Gå til innhold

Må man virkelig ha gode gener for å bli spesielt god?

Anbefalte innlegg

meg og en kamerat har drivi å snakka litt om martial arts osv. Og han sier at for å bli god må du ha naturlig god psyke og gode gener. Det høres jo logisk ut, men er det sant?

Si at to forskjellige mennesker trener helt likt på samme kamp sport. Han ene er god i psyken, han andre er dårlig i psyken, får lett panikk osv.

Kan de bli like gode?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Psyke kan trenes opp som alt det fysiske. Det krever like mye trening, men det naturlige er at psyken kommer jevnt og trutt etterhvert som ferdighetene og selvtilliten bedres.

Når det gjelder naturlig talent, så er dette selvfølgelig en stor fordel, men ingenting kommer av seg selv da heller. Det kreves mye trening uansett.

Den viktigste evnen vil jeg mene er stayer-evne, motivasjon og selvdisiplin nok til å dra på trening selv om du har lyst til å sitte i parken og grille og drikke bayer sammen med kompisene.

Ingen blir best av talent alene.

Lenke til kommentar
meg og en kamerat har drivi å snakka litt om martial arts osv. Og han sier at for å bli god må du ha naturlig god psyke og gode gener. Det høres jo logisk ut, men er det sant?

Si at to forskjellige mennesker trener helt likt på samme kamp sport. Han ene er god i psyken, han andre er dårlig i psyken, får lett panikk osv.

Kan de bli like gode?

Gode gener er bare en illusjon som idioter har funnet opp for de er sinnsykt dårlige til noe...

Greit greit det finnes unntak f.eks. Albert Einstein, Bruce Lee og Marlin Manoroe OSV.

men ellers så er bare det med gener og sånt tull... Du blir så god som du selv vil.. når du trener så er det bare du som kan gjøre noe med hvordan teknikkene dine ser ut.. Du må trene trene trene og finslippe de når du har endelig greid og lære de.

Endret av Blackpanter
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kan de bli like gode?

Gode gener er bare en illusjon som idioter har funnet opp for de er sinnsykt dårlige til noe...

Greit greit det finnes unntak f.eks. Albert Einstein, Bruce Lee og Marlin Manoroe OSV.

men ellers så er bare det med gener og sånt tull... Du blir så god som du selv vil.. når du trener så er det bare du som kan gjøre noe med hvordan teknikkene dine ser ut.. Du må trene trene trene og finslippe de når du har endelig greid og lære de.

Bruce Lee var ikke ''lagd'' for det han gjorde. Var egentlig derfor jeg spurte siden jeg har søkt litt på han og det står at han blei god for det han trena osv, ikke for det han hadde no spesielt natur talent

Lenke til kommentar

Ingenting er svart eller hvit. Såklart vil gener ha noe å si, men de fleste er tilstrekkelig okei bygd. Faktisk vil jeg påstå at at det er din egen vilje til å trene og forbedre deg selv som det er det avgjørende. I kampsport, og de fleste ting ellers, får du ingenting gratis (kansje med unntak av høye folk i basket).

Så lenge man ikke trener 8 timer om dagen er "dårlige" gener bare unnskyldning. Kom deg ut og tren!; smerte er svakhet som forlater kroppen. :evil:

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lyst å være frekk, men dere som ikke tror gener har noe å si vet veldig lite om kropp, gener osv.

Jeg er enig at det er en dårlig unnskyldning for x antall ting, men gener har endel å si om man skal skille ut de aller beste i verden.

Men det betyr ikke at man trenger perfekte gener for å bli en verdens mester.

Lenke til kommentar

Innenfor normale grenser (dvs. du har ingen regelrett fysiske handicap) vil jeg si at gener ikke har så mye å si for kampsport/kunst; fordi kampsport/kunst handler veldig mye om jobbe med dine sterke og svake sider. Det viktigste er å kjenne deg selv og å utnytte ditt eget potensiale.

PS. Nå tror jeg ikke det i utgangspunktet var snakk om å bli "best i verden" bare å bli god, og med mindre du trener som en verdensmester så tror jeg tiden du kan og vil avsette til å trene, samt innsatsen når du trener, er langt viktigere enn relativt små variasjoner i gener.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Kan de bli like gode?

Gener vil nok spille litt inn når det gjelder fysikken til utøveren, som hvilke muskelfibre man har mest av naturlig, utslag i ledd osv. Men dette vil nok mer vise utslag på "mosjonistnivå" og man kan få et lite forsprang, men om man trener på et veldig høyt nivå og trener riktig, så vil genene utgjøre en så liten forskjell at man nesten kan neglisjere dette om man sammenligner to personer med gode og dårlig gener, som har trent likt fra starten av.

Når det gjelder psyken så er det klart en fordel å ha god psyke kontra dårligere psyke i kampsport. Da man har en stor fordel av å kunne holde hodet kaldt i pressede situasjoner. Psyken kan trenes opp ved at man lærer seg å mestre stressende situasjoner, f.eks. ved å sparre mye. Og ved å trene frem en "gå på vilje"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...