e.l. "storebror" kan se deg

Lenke til kommentar

Ifølge kjørelæreren min har politiet lov til å bryte fartsgrensen som de føler for (så lenge dette kan begrunnes, f. eks. ved utrykning), men ikke de øvrige trafikkreglene. Med andre ord har de ikke lov til å bryte vikeplikten o.l.

Dog er jeg ikke sikker på om dette stemmer.

Lenke til kommentar
Ifølge kjørelæreren min har politiet lov til å bryte fartsgrensen som de føler for (så lenge dette kan begrunnes, f. eks. ved utrykning), men ikke de øvrige trafikkreglene. Med andre ord har de ikke lov til å bryte vikeplikten o.l.

Dog er jeg ikke sikker på om dette stemmer.

Hvis du ser litt lengre opp så er det ramset opp en del punkter i veitrafikkloven politiet har lov å bryte.

Det er vel bare bra at politiet har muligheten til å gjøre slikt?

Ikke ta det feil, jeg er blant de som ikke kan fordra at up er ute og gir bøter for små overtredelser.

Men, om slike overtredelser av politiet fører til at idioter i trafikken blir tatt, så er det da bare flott.

Husk også at politiet får opplæring i hvordan man skal kjøre fort, noe vi andre ikke får.

Lenke til kommentar

Mye av disse ressursene de mangler til å gjennomføre slikt går med til bilene de benytter for å følge etter råkjørerne, så det går vel mest på prioriteringer.

Iallfall mest moro for up-betjente å følge etter i stor fart. :p

Om det skulle være tvil var det siste bare vås.

Endret av Atald
Lenke til kommentar
Mye av disse ressursene de mangler til å gjennomføre slikt går med til bilene de benytter for å følge etter råkjørerne, så det går vel mest på prioriteringer.

Iallfall mest moro for up-betjente å følge etter i stor fart. :p

Om det skulle være tvil var det siste bare vås.

mesteparten av de ressursene de trenger som de ikke har til å gjennomføre slik er mannskap. og det går ikke så mange årslønner på disse bilene. det går (iallefall etter min mening) for få. husker å ha lest om biler som bryter sammen på utrykning og lignende.

og det er for dårlig i en stat som norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...