bkf_94 Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Jeg vil teste litt spill programmering så jeg lastet ned ''Microsoft Visual C# Express 2005 Edition'' og ''Xna'' ( http://www.xna.com/ ) Men når jeg skulle starte programmene skjønnte jeg ingenting som sagt så kan jeg ingen programmering fra før .... jeg tror jeg vet hva det er men er ikke helt sikker f.eks hvis det er en haug med soldater rundt ''spilleren'' og du skal få de til å angripe han så må du bruke programmering men er det noen som om noen enkle ''språk'' eller hva folk kaller det som jeg kan lese litt på? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Kos deg http://www.c-sharpcorner.com/Articles/Arti...SubSectionID=65 Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Tips: dropp C#, start med noe enklere. Å hoppe rett på C# og XNA for en som ikke engang er sikker på hva programmering er, er helt meningsløst. game maker er tingen hvis du absolutt vil lage spill. Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 (endret) Det kan være ganske tøft å starte med C#/XNA, men hvorfor ikke. Det er jo et greit språk, og med xna er det lett å få til flotte effekter.. Jeg vil anbefale deg å starte med denne tutorialen som gir en grei innføring i 3d programmering med XNA. Følg den slavisk, spør når du treffer noe du lurer på (både der og her) og les litt om vektormatte så skulle det gå bra. Verdt å notere seg at han bruker z-aksen som opp-akse, mens mange andre bruker y-aksen. (Så hvis du leser noe et annet sted som ikke helt stemmer så er kanskje det grunnen) Endret 19. juni 2008 av Mr.Garibaldi Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Jeg vil anbefale deg å starte med [ur=http://www.riemers.net/eng/Tutorials/XNA/Csharp/Series1/Starting_a_project.php]denne[/url] tutorialen som gir en grei innføring i 3d programmering med XNA. Hadde det ikke vært greit i en vanlig tutorial/bok først? Det er ikke så dumt å vite hva variabler, klasser, osv, er før man begynner med 3D.... Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Tja, det er jo ikke å stikke under en stol at det er nyttig å kjenne til variabler og klasser. Men på den annen side, det er jo mye mer spennende å få frem ting på skjermen enn å rote rundt med konsollen. Derfor foreslo jeg at ha kunne begynne med Riemers tutorial som går veldig grundig igjennom hva han gjør, og hvis det ga mersmak kan han lese seg opp på variabler og klasser. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 (endret) Men det er viktig å ikke blir distrahert fra hva som er viktig å lære seg. Kan du ikke variabler, klasser, interface, generics etc. vil du heller aldri klare å lage et spill i C#. Ved siden av dette må en også lære seg matriser og vektorer. Det er også en fordel å vite litt om hvordan 3D grafikk fungerer. I tillegg må en også kunne skrive enkle shaders i XNA for å gjøre noe som helst fornuftig, og det klarer en ikke hvis ikke en vet noe om matriser og vektorer, og enda mindre hvis en ikke kan noe som helst om programmering. begynn i det små Selv om det er fristende å gå rett på 3D grafikk og spill programmering, er dette ikke den best måten å lære sge programmering på. Den beste måten sånn jeg ser det, er å bruke consolen til output, da blir ikke du ikke distrahert av kontroller, vertex formater, teksturer, shaders etc. Dette er erfaring jeg rett og slett har tatt opp fra VB forumet her; se hvor utrolig mange som poster "WebBrowser funker ikke" rett og slett fordi de er helt oppslukt i GUI, og lærer ikke en dritt om faktisk å programmere, fordi oppgavene de prøver å løse er allerede løst 99.9999% i WebBrowser kontrollen Begynn med console, lær deg hvordan ting fungerer, lag gjerne programmer som løser lekseoppgavene dine. Men IKKE bry deg om grafikk enda, det er ikke viktig. Endret 19. juni 2008 av GeirGrusom Lenke til kommentar
bkf_94 Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 Men det er viktig å ikke blir distrahert fra hva som er viktig å lære seg. Kan du ikke variabler, klasser, interface, generics etc. vil du heller aldri klare å lage et spill i C#. Ved siden av dette må en også lære seg matriser og vektorer. Det er også en fordel å vite litt om hvordan 3D grafikk fungerer. I tillegg må en også kunne skrive enkle shaders i XNA for å gjøre noe som helst fornuftig, og det klarer en ikke hvis ikke en vet noe om matriser og vektorer, og enda mindre hvis en ikke kan noe som helst om programmering. begynn i det små Selv om det er fristende å gå rett på 3D grafikk og spill programmering, er dette ikke den best måten å lære sge programmering på. Den beste måten sånn jeg ser det, er å bruke consolen til output, da blir ikke du ikke distrahert av kontroller, vertex formater, teksturer, shaders etc. Dette er erfaring jeg rett og slett har tatt opp fra VB forumet her; se hvor utrolig mange som poster "WebBrowser funker ikke" rett og slett fordi de er helt oppslukt i GUI, og lærer ikke en dritt om faktisk å programmere, fordi oppgavene de prøver å løse er allerede løst 99.9999% i WebBrowser kontrollen Begynn med console, lær deg hvordan ting fungerer, lag gjerne programmer som løser lekseoppgavene dine. Men IKKE bry deg om grafikk enda, det er ikke viktig. Tusen takk for rådet, jeg skal ta det til følge Jeg skal ikke begynne emd 3D grafikk helt enda du sa ''Begynn med console'' hva mener du med det? Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 At du bare bruker konsollet som input/output og ikke bryr deg med grafikk. Dette gjør at du kan fokusere på selve språket uten å bli forvirret av masse kode for å åpne vinduer, hente inn tekst osv. Med andre ord den smarte måten å lære programmering på, men kan virke mer kjedelig siden det ikke er noen flashy grafikk... Lenke til kommentar
___ Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Jeg vil teste litt spill programmering så jeg lastet ned ''Microsoft Visual C# Express 2005 Edition'' og ''Xna'' ( http://www.xna.com/ ) Men når jeg skulle starte programmene skjønnte jeg ingenting som sagt så kan jeg ingen programmering fra før .... jeg tror jeg vet hva det er men er ikke helt sikker f.eks hvis det er en haug med soldater rundt ''spilleren'' og du skal få de til å angripe han så må du bruke programmering men er det noen som om noen enkle ''språk'' eller hva folk kaller det som jeg kan lese litt på? Jeg ville startet med assemblerprogrammering. På den måten får du grunnleggende forståelse for hvordan en prosessor virker. Werner Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Idiotisk forslag. Skal man kun programmere høynivå så er det ganske bortkastet å begynne med ASM, og for å ikke snakke om demotiverende, med mindre du er ekstremt interessert, Lenke til kommentar
___ Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Idiotisk forslag. Skal man kun programmere høynivå så er det ganske bortkastet å begynne med ASM, og for å ikke snakke om demotiverende, med mindre du er ekstremt interessert, Det var ironisk ment. Kunne ikke dy meg... som sagt så kan jeg ingen programmering fra før .... ...jeg tror jeg vet hva det er men er ikke helt sikker Greit nok har vi alle vært nybegynnere en gang, men jeg tror sneipen har bomma på sykkelen sin og havna i cockpiten på en A380. Werner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå